Úvod 7 // Část A. Teoretická východiska 9 // 1. Koncepce zátěže v psychologii 9 // 1.1. Terminologické a teoretické otázky psychologie zátěže 9 // 1.2. Vztah zátěže k hraničním jevům 19 // 1.3. Projevy zátěže a metody jejího zkoumání 20 // 2. Zatížení žáků v kontextu pedagogické psychologie 24 // 2.1. Zátěž ve výchovně vzdělávacím procesu 24 // 2.2. Determinanty zátěže ve výchovně vzdělávacím procesu 29 // 2.3. Psychohygienický aspekt zatížení žáků // Část B. Některá výzkumná zjištění 37 // 1. Cíle a problematika výzkumu 37 // 2. Metody a postup výzkumu 40 // 2.1. Metody výzkumu 40 // 2.2. Postup výzkumu 43 // 2.3. Matematicko statistické zpracování 44 // 3. Charakteristika zkoumaných osob 45 // 4. Získané výsledky a jejich interpretace 46 // 4.1. První výzkumná etapa 46 // 4.2. Druhá výzkumná etapa 73 // 4.3. Třetí výzkumná etapa 110 // 5. Diskuse 124 // 6. Závěry 127 // 6.1. Využití výzkumných poznatků v praxi 130 // Použitá literatura 133 // Přílohy 137