Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 04.05.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(0.4) Půjčeno:15x 
BK
1. vyd.
Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981
334 s. : tb. ; 8°

objednat
Učebnice pro vysoké školy
Obsahuje bibliografii a věcný rejstřík
První čs. vysokoškolská učebnice didaktiky chemie nastiňuje výchovně vzdělávací cíle a úkoly výuky chemie, vymezuje její obsah a seznamuje se zařízením, technickými prostředky a pomůckami k výuce. Hlavní pozornost věnujeformám ametodám výuky chemie a zabývá se vztahem učitele a žáka ve výchovně vzdělávacím procesu..
Vysokoškol. učebnice chemie pro posl. pedagog. a přírodověd. fakult
000072276
Předmluva // 1 Didaktika chemie jako vědní obor a jako předmět výuky 6 // 1.1 K vymezení předmětu zkoumání v didaktice chemie 6 // 1.2 Další metodologické otázky didaktiky chemie 8 // 1.2.1 Vztah pedagogiky, chemie a didaktiky chemie 8 // 1.2.2 Vztah didaktiky chemie a ostatních oborových didaktik 10 // 1.2.3 Struktura didaktiky chemie 11 // 1.2.4 Terminologické otázky didaktiky chemie 13 // 1.2.5 Metody výzkumu v didaktice chemie 14 // 1.3 Základní literatura z didaktiky chemie 15 // 1.4 Historický přehled vývoje didaktiky chemie 17 // 1.5 Současné úkoly a problémy didaktiky chemie 19 // 1.6 Didaktika chemie a studium učitelství 20 // Otázky a úkoly 21 // 2 Výchovně vzdělávací cíle a úkoly výuky chemie 23 // 2.1 Dílčí cíle výuky chemie vzhledem ke složce výchovy chemické 26 // 2.1.1 Úkoly výuky chemie při formování vědomostí žáků 27 // 2.1.2 Úkoly výuky chemie při formování intelektuálních dovedností // žáků 29 // 2.1.3 Úkoly výuky chemie při formování postojů a jednání žáků 30 // 2.2 Dílčí cíle výuky chemie vzhledem ke složce výchovy polytechnické (a pracovní) 30 // 2.2.1 Úkoly výuky chemie při formování vědomostí žáků 32 // 2.2.1.1 Osvojení základních chemickotechnických poznatků 32 // 2.2.1.2 Obeznámení s principy chemických výrob 33 // 2.2.1.3 Polytechnický obzor 35 // 2.2.2 Úkoly výuky chemie při formování dovedností žáků 36 // 2.2.2.1 Rozvíjení intelektuálních chemickotechnických dovedností 36 // 2.2.2.2 Rozvíjení elementárních manuálních dovedností chemickotechnické povahy 37 // 2.2.3 Úkoly výuky chemie při formování postojů žáků 37 // 2.3 Dílčí cíle výuky chemie vzhledem ke složce výchovy.světonázorové 38 // 2.3.1 Dílčí cíle výchovy svetonázorové (v užším smyslu) 39 //
2.3.2 Dílčí cíle výchovy světonázorové (v širším smyslu) 44 // Otázky a úkoly 49 // 3 Obsah vzdělávání a výchovy — učivo chemie 50 // 3.1 Didaktické zásady a učivo chemie 51 // 3.1.1 Zásady bezprostředně plynoucí ze stanovených výchovně vzdělávacích cílů 51 // 3.1.1.1 Ve vztahu k výchově chemické 51 // 3.1.1.2 Ve vztahu k výchově polytechnické a pracovní 52 // 3.1.1.3 Ve vztahu k výchově světonázorové 52 // 3.1.1.4 Ve vztahu k ostatním složkám výchovy 53 // 3.1.2 Zásady týkající se především obsahu výuky — učiva chemie 53 // 3.1.3 Zásady, které ovlivňují především proces výuky 57 // 3.1.4 Respektování hlavních didaktických zásad — pedagogických principů 57 // 3.2 Výběr učiva chemie 58 // 3.2.1 Kritéria výběru učiva chemie 58 // 3.2.2 Učivo algoritmického a heuristického typu 64 // 3.3 Uspořádání (strukturace) učiva chemie 65 // 3.3.1 Programování učiva chemie 68 // 3.3.2 Osnování učiva chemie 73 // 3.3.2.1 Makrostrukturální stránka osnování 73 // 3.3.2.2 Mikrostrukturální stránka osnování 74 // 3.3.2.3 Soubor volitelných a nepovinných předmětů chemické povahy 78 // 3.4 Dokumentace učiva chemie 79 // 3.4.1 Učební plány 79 // 3.4.2 Učební osnovy 81 // 3.4.2.1 K osnovám propedeutiky výuky chemie v předmětu // přírodověda 81 // 3.4.2.2 K osnovám povinné výuky chemie na ZŠ 82 // 3.4.2.3 K osnovám povinné výuky chemie na gymnáziu 83 // 3.4.3 Učebnice chemie 85 // 3.4.3.1 K historii našich učebnic 85 // 3.4.3.2 Porovnání našich učebnic se zahraničními 90 // 3.4.3.3 Příprava nových učebnic chemie pro československou výchovně vzdělávací soustavu 92 // Otázky a úkoly 93 // 4 Zařízení a technické prostředky k výuce chemie 95 // 4.1 Odborné výukové a pomocné prostory 95 // 4.1.1 Odborná učebna chemie 96 //
4.1.2 Ostatní prostory 102 // 4.2 Zařízení nábytkem a energetickými zdroji 105 // 4.2.1 Demonstrační stůl učitele 105 // 4.2.2 Laboratorní stoly 106 // 4.2.3 Pracovní stolky žáků 107 // 4.2.4 Digestoř 110 // 4.2.5 Další specifická zařízení 111 // 4.2.6 Skříně vhodné pro výuku chemie 111 // 4.3 Technické prostředky vybavení 113 // 4.3.1 Různé typy tabulí 113 // 4.3.2 Různé typy audiovizuálních projektorů 114 // 4.3.3 Vyučovací stroje a výuka chemie 116 // 4.4 Další součásti vybavení výuky chemie 117 // Otázky a úkoly 118 // 5 Pomůcky k výuce chemie 119 // 5.1 Pomůcky předmětové (objektové) 121 // 5.1.1 Skutečné látky a předměty 121 // 5.1.1.1 Vzorky přírodnin 121 // 5.1.1.2 Chemikálie 121 // 5.1.1.3 Vzorky surovin, polotovarů, výrobků 125 // 5.1.1.4 Ukázky součástek technických zařízení 126 // 5.1.2 Laboratorní pomůcky a přístroje 126 // 5.1.2.1 Laboratorní pomůcky skleněné a porcelánové 126 // 5.1.2.2 Laboratorní pomůcky z ostatních materiálů 127 // 5.1.2.3 Soupravy pomůcek k demonstračním pokusům 127 // 5.1.2.4 Soupravy pomůcek k pokusům žáků 128 // 5.1.2.5 Přístroje k chemickým pokusům 134 // 5.1.2.6 Přístroje fyzikální a pomocné 136 // 5.1.3 Modely 136 // 5.1.3.1 Trojrozmerné modely 138 // 5.1.3.2 Dvojrozměrné modely 140 // 5.2 Pomůcky obrazové (ikonické) 145 // 5.2.1 Zdánlivě trojrozměrná zobrazení 145 // 5.2.2 Dvojrozměrná zobrazení skutečná 145 // 5.2.3 Dvojrozměrná zobrazení promítaná 151 // 5.2.3.1 Diapozitiv — diapás (diafilm) 151 // 5.2.3.2 Transparent 152 // 5.2.3.3 Film 154 // 5.3 Pomůcky zvukové (fonické) 155 // 5.4 Pomůcky písemnostní (literární) 156 // 5.4.1 Učebnice a texty tradiční a programované 156 // 5.4.2 Učebnice a texty pracovní 159 // 5.4.3 Texty pomocné a doplňkové 160 // Otázky a úkoly 162 //
6 Formy výuky chemie 163 // 6.1 Formy povinné výuky chemie 164 // 6.1.1 Vyučovací hodina (hodina základního typu) 164 // 6.1.1.1 Výuka s demonstračním pokusem učitele 165 // 6.1.1.2 Výuka s demonstračním pokusem žáka 166 // 6.1.1.3 Výuka s frontálními pokusy žáků 166 // 6.1.1.4 Výuka se simultánními pokusy žáků 167 // 6.1.1.5 Výuka s dílčími pokusy žáků 168 // 6.1.2 Laboratorní cvičení 169 // 6.1.2.1 Výuka s dílčími pokusy žáků 171 // 6.1.2.2 Výuka s různými (samostatnými) pokusy žáků 171 // 6.1.3 Chemická exkurze 172 // 6.2 Formy volitelné výuky chemie 174 // 6.3 Formy nepovinné výuky a zájmové činnosti v chemii 175 // 6.3.1 Chemický zájmový kroužek 177 // 6.3.2 Chemický doučovací kroužek 179 // 6.3.3 Chemická besídka 180 // 6.3.4 Chemická olympiáda 182 // 6.3.5 Individuální konzultace 184 // 6.3.6 Individuální samostatné práce 184 // 6.3.7 Rozhlasové a televizní (filmové) kursy 184 // 6.3.8 Programované kursy a kursy na vyučovacích strojích 184 // Otázky a úkoly 187 // 7 Metody výuky chemie 188 // 7.1 Slovní, názorné a praktické metody výuky chemie (bez chemického pokusu) 191 // 7.1.1 Slovní metody výuky chemie 191 // 7.1.1.1 Mluvený projev 191 // 7.1.1.2 Psaný (tištěný) projev 192 // 7.1.1.3 Grafický projev 195 // 7.1.2 Názorné metody výuky chemie 200 // 7.1.3 Praktické metody výuky chemie 202 // 7.1.4 Metody slovní, názorné a praktické souborné 204 // 7.2 Praktické, názorné (a slovní) metody výuky chemie s využitím chemického pokusu 206 // 7.2.1 Chemický pokus a učení žáků 208 // 3327.2.1.1 Pokusy zjišťující 209 // 7.2.1.2 Pokusy dokládající 211 // 7.2.2 Typy pokusů ve výuce chemie 212 // 7.2.2.1 Chemický pokus a didaktické fáze výuky chemie 213 // 7.2.2.2 Kvalitativní a kvantitativní pokusy při výuce chemie 214 //
7.2.2.3 Pokusymakrotechnikou, semimikrotechnikou a mikrotechnikou 215 // 7.2.2.4 Chemický pokus a formy výuky chemie 215 // 7.2.3 Chemický pokus a zvyšování jeho názornosti 217 // 7.2.3.1 Zvýraznění pokusů organizačně technickými opatřeními 217 // 7.2.3.2 Zvýraznění pokusů optickými metodami 218 // 7.2.3.3 Zvýraznění pokusů speciálními přístroji a zařízeními 219 // 7.2.4 Záznam o chemickém pokusu 220 // 7.3 Zaměření metod výuky chemie k aktivní, samostatné a tvořivé práci žáků 225 // 7.3.1 Klasifikace metod výuky chemie vzhledem ke stupni jejich zaměření na aktivní, samostatnou a tvořivou práci žáků 226 // 7.3.2 Metody (učivo) předkládající 228 // 7.3.3 Metody (k učení) navádějící 230 // 7.3.4 Metody (k učení) podněcující 233 // Otázky a úkoly 240 // 8 Učitel a žák při výuce chemie. Výchovně vzdělávací proces v chemii 242 // 8.1 Cílevědomé plánování a řízení výuky chemie 242 // 8.1.1 Celoroční plán výuky chemie 244 // 8.1.2 Plány tematických celků výuky chemie 245 // 8.1.3 Plány vyučovacích hodin chemie (přípravy na hodinu) 249 // 8.1.4 Další podklady pro plánování a vedení výuky 252 // 8.2 Zvláštnosti osvojování a upevňování učiva při výuce chemie. 255 // 8.2.1 Motivace učení žáků v chemii 255 // 8.2.1.1 Homogenní motivace výuky chemie 255 // 8.2.1.2 Heterogenní motivace výuky chemie 257 // 8.2.2 Cílová orientovanost učení žáků v chemii 257 // 8.2.3 Zvláštnosti osvojování učiva v chemii 258 // 8.2.3.1 Respektování vývoje žáků z hlediska jejich specifického způsobu recepce učiva chemie 259 // 8.2.3.2 Respektování některých didaktických zásad při osvojování // učiva chemie 260 // 8.2.3.3 Osvojování učiva chemie a odborná terminologie 261 // 8.2.4 Zvláštnosti upevňování učiva v chemii 262 //
8.2.4.1 Opakování učiva chemie 262 // 8.2.4.2 Využívání a procvičování učiva chemie 263 // 8.2.4.3 Utřiďování a zpřehledňování učiva chemie 265 // 3338.3 Zvláštnosti kontroly a hodnocení výsledků výuky chemie 266 // 8.3.1 Metody zjišťování diagnostických údajů (zkoušení) v chemii 267 // 8.3.1.1 Ústní zkoušení v chemii 267 // 8.3.1.2 Písemné (a grafické) zkoušení v chemii 268 // 8.3.1.3 Praktické zkoušení v chemii 277 // 8.3.2 Hodnocení výsledků pedagogické diagnostiky v chemii 278 // 8.3.2.1 Racionalizace zkoušení a rychlá realizace zpětné vazby 279 // 8.3.2.2 Objektivnost zkoušení a klasifikace žáků 282 // 8.4 Odpovědnost učitele za průběh a výsledky výuky chemie 285 // 8.4.1 Vyvození důsledků z hodnocení výsledků výuky chemie 286 // 8.4.2 Zákonná odpovědnost učitele chemie 292 // 8.4.3 Odpovědnost učitele chemie za zařízení a vybavení výukových prostor 293 // 8.4.4 Odpovědnost za chemické sbírky a za jejich používání 296 // 8.4.4.1 Jedy a látky škodlivé zdraví 296 // 8.4.4.2 Hořlaviny 298 // 8.4.4.3 Manipulace s plyny v tlakových lahvích 300 // 8.4.5 Odpovědnost učitele chemie za bezpečný průběh výuky 300 // 8.4.5.1 Organizačně technická opatření 301 // 8.4.5.2 Metodická opatření 302 // 8.4.5.3 Opatření k odstranění důsledků případných nehod 303 // Otázky a úkoly 306 // Seznam citované literatury 309 // Rejstřík 322
(OCoLC)40091018
cnb000164339

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC