V publikaci jsou seskupeny příspěvky významných pedagogických pracovníků našich i z NDR. obírající se problémy nejen hodnocení, ale i klasifikace žáků. Vstupní studie je věnována problémům vytvořem nové soustavy hodnocení žáka z hlediska všestranného rozvoje jeho osobnosti, druhá se omezuje především na metodické pokyny, jak pozorovat a hodnotit žáky a závěrečná je výhledovou studii o socialistickém a komunistickém hodnocení žáků.
Předmluva // A. HODNOCENÍ ŽÁKA A VŠESTRANNÝ ROZVOJ JEHO OSOBNOSTI (prof. dr. J. Linhart a Zd. Helus) 11 // B. JAK POZOROVAT A HODNOTIT ŽÁKY (prof. dr. K. Zehner a kol.) // I. Zásady pro hodnocení žáků // 1. Proč je nutné žáky hodnotit // 2. Jak shromažďujeme materiál // 3. Shrnování sebraného materiálu // 4. Obvyklé chyby při shromažďování materiálu // 5. Pomůcky při sbírání a pořádání materiálu // II. Příklady na získávání materiálu o osobnosti žáka // III. Charakteristika žáků // 1. Popis chování // 2. Sumující forma charakteristiky // 3. Schematizující forma charakteristiky // 4. Typizující forma charakteristiky // 5. Správné zpracování charakteristiky osobnosti // 6. Osobní záznam // C. HODNOCENÍ A KLASIFIKACE ŽACTVA (Výhledová studie) (akad. O. Chlup)