Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 04.05.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
3 (hodnocen1 x )
(17.3) Půjčeno:104x 
BK
Vyd. 2.
Praha : Portál, 2005
416 s. : il. ; 23 cm

objednat
ISBN 80-7367-054-2 (brož.)
angličtina
Obálkový podnázev: jak pracovat s kurikulem
Obsahuje bibliografie, bibliografické odkazy a rejstřík
000075524
Obsah // Předmluva ... 11 // Vývoj této učebnice ... 11 // Ústřední myšlenka ... 11 // Nejdůležitější rysy knihy ... 12 // Uspořádání knihy ... 12 // Nové prvky ve druhém vydání ... 13 // O autorech... 13 // Poděkování ... 15 // Úvod ? českému vydání ... 17 // 1. Rozhodování učitele ...i... 19 // Základní teorie, z níž kniha vychází ... 19 // Jak je tato učebnice uspořádána? ... 24 // Jakou formu má náš výklad? ... 26 // Shrnutí ... 27 // ČÁST PRVNÍ: // Plánování kurikula a výuky... 29 // 2. Výběr a analýza obecných cílů vyučování ... 31 // 2.1 Výběr obecných vzdělávacích cílů ... 32 // Tři směry filozofie vzdělávání ... 34 // Stručný kurs moderních dějin školství v USA... 40 // Klasifikace obecných vzdělávacích cílů ... 43 // 2.2 Analýza cílů v oblasti obsahu učiva ... 48 // Rébus Michaely Slámové ... 48 // Tři domény učiva ... 50 // Struktura učiva ... 52 // Učení se pojmům ... 56 // Učení se generalizacím ... 61 // Učení se faktům... 67 // Analýza obsahu učiva... 67 // Analýza procesu učení... 69 // 5 // Závěrečné myšlenky o obsahu učiva a rozboru učebních // procesů... 78 // Shrnutí kapitoly ... 81 // 3. Formulace konkrétních cílů výuky a hodnocení dosažených // výsledků ... 87 // 3.1 Formulování jasných dílčích cílů výuky ... 87 // Kontroverze o používání dílčích cílů výuky ...90 // Podstata dílčího cíle výuky ... 93
// Rozpoznání správně formulovaných dílčích cílů výuky ... 93 // Formulace jednoznačných dílčích cílů výuky ... 96 // Shrnutí první části ... 99 // Část druhá: Příprava postupů hodnocení ... 102 // Pedagogické hodnocení... 104 // Diagnostikování žáků: počáteční (předběžné) zjišťování // znalostí, dovedností a postojů žáků... 106 // Validita hodnocení ... 109 // Alternativní přístupy ? hodnocení ... 110 // Shrnutí kapitoly ... 116 // 4. Zásady výběru a realizace učebních činností... 123 // Reflexe a rozhodování učitele ... 124 // 4.1 Žák a učení ... 126 // Subjekt učení: charakteristiky osobnosti žáka... 126 // Učení: jak dojde ? tomu, že se člověk něco naučí ... 140 // 4.2 Autentické učení ... 149 // Čím se problém stane skutečným?... 152 // Pedagogická práce směřující ? autentickému učení ... 155 // 4.3 Principy návrhu učebních činností... 163 // ČÁST DRUHÁ // Implementace kurikula ... 181 // o. Návrh tematického celku a deduktivní výuka ... 183 // 5.1 Příprava tematického celku ... 184 // Zdůvodnění... 184 // Osnova učiva a pojmová mapa ... 185 // Dílčí cíle výuky a zjištění dosavadních znalostí... 185 // Návrh jednotlivých hodin a učebních činností ... 187 // Metody hodnocení ... 187 // 6 // Pomůcky ... 188 // 5.2 Výzkum vyučování ... 189 // 5.3 Různé přístupy ? výuce a příprava hodiny ... 191 // Deduktivní, induktivní a
sociální přístup ? výuce ... 194 // Vztah mezi učebními činnostmi, hodinami // a tematickými celky ... 197 // 5.4 Deduktivní (přímé) vyučování ... 199 // Základní prvky deduktivní hodiny ... 199 // Kdy použijeme deduktivní výuku... 216 // Shrnutí kapitoly ... 217 // Formulář pro zpětnou vazbu při seminárním mikrovyučování 220 // 6. Příprava učebních zkušeností: // Induktivní a sociální formy vyučování a samostatná práce .. 223 // Alternativy deduktivní (přímé) výuky ... 224 // 6.1 Induktivní výuka ... 225 // Zkušenosti zaměřené na pochopení pojmů ... 227 // Badatelské hodiny: výklad a aplikace údajů ... 230 // Provádíme s dětmi autentický výzkum ... 233 // Metakognice a příprava induktivních zkušeností ... 239 // 6.2 Sociální přístupy ve vyučování ... 242 // Hraní rolí ... 243 // Simulace ... 245 // Kooperativní učení ... 248 // Shrnutí předchozí látky ... 259 // 6.3 Učební koutky, smlouvy a dovednosti // potřebné pro samostatnou práci ... 259 // Učební (pracovní) koutky ... 260 // Smlouvy ... 262 // Vyučujeme dovednosti potřebné pro samostatnou práci ... 263 // 6.4 Kladení otázek a diskuse ... 265 // Žáci, interakce ve třídě a budování „učícího se společenství“ ... 273 Shrnutí kapitoly ... 275 // 7. Respektujeme potřeby jednotlivců ve vyučování... 279 // 7.1 Nadprůměrní a talentovaní žáci ... 281 // Kdo je „nadprůměrně nadaný“ žák?... 281
// Jací jsou nadaní žáci?... 284 // Co mám ale s nadanými žáky dělat? ... 286 // Sloužíme mnoha žákům ... 292 // 4 // 7 // 7.2 Žáci s poruchami komplikujícími vzdělávání ... 294 // Co jsou poruchy komplikující vzdělávání?... 294 // Vzdělávací poruchy ve škole ... 296 // Strategie výuky postižených žáků... 299 // Nové trendy v pedagogice, // které ovlivňují vzdělávání postižených žáků ... 301 // Učíme se všichni společně... 305 // 7.3 Vyučujeme děti s rozmanitým kulturním zázemím ... 305 // Učíme děti jiného etnika a děti s jiným mateřským jazykem .. 306 // Didaktické techniky pro výuku dětí jiné barvy pleti ... 307 // Výuka žáků z odlišného jazykového prostředí ... 310 // Vyučování ve školách ve znevýhodněných oblastech ... 311 // Shrnutí kapitoly ... 312 // ČÁST TŘETÍ // Vytvoření příznivého prostředí ... 317 // 9. Řízení třídy: Tradice, programy a výzkum ... 319 // 8.1 Tři tradiční přístupy ? řízení třídy ... 322 // První tradice: filozofie zdravého rozumu ... 322 // Druhá tradice: behaviorismus ... 322 // Třetí tradice: humanismus ... 327 // 8.2 Užitečné poznatky ze soudobého výzkumu ... 335 // Stanovení pravidel života ve třídě ... 335 // Zavedení rutinních postupů a pravidel pro činnosti ve třídě ... 336 // Efektivní řízení třídy... 340 // Prevence rušivého chování ve třídě ... 341 // Využití vyučovacího času ... 342
// Shrnutí kapitoly ... 343 // 9. Racionální přístup ? řízení třídy... 347 // Přehled racionální filozofie uplatňování kázně ve třídě . 349 // Racionální přístup ? praktické kázeňské politice školy: // struktura ... 349 // 9.1 Aktivní strategie pro prevenci vyrušování ... 351 // Potřeby učitelů a žáků ... 351 // Uspořádání učebny ... 352 // Zahrnutí témat spojených s kázní do kurikula ... 355 // 8 // 9.2 Reakce na rušivé chování a na trvale vyrušující žáky ... 358 // Dreikursova klasifikační soustava nesprávného chování... 358 // Zavedení informačního systému ... 366 // Využití kladných okamžiků: shrnutí ... 374 // Pořádání a vedení setkání „kroužku kvality“ ... 375 // Reakce na naléhavé události ... 376 // 9.3 Další techniky řízení třídy... 378 // Neverbální techniky řízení třídy ... 378 // Verbální pokyny při řízení třídy ... 381 // Shrnutí kapitoly ...385 // 10. Pohled zpět a pohled kupředu ... 389 // 10.1 Učitel a profesionální rozhodování... 390 // Připomenutí hlavních témat knihy ... 390 // Model rozhodování... 391 // 10.2 Učitel zvyšující trvale svou kvalifikaci ... 397 // 10.3 Učitel jako nositel pozitivních změn ve vzdělávání ... 398 // Historická perspektiva ... 398 // Osvobození vzdělávání od dřívějších omezení ... 399 // Perspektivní trendy ve vzdělávání... 403 // Vaše úloha v budoucnosti vzdělávání ... 404
// Závěrečné slovo ... 408 // Rejstřík ... 411 // 9

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC