Shrnuje nejzákladnější poznatky o duševním vývoji dítěte předškolního věku, seznamuje s průběhem jeho smyslového i myšlenkového poznávání i s poznatky a vědomostmi odpovídajícími určitému věku dítěte. Uvádí nezbytné poučení, jakým způsobem usměrňovat činnost dítěte i základní chyby ve výchově.
Dítě chce všechno poznat ...4 // Jak dítě poznává svět ...6 // Co děti zajímá ...10 // Kdy začíná dítě poznávat ...11 // Do jaké hloubky je dítě schopno poznávat ...14 // II. // Smyslové poznávání ...17 // Význam představ pro poznávání ... 29 // Vývoj myšlení dítěte ...30 // III. // Jak usměrňovat v rodině dětské poznávání ...51 // Jaká je úloha jeslí a mateřské školy při poznávání ...59 // Spolupráce rodiny, jeslí a mateřské školy ...61 // Význam pozorování ...63 // Význam ateistické výchovy ...68 // Význam dětské hry ...73 // Význam práce ...78 // Význam kreslení ...81 // 98Vliv dětské literatury ...85 // Vliv televize, rozhlasu, filmu a divadla ...88 // IV. // Závěr ...95 // Literatura ...97