Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 12.03.2022. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
BK
Vyd. 4.
Praha : Portál, 2005
213 s. : il.

objednat
ISBN 80-7367-056-9 (brož.)
Speciální pedagogika (Portál)
Bibliografie na s. 212-213
Děti - řeč - vývoj a poruchy - příručky
Logopedie - příručky
000055765
Obsah // Úvod ...11 // I. CO JE DOBRÉ VĚDĚT // Mluvím, mluvíš, mluvíme ... 13 // Dýchání ...13 // Tvorba hlasu... 14 // Artikulace... 14 // Dutina ústní ... 17 // Dutina nosní... 17 // Dutina hltanová ... 18 // Resumé i... 18 // A jak vlastně slyšíme... 19 // Zevní ucho... 19 // Střední ucho ...i...20 // Vnitřní ucho ...20 // Vnímání zvuku ...21 // Resumé...22 // Základní stavební kameny ...23 // Samohlásky ...23 // Kterých je nejvíc? ...25 // Souhlásky ...25 // 1. artikulační okrsek PBM FV ...27 // 2. artikulační okrsek TDN. CSZ, ČŠŽ, LRŘ...27 // 3. artikulační okrsek ŤĎŇ J...28 // 4. artikulační okrsek K G CH ...28 // 5. artikulační okrsek H...29 // Kterých jevíc? ...29 // Résumé...29 // OBSAH // Slabika a to ostatní...30 // Foném a poziční varianta ...30 // Slabika...31 // Takt ...32 // Pauza ...32 // Melodie ...33 // Tempo ...33 // Co se stane, když na něco zapomeneme ...34 // Resumé...35 // Rozvoj řeči ...36 // Fylogenetický vývoj řeči ...36 // Ontogenetický vývoj ...37 // Období kriku ...37 // Období žvatlání...38 // První slovo ...40 // V Rozvoj řeči ...41 // Období otázek ...45 // Resumé...46 // II. CESTA K ÚSPĚCHU // Desatero na cestu ...47 // Pravidlo první: Dostatek přiměřených podnětů ...47 // Pravidlo druhé: Respektovat věk dítěte...48 // Pravidlo třetí: Respektovat dosažený stupeň vývoje ...49 // Pravidlo čtvrté: Zájmy...50 // Pravidlo páté: Pochvala...51
Pravidlo šesté: Trpělivost...51 // Pravidlo sedmé: Výběr podnětů ...52 // Pravidlo osmé a deváté: Rozvoj smyslového vnímání a tělesné obratnosti ...53 // Pravidlo desáté: Dialog předpokládá dva lidi ...56 // Resumé ...58 // Dvanáct metod pro úspěch ...59 // Metoda první: Realita...59 // Metoda druhá: Hra ...59 // Metoda třetí: Práce ...•*...60 // KKѕKK // Metoda čtvrtá: Obrázky a knížky...61 // Metoda pátá: Pohádky a příběhy...63 // Metoda šestá: Říkadla a básničky ...65 // Metoda sedmá: Písničky ...66 // Metoda osmá: Kresba...67 // Metoda devátá: Mluvní vzor a komunikace v rodině...69 // Metoda desátá: Divadlo...71 // Metoda jedenáctá: Využití masmédií...73 // Metoda dvanáctá: Nácvik...78 // Resumé...79 // Jak nám zobák narost?...80 // III. KDYŽ TO NEJDE HLADCE // Není ti rozuniět! (poruchy výslovnosti - dyslalie - patlavost) ...87 // Vývojové jevy a vadná výslovnost ...87 // Příčiny poruch výslovnosti...89 // Metody prevence poruch výslovnosti ...:...92 // Rozvoj obratnosti mluvidel ...92 // Rozvoj fonematického sluchu...95 // Další postupy pro rozvoj správné výslovnosti ...98 // Důsledky nepřiměřených postupů... 100 // Resumé...101 // Mluv pomalu! (koktavost) ... 102 // Příčiny koktavosti...102 // Příznaky koktavosti ...109 // Příznaky na řeči...109 // Příznaky tělesné ... 1 LQ // Postoje rodičů a školy ke koktavosti... 111 // Prevence koktavostí ... 112
Profylaxe koktavosti... 114 // Reedukace koktavosti a její úspěšnost ...115 // Resumé...120 // Nebreptej a řekni to pořádně (breptavost - tumultus) ... 122 // Příznaky...122 // Metody prevence i profylaxe...123 // OBSAH // Když se bojí mluvit (mutismus)... 125 // Příznaky...7... 125 // Prevence a profylaxe... 126 // Resumé...129 // Pořád ještě nemluví (opožděný vývoj řeči; dysfázie) ... 131 // Opožděný vývoj řeči ... 131 // Příčiny opožděného vývoje řeči ... 131 // Prevence a profylaxe ...134 // Dysfázie, její příčiny a příznaky ...137 // Příznaky dysfázie ...139 // Prevence a profylaxe ... 140 // Resumé... 141 // Pořád mu říkám, aby tak nekřičel (chraptivost) ... 143 // Prevence a profylaxe... 144 // Resumé...145 // Pravák, nebo levák? (lateralita) ...146 // Typy laterality ... 148 // Určování typu laterality... 149 // Výchovné vedení leváka ...151 // Psaní levou rukou...152 // Resumé...153 // Nejdřív něco udělá, a pak teprve myslí (LMD)... 154 // Příznaky lehké mozkové dysfunkce (LMD) ...154 // Citová oblast... 155 // Oblast motoriky ... 155 // Oblast schopností... 155 // Příčiny LMD ... 156 // Narušení centrální nervové soustavy (CNS)... 156 // Vlivy společenské...156 // Důsledky LMD pro vývoj řeči ... 158 // Prevence a profylaxe LMD ... 158 // Resumé...159 // KKѕKK // Proč nečte a nepíše jako ostatní? (dyslexie) ...161 // Příznaky dyslexie ... 161 // Příčiny dyslexie...163
// Pseudodyslexie čili dyslexie nepravá... 164 // Prevence a profylaxe poruch učení ...165 // Resumé ... 168 // Zavři tu pusu! (nosní mandle) ... 169 // Příznaky a příčiny ... 169 // Prevence a profylaxe nosní mandle...170 // Resumé... 172 // Co to je, ta uzdička? (podjazyková uzdička)...173 // Resumé... 174 // Když dítě špatně slyší (sluchové vady) ...175 // Typy sluchových poruch ...175 // Porucha sluchu převodní... 175 // Porucha sluchu vnímací... 176 // Smíšené poruchy ... 177 // Sluchová vada nepoznaná...177 // Orientační sluchová zkouška...177 // Stupně sluchové vady... 178 // Nedoslýchavost ... 178 // Zbytky sluchu ...178 // Hluchota ... 178 // Prevence sluchových vad ... 180 // Výchovné vedení dítěte se sluchovou vadou ... 181 // Resumé... 182 // Prvním pacientem je matka (rozštěpy) ... 183 // Typy rozštěpů a jejich příčiny ... 183 // Důsledky rozštěpů pro řeč... 184 // Prevence a profylaxe... 185 // Péče o dítě s rozštěpem ... 186 // Résumé... 186 // OBSAH // Pomoc v nesnázi... 187 // Kam? ... 187 // Kdy? ... 189 // Shrnutí... 191 // Řízení fyziologického vývoje řeči... 191 // Základní součásti logopedické prevence ... 191 // Základní metody... 191 // Odchylky ve vývoji a jejich možná příčina... 191 // IV. INSPIRACE PRO PRAXI ... 193 // Motorika...194 // Motorika ruky ... 194 // Motorika mluvidel pro děti ve věku tři až čtyři roky... 194 // Motorika mluvidel pro děti
kolem pěti let a starší...195 // Motorika očních pohybů ... 196 // Grafomotorika ... 197 // Smysly... 198 // Zrak... 198 // Sluch ...200 // Hmat a propriocepce ...204 // Chul a čich ...205 // Mluvní dovednosti ...205 // Rozumění řeči ...205 // Slovní zásoba ...206 // Vyjadřovací pohotovost ...208 // Početní představy ...209 // Koordinace činností ...209 // Ruka a oči ... 209 // Ruce a mluvidla ...210 // Serialita...••• 210 // Intermodalita ...210 // Nosní dýchání a hospodaření s dechem ...211 // Doporučená literatura ...212

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC