Obsahuje bibliografie, bibliografické odkazy a rejstřík
V obsáhlé uměleckohistorické publikaci se autor pokouší postihnout podstatu manýrismu, který představuje samostatnou etapu uměleckého vývoje mezi renesancí a barokem. Zabývá se výkladem pojmu manýrismus, jeho duchovní atmosférou, pojetím makrokosmu a mikrokosmu v umělecké teorii a praxi, vztahem k přírodě, otázkami formy a prostoru v architektonické tvorbě, sleduje řád a fantastičnost v ornamentice, popisuje sbírky vzácností a přírodnin. Výklad doplňují četné reprodukce typických ukázek uměleckých děl tohoto období.
OBSAH // Úvod 7 // I Manýrismus - otázky a názory 9 // II Manýra - „maniera“ a manýrismus 27 // III Manýrismus jako slohový jev 43 // IV Duchovní atmosféra manýrismu 77 // V Manýristická teorie umění 103 // VI Člověk, kosmos a příroda 151 // VII Příroda a umění v zahradách, grotách a fontánách manýrismu 177 // VIII Krajina jako zrcadlo životního pocitu a světového názoru 203 // IX Symbolika, antropomorfizace a antropometrie sloupových řádů 213 // X Forma a prostor v architektuře manýrismu 231 // XI Plastika jako sestra a soupeřka malířství 253 // XII Znak, slovo a zvuk 261 // XIII Кád a fantastičnost v ornamentice manýrismu 271 // XIV Camerae raritatis - encyklopedický obraz světa 291 // Závěrem 307 // Poznámky 309 // Panorama des Manierismus - Zusammenfassung 348 // Seznam vyobrazení 373 // Rejstřík 381