Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 23.04.2019. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
BK
1. vyd.
Praha : Orbis, 1952
148 s.

ruština
Obsahuje rejstřík jmen a děl
Kniha podává marxisticko-leninský rozbor procesů probíhajících v současné západní, především americké a anglické hudbě. Na konkretních příkladech tvorby typických představitelů modernismu všech druhů - atonalismu, ultraurbanismu, stravinismu, jazzismu a j. - autor dovozuje, jak hudba a hudební estetika buržoasní dekadence je jedním z projevů celkového ideologického úpadku buržoasního společenského řádu a jak vědomí nutnosti jeho zániku vyvolává v hudebním umění nejen ethický nihilismus, ale vede k zamítání společenské funkce hudebního umění vůbec a k nahrazování tvůrčí ideologické činnosti a poetické inspirace technickým, mechanickým konstruktérstvím. Na rozboru "malých hudebních forem", hlavně americké taneční hudby a na rozboru operních a jazzových vokálních a orchestr. skladeb autor ukazuje, jak rozrůstání rytmických prvků bicích nástrojů, vytlačení a později vědomé vyhlazení melodie a harmonie vede v buržoasním dekadentním umění k úplnému zpustnutí a konečnému duševnímu zubožení. Autor současně hodnotí pokrokovou západní hudbu a srovnává především národní černošskou hudbu s jazzovými komerčními produkty, vypočtenými na otupění a narkotické ovládnutí posluchačů. Rozbor zahrnuje na 300 jmen a na 110 hudeb. děl a theoret. pojednání.
000039844
Rekat.
(OCoLC)85176638
cnb000408546

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC