Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 17.02.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
BK
Biografie
Mor. Ostrava : Josef Lukasík, 1946
427 s., [80] s. obr. příl. : il., portréty ; 21 cm

objednat
Knižnice monografií Slovo a život ; Sv. 1
000043445
Zkrácený záznam
Úvod ...7 // I. Idyla a drama první mladosti. // 1. Dětství. (Rodiště. - První dojmy. - Škola obecná a střední. - Učitelé, profesoři a spolužáci. - Chlapecká četba. -První citová vzrušení. - Počátky literárního tvoření.) 19 // 2. První láska. (Výlet do Merklína. - Láska k Jenny Šimánkové. - Milostná lyrika. - Zklamání. - Sarkasmus a realismus v Arbesově tvorbě.) ...57 // 3. Dozrání. (Obrození českého života v letech šedesátých. Arbesovo probuzení ideové. - Společenský ruch na Smíchově. - Arbesova činnost. - Jeho přátelé. - První publikované práce. - Iluse velkých cílů a tvrdé hledání existence. - Nová láska a sňatek.) 80 // II. Kořeny literární tvorby. // 1. Fantastika. (Literární atmosféra Arbesovy doby. - Vývoj a formy fantastiky v literatuře světové. - Román hrftzy a román loupežnický. - E. T. A. Hoffmann a E. A. Poe. - Román kriminální a detektivní. - Román dobrodružný a utopistický. - Representanti literární fantastiky v Čechách: Meissner, Spiess, Kramerius. - Vliv chlapecké četby na počátky Arbesova tvoření. - Jeho fantasticko-romantické prvotiny.) 111 // 2. Realismus. (Realismus v evropské literatuře a jeho pronikání do Čech. - Prostřednická úloha družiny Májové. - První Arbesovy ,,obrazy ze života“. - Spojení realismu a fantastiky pod vlivem Poeooým. - Vznik formy „romaneta". - „Elegie o černých očích". - „Ďábel na skřipci".) ...143 // III. Doba mladých zápasů. // l.Oposičním žurnalistou. (První místa redaktorská. -„Vesna Kutnohorská“. - V redakci „Národních listů". -Barákova „Svoboda“ a „Obrana“. - Vyšetřování a soudy. - Vězení v České Lípě. - Redakční práce po návratu z vazby. - Tvorba umělecká. - Život rodinný.) ...167 //
2. Zrození romaneta. (Obnovení „Lumíra“. - „Svatý Xa-verius“ a „Sivooký démon“. - Vyvrcholení Arbesovy fantastiky. - „Zázračná Madona“ a „Ukřižovaná“. Vědecké utopie v literatuře. - „Newtonův mozek“. - Literární feuilletony. - První črty realistické.) . 202 // IV. Léta práce a zklamání. // 1. Kandidátem existence. (Výpověď z „Národních listů". - V redakci „Politik“. - Dramaturgická činnost v Prozatímním divadle. - „Šotek". - Ostatní práce redaktorská. - Hořkost životního zklamání. - Neúspěch tvorby románové a dramatické. - Mahabhárata. - Život soukromý a činnost spolková.) 225 // 2. Od „Moderních upírů" k „Andělu míru". (Obrat k realismu. - Pronikání realismu a naturalismu v evropské literatuře. - Boj o Zolu. - Přechod od fantastického romaneta k románu sociálnímu. - „Kandidáti existence" a „Moderní upíři". - Zlomky románového cyklu. - Du-šezpytné problémy v literárních studiích i beletrii. -Návrat k romanetu a fantastice. - Román-feuilleton. -„Anděl míru".) 266 // V. Podvečer života. (Oslabení činnosti beletristické. - „Poslední dnové lidstva". - Boj s hr. Thunem. - Črty vzpomínkové: Sabina a Skrejšooski). - Články literární a divadelní. - „Vymíra-jící hřbitov". - Způsob života. - „U zlatého litru“. - Poslední léta. - Smrt a pohřeb.) ...313 // VI. Životní dílo. // 1. Romaneto. (Vývoj umělecké prózy v evropské literatuře. - Román a novela. - Próza českého obrození. - Hledání nových forem v generaci Májové. - Arbesovo romaneto. - Jeho název a charakteristické rysy. - Vztah k formě románu a novely.) ...345 //
2. Formální prvky Arbesovy prózy. (Ústřední motiv. - Titul. - Konstrukce. - Tajemství. - Postava dvojníka. -Jednající postavy. - Jejich fysiognomika a psychika. -Utkvělá myšlenka. - Sny. - Fabule. - Erotika. - Popisy a líčení. - Jazyk: epitheta-hyberbolika-zdrobněliny-grotesknost-novotvary-obraty.) 363 // 3. Ostatní formy díla. (Verše. - Humor a satira. - Dramata. - Studie literární a divadelní. - Publicistika.) 399 // Rejstříky ...411
(OCoLC)7145361
cnb000500903

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC