Po kapitolách o historii, významu a cílech výtvarné výchovy na národní škole vysvětluje kniha didaktické i metodické zásady vyučování a stanoví pracovní postupy nácviku čtyř základních metod (kreslení podle názoru a z představy, tematického kreslení, dekorativních prací a besed o umění). Je doplněna řadou ukázek dětských výtvarných projevů.
OBSAH // » // Význam a místo výtvarné výchovy na národní škole... 5 // Pohled do historie vyučování kreslení a výtvarné výchovy... 8 // Výklad dětského výtvarného projevu...15 // Uplatnění didaktických zásad ve vyučování výtvarné výchově ... 30 // Vyučovací hodina a její stavba...33 // Technické předpoklady práce...38 // Pracovní okruhy kreslení...41 // Kreslení a malování podie názoru a z představy...43 // Dekorativní práce...82 // Písmo a jeho užití...96 // Tematické kreslení a malování...103 // Besedy o umění...118 // Hromadná a individuálni oprava chyb, hodnocení práce...125 // Plánování práce ve výtvarné výchově...‘...129 // Techniky a materiály...133 // Mimotřídní a mimoškolní práce ve výtvarné výchově...136