Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 13.04.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(0.1) Půjčeno:1x 
BK
Vyd. 2.
Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979
262 s.

objednat
Odborná literatura pro učitele
Kniha, určená učitelům literární výchovy na vyšším stupni základní školy a studujícím pedagogických fakult, má ukázat možnosti výkladu literárních textů se zřetelem k ideové a s ní spjaté estetické výchově. Texty jsou dány současnými čítankami a osnovami pro 6.-9. ročník s přihlédnutím k perspektivnímu Návrhu osnov literární výchovy v 5.-8. ročníku. Ukázky převážně z naší klasické, meziválečné i válečné literatury jsou roztříděny do skupin arozebírány vždy ve dvou různých statích.
Literatura česká - próza - výklady - učebnice vysokošk.
000058447
ČETBA 5. - 6. ROČNÍKU // BOŽENA NĚMCOVÁ, CHYTRÁ HORÁKYNĚ // I. Realistické a tradiční prvky v této pohádce (J. Hubáček) ...7 // 1. Realistické prvky ...7 // 2. Tradiční prvky ...13 // 3. Stavba pohádky ...14 // II. Dramatizace pohádky jako tvůrčí činnost žáků (J. Machytka) ...16 // 1. Vhodnost dramatizování Chytré horákyně ...17 // 2. Čtení po rolích ...17 // 3. Vyprávějící žák-vypravěč a čtoucí žáci v rolích postav ...20 // 4. Čtoucí nebo vyprávějící žák-vypravěč a žáci »hrající« v rolích postav ...22 // 5. Vytváření dramatického dialogu na základě epického textu ...22 // 6. Vytváření údajů o věku a vzhledu postav ...26 // KAREL ČAPEK, PŘÍPAD S HAVLOVICKÝM VODNÍKEM // I. Tradiční a nové prvky v této pohádce (J. Hubáček) ...28 // 1. Tradiční prvky v pohádce ...28 // 2. Netradiční prvky ...31 // II. 3 výraznému přednesu pohádky Případ s Havlovickým vodníkem (J. Hubáček) 33 // ALOIS JIRÁSEK, O JANOŠÍKOVI // I. Žánrová charakteristika pověsti (J. Hubáček) ...40 // II. Srovnávání textů jako cesta k poznávání některých ideových a uměleckých // hodnot Jiráskova vyprávění (J. Machytka) ...45 // 1. Text srovnávaný s textem Jiráskovým ...45 // 2. Rozdíl v podání zrady a zápasu ...45 // 3. Pozornost k detailu při poznávání ideovosti a uměleckosti Jiráskova textu (J. Hubáček) ...48 // JOSEF VĚROMÍR PLEVA, ROBINSON CRUSOE // I. Úspěšný hrdina a mnohostranná exotika jako žánrové znaky Plevova díla (J. Hubáček) ...50 // II. Uplatnění vztahu literatury a slohu při probírání ukázky Plevova Robinsona (J. Hubáček) ...54 // JAROMÍR JOHN, RAJSKÝ OSTROV // I. Odhalování autorova ideového záměru (J. Machytka) ...59 // 1. Otázky k odhalování autorova ideového záměru ...59 //
2. Autorský záměr v textu Rajského ostrova ...60 // 11. Zaměření práce s textem na titul (J. Machytka) ...62 // 1. Funkčnost zřetele k názvu literárního díla ...62 // 2. Práce s textem zaměřená na název ...63 // ČETBA 6. - 7. ROČNÍKU // ALOIS JIRÁSEK, BITVA U LUČENCE // I. Ke kompozici jedné kapitoly (J. Hubáček) ...66 // II. Výběr motivů a jazykových prostředků v Jiráskově textu (J. Hubáček) ...71 // 1. Výběr motivů ...71 // 2. Výběr jazykových prostředků ...76 // JULIUS FUČÍK, O ŠESTI CHLAPCÍCH // I. Pokus o dramatizaci čítankové ukázky (J. Hubáček) ...79 // 1. Dramatizace 1. scény ...79 // 2. Dramatizace 2. scény ...82 // II. Různost cest k výkladu postav (J. Machytka) ...84 // 1. Základní soubor možností ...84 // 2. Cvičná práce se souborem výkladových možností ...85 // MARIE MAJEROVÁ, ROBINSONKA // I. Několik pohledů na výstavbu díla (J. Hubáček) ...89 // II. Výpovědi žáků o četbě Robinsonky (J. Machytka) ...96 // 1. Samostatné výroky žáků o přečtené knize ...96 // 2. Výpovědi o emocích ...98 // 3. Ztotožňování čtenářek s hlavní hrdinkou ...99 // 4. Žákovské hodnocení textu ...100 // FRANTIŠEK BĚHOUNEK, TROSEČNÍCI POLÁRNÍHO MOĚE // I. Přítomnost autora v knize (J. Machytka) ...103 // 1. Objevování autora v jeho díle ...103 // 2. Běhounek jako autor i jako jedna z postav Trosečníků polárního moře ... 103 // 3. Autorova přítomnost v úvodním obraze katastrofy vzducholodi Italia ... 106 // 4. Běhounkovo hodnocení rozkolu v táboře a stanovisko k osudu Malmgrenovu . 107 // II. Zjišťování přímých kontaktů mezi trosečníky (J. Machytka) ...109 // 1. Záměr a způsob zjišťování ...109 // 2. Přímé kontakty postav v textu týkajícím se rozhodování o plánu rozchodu .. 110 //
ČETBA 7. - 8. ROČNÍKU // BOŽENA NĚMCOVÁ, DIVÁ BÁRA // I. K pokusu Boženy Němcové o vytvoření lidového dívčího typu (J. Hubáček) . 113 // 1. Bára jako lidový dívčí typ ...113 // 2. Pokus o vytvoření typu a stavba díla ...113 // 3. Divá Bára jako oslava »přirozeného člověka« ...116 // 4. Metodické poznámky ...118 // II. Pojmenování postav v Divé Báře (J. Machytka) ...118 // 1. Význam výkladu zaměřeného na pojmenování postav ...118 // 2. Pojmenování hlavní hrdinky ...120 // 3. Pojmenování dalších postav povídky ...123JAN NERUDA, HASTRMAN // I. Úloha vypravěče a výstavba postavy (J. Hubáček) ...127 // II. Práce s Nerudovou povídkou zaměřená na nedostatky žákovského chápání (J. Machytka) ...136 // 1. Užitečnost práce zaměřené na napravování omylů a deformací v chápání slabších žáků ...136 // 2. Kvalita žákovského chápání povídky Hastrman ...137 // 3. Chápání motivu moře v úvodní charakteristice pana Rybáře ...137 // 4. Chápání motivu moře v půlnoční scéně ...139 // 5. Chápání motivu moře uvedeného v závěru povídky ...141 // SVATOPLUK ČECH, NOVÝ EPOCHÁLNÍ VÝI.ET PANA BROUČKA // I. K uměleckým prostředkům satiry (J. Hubáček) ...144 // II. Hrátky s Čechovou satirou (J. Machytka) ...150 // 1. Zdůvodnění hravé činnosti v práci s Čechovou knihou ...150 // 2. Soutěžní hledání v textu ...151 // 3. Soutěž v čtenářských znalostech textu ...152 // 4. Skládání rozčleněných částí textu ...153 // 5. Odhalování záměrně vytvářených omylů ...156 // 6. Jiné estetické činnosti hravého charakteru ...157 // ALOIS JIRÁSEK, FILOSOFSKÁ HISTORIE // I. Kompozice díla a výstavba osob (J. Hubáček) ...159 // 1. Věcný a literární kontext historické povídky ...159 // 2. Kompozice povídky ...160 //
3. Výstavba postav ...167 // II. Dobové údaje v Jiráskově Filosofské historii (J. Machytka) ...173 // 1. Údaje o historických událostech roku 1848 ...173 // . 2. Dobové rysy v obrazech postav ...175 // 3. Charakter doby v řeči postav a v řeči autorské ...176 // 4. Práce s vysvětlivkami ...177 // KAREL V. RAIS, ZAPADLÍ VLASTENCI // I. Několik pohledů na Raisův román (J. Hubáček) ...180 // II. Beseda o Zapadlých vlastencích s ilustracemi Adolfa Kašpara (J. Machytka) . 189 // 1. Zřetel k ilustracím ...189 // 2. Beseda související s ilustrací Učitelský pomocník na cestě do Pozdětína .. 191 // 3. Beseda vztahující se k textu v souvislosti s ilustrací Příjezd před pozdětínskou // školu ...193 // 4. Poznámky připínající se k dalším vybraným ilustracím ...196 // ČETBA 8. - 9. ROČNÍKU // IVAN OLBRACHT, NIKOLA ŠUHAJ LOUPEŽNÍK // I. Práce s čítankovým textem Olbrachtova románu v metodických krocích (J. Machytka) ...2001. Různé možnosti metodických kroků ...200 // 2. První hodina práce s tématem ...201 // 3. Druhá hodina práce s tématem ...207 // II. Kompozice románu a jeho hlavní postava (J. Hubáček) ...212 // 1. Ke kompozici díla ...212 // 2. Hlavní postava díla ...215 // JULIUS FUČÍK, REPORTÁŽ PSANÁ NA OPRÁTCE // I. Stanovení žánrových rysů umělecké reportáže (J. Hubáček) ...218 // II. Časové údaje v Reportáži psané na oprátce (J. Machytka) ...226 // 1. Dvojí funkce časových údajů ...226 // 2. Časové údaje v jednotlivých kapitolách ...227 // JAN DRDA, VYŠŠÍ PRINCIP // I. Výstavba povídky (J. Hubáček) ...234 // II. Žákovský scénář k závěru povídky (J. Machytka) ...243 // 1. Vytváření samostatného žákovského scénáře ...243 // 2. Poznámky k jednotlivým úsekům scénáře k závěru povídky ...244 //
MARIE PUJMANOVÁ, DÍVEJ SE VÝŠ // I. Poznávání autorčina osobního vztahu k zobrazované skutečnosti jako cesta k uplatnění výchovné hodnoty textu (J. Machytka) ...248 // 1. Autorčiny pocity lásky a rozechvění ...248 // 2. Autorčina láska k lidem ...248 // 3. Projevy autorčiny lásky k životu ...250 // 4. Autorčino vyznání lásky k české zemi ...251 // 5. Autorčino přiznání k vřelému vztahu k dělnické třídě, k Sovětskému svazu a ke komunismu ...252 // 6. Autorčino vzrušení ...252 // II. Obraz posledního transportu vězeňkyň jako příklad formování epického času (J. Hubáček) ...254
(OCoLC)42111580
cnb000136079

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC