OBSAH // Úvod... 3 // Romská minorita na území naši republiky v dějinném vývoji do roku 1989...5 // Současný stav společnosti a sociální podmínky romské populace u nás po roce 1989...8 // Možnosti a podmínky vzdělávání Romů v České republice...12 // Multikulturální výchova a výchova ke svobodě...16 // Školní úspěšnost romských žáků...20 // Specifika rodinného prostředí romských žáků...23 // Vliv školní neúspěšnosti na osobnost romských žáků...25 // Problémy efektivity učení a vyučování romských dětí...26 // K výzkumům školské efektivity...27 // Vývoj řeči...30 // Zvláštnosti řeči bilingvistických dětí...31 // Řeč evropských Romů...43 // Komunikativní funkce romštiny...43 // Nářeční klasifikace romštiny...45 // Současný lexikální systém romštiny...46 // K typologii češtiny a romštiny...47 // Zvuková stavba češtiny a romštiny...48 // Morfologická stavba češtiny a romštiny...49 // Morfologické kategorie ve staré češtině a romštině...51 // Romština v porovnání s češtinou...52 // Koncepce vytváření matematických pojmů u romských žáků na 1.stupni ZŠ...71 // Literatura...101 // Obsah...105 // -105-