Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 15.07.2023. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(1) Půjčeno:1x 
BK
Biografie
2., upr. vyd.
Praha : Slovart, 2007
424 s. : il. (převážně barev.), faksim. ; 26 cm

objednat
ISBN 978-80-7209-896-5 (váz.)
němčina
Životopisná data
Terminologický slovník
Obsahuje bibliografii na s. 414-419 a rejstřík
000076608
Závěrečný akord a nový začátek // Úvod 7 // Kubus a arabeska 7 • Japonsko a Západ 9 • Ornament / organismus 12 • Oduševnělá příroda-synestezie 13 • Věčné ženství... 17 • Koláž kolem roku 1900 18 // Anglie // Ruskin, Morris a prerafaelité 25 // Aesthetic Movement, Aesthetic Discontent 25 • Život v kráse: dandy 26 • Prerafaelité 29 • William Morris a hnutí Arts and Crafts 30 • Gildy 32 • Morris & Co. - Merton Abbey - Kelmscott Press 33 • The Dial - The Studio 34 • Charles Robert Ashbee - Guild and School of Handicraft 35 • Charles Francis Annesley Voysey - obytný dům jako umělecké dílo 36 • Arthur Lasenby Liberty - umění a obchod 39 • Walter Crane - linie a tvar 42 • James Abbot MacNeill Whistler - „světelná mlha" 46 • Oscar Wilde a Aubrey Vincent Beardsley - ctnost neřesti 47 • Aubrey Vincent Beardsley: mluvící linie - výmluvná černá 49 // Glasgow // Doba rozkvětu bytové architektury 53 // Skotská souměrnost 53 • Charles Rennie Mackintosh - vytříbená architektura 53 • Poezie prostoru - sestry Macdonaldovy 54 • The Four - glasgowský styl 57 • Tea Rooms - stylizované zjemnění užitečného 60 • Hous’Hill - skotský gesamtkunstwerk 66 // Paříž // Světové výstavy a buržoazie 71 // Uart pour l’art - fin de siècle / Umění pro umění - konec století 71 • Světové výstavy - „absolutní buržoazie" 73 • Hector Guimard: Le Style Mètro 75 • Ľarchitect ďart 76 • La divine arabesque - Debussy a Bergson 82 • „Její oči i diamanty zářily jedním žárem“ (Gustave Flaubert) 85 • René Lalique: Poetické šperky - hebká a poddajná poezie 87 • Le Style Parisien: Alfons Maria Mucha-Jules Chéret - Eugène Grasset 90 • Maison Bing, L’art Nouveau 92 • Zženštilá estetika secese: Georges de Feure - Eugène Gaillard 93 •
Zkamenělý symbolismus - Jules Aimé Lavirotte 95 • Mistři ohně: keramici a umělečtí skláři 97 • Živá arabeska - Loře Fullerová 100 • Henri de Toulouse-Lautrec 101 • La Revue Blanche - grafická linie 102 // Nancy // Mluva rostlinných a zvířecích motivů 107 // Vlastenectví jako hybná síla 107 • Panteismus a květinový mysticismus 107 • Emile Gallé 110 • À lajaponica 113 • Verres pariantes - „mluvící skla" 114 • Sklářské techniky 114 • Zázraky ve dřevě - flóra a fauna 116 • Louis Majorelle - Les Nénuphars 119* Umění pro všechny? 121 • Sklářská manufaktura bratrů Daumových 121 • LEcole de Nancy 126 // Belgie // Nová architektura 131 // Symbolismus-belgická tradice 131 • MallarméMaeterlinck-Khnopff 131 • Manifesty nového stylu 135 • Železo a sklo - Victor Horta 136 • Belgická linie 137 • Vrcholná doba architektury - Brusel kolem roku 1900 143 • Gustave Serrurier-Bovy - vynálezce členitého nábytku 148 • Kov a zlato-sfinga a slonovina 148 • Philippe Wolfers - černé šperky 150 • Henry van de Velde doyen secese 152 • Syntéza umění 156 • Figurativní linie 159 // Nizozemsko // Abstraktní linka a De Stijl 163 // Symbolistické arabesky 163 • Haagsche Plateelbakkerij Rozenburg 164 - „Bezkřivková" čára - abstrakce 169 • Hendrik Petrus Berlage - Nová architektura 171 • De Stijl - konkrétní umění 175 // Itálie a Rusko // Vykročení směrem k budoucnosti 179 // Výstava jako gesamtkurstwerk - Turín 1902 179 • Kouzlo Orientu - D’Aronco a Bugattiové 180 • Kult Erota a krásy - Gabriele D’Annunzio 185 • Architektura a redundantnost 187 • Style Liberty - futurismus 187 • Rusko-secese a abstrakce 189 //
Barcelona // Architektura jako přírodní úkaz 195 // „Maurský styl“ 195 • Antoni Gaudi i Cornet - Katalánec a světoobčan 195 • Katalánsko a Evropa 197 • Modernismus: Lluis Doměnech i Montaner a Manuel Raspali i Mayol 198 • Estetický pluralismus 200 • „Stavitel Boží“ - korelace mezi strukturou, formou a prostorem 201 • Symfonická statika 203 • Mytologie, symbolika a funkcionalita organického díla 203 • „Dante architektury“ 205 • Malířské a plastické architektonické kompozice 206 • La Sagrada Familia (Chrám Svaté rodiny) 209 // Mnichov // Hlavní město uměleckého řemesla 213 // Jihoněmecké umělecké ovzduší - Jugendstil a životní styl 213 • Mnichov zazářil! 214 • August Endell„ornamentální zběsilost" 217 • Dvorní ateliér Elvira 217 • „Spirálová blaženost" - Hermann Obrist 220 • Secese a „hadí malíř“ 221 • Mnichovský Montparnasse - dekadence a symbolismus 223 • Karikatura a grafika - Simplicissimus a Jugend 224 • Die Vereinigten Werkstätten für Kunst im Handwerk a mnichovští návrháři 228 • Richard Riemerschmid - malíř a anatom uměleckého řemesla 232 // Darmstadt // Revoluce a umění 235 // Umění pro všechny - „elitní umění" 235 • Záchrana shora - mecenášství kolem roku 1900 236 • Hesenský velkovévoda Ernst Ludwig - státník a sponzor 236 • Darmstadtská umělecká kolonie 238 • Domov jako kultovní stavba - Peter Behrens a Joseph Maria Olbrich 242 • Umělci kolonie 248 • Výstavy a überdokumenty 250 • „Umělci jsou více než ostatní lidé individualisty" 251 // Berlín // Německé manufaktury a dílny 255 // Berlín - Jugendstil proti vilémovství 255 • „Aféra" Munch • Walter Leistikow - Berlínská secese 255 • Pan - Julius Meier-Graefe 259 • Publikovaný gesam/kunsfwerk 261 •
Květinové sny ze skla - Karl Koepping 262 • Všehochuť vyjadřovacích forem 262 • Secese v Sasku 269 • Worpswede - linie a plocha 269 • Petr Behrens - od uměleckého návrháře k průmyslovému designérovi 270 • Henry van de Velde - abstraktní linie - Karl Ernst Osthaus 275 • Výmar a hrabě Harry Kessler - od Goetha k Bauhausu 278 // Skandinávie // Národní povědomí ve Světle severu 283 // Norsko a Finsko 283 • Světelnost a životnost severu 283 • Secese - život tradovaného dědictví 283 • Edvard Munch - podobenství lidského vzrušení 287 • Krajina jako nositelka nálady 288 • Duplicita přírody a stylu - gobelíny 289 • Globálnost a domácí tradice 290 • Akseli Gallen-Kallela - finská duše 293 • Finský „zlatý věk" - umělcinávrháři 294 • Finská architektura 297 • Gesselius, Lindgren & Saarinen 299 • Cesta architektury do 20. století 301 • Dánsko a Švédsko 304 • Od „vyvoleného“ uměleckého řemesla k designu’304 • Den Kongelige Porcelainsfabrik - Královská dánská továrna na porcelán 305 • Mistrovství ve stříbře - Georg Jensen 307 • Přeludy a „symbolika severu“ 308 • Ze severu na jih 309 // New York a Chicago // Form follows function 313 // Funkční organismus 313 • The American Dream - Louis Comfort Tiffany 314 • Vitráže-zářivá hra barev 316 • „Favrile" -vynalézavost a bohatství nápadů ve skle 316 • Tiffanyho svítidla - skleněné obrazy zaplavené světlem 320 • Grafika 323 • Louis Henry Sullivan 324 • Chicago School of Architecture 325 • Frank Lloyd Wright 326 • Zen a prérie 327 // Vídeň // Finále epochy 335 // „Kakánie" - valčíková blaženost 335 • Kavárenská kultura - Secese 336 • Gustav Klimt a „prázdná plocha" 339 • Beethovenovská výstava - skandál 341 • Styl Vídeňské secese 345 •
Otto Wagner a moderní architektura 347 • Zrození - stavba Österreichische Postsparkasse (Rakouské poštovní spořitelny) 348 • Nábytek jako architektura 350 • Irizovaná hra barev z Čech 352 • Adolf Loos - útok proti zdobnosti 354 • Krása vysvobozená z ornamentu 357 // Wiener Werkstätte // Završení gesamtkimstwerku 361 // Umění a mecenášství 361 • Oduševnělé povolání uměleckého řemesla 364 • Josef Hoffmann a Koloman Moser - sanatorium Purkersdorf 366 • „Ornamentální šílenství" - kolorované pravoúhelníky 369 • Zázračný tvůrčí výkon „Fledermaus“ 372 • Palais Stoclet - jedinečný gesamtkunstwerk 373 // Dodatky 381 // Poznámky k jednotlivým kapitolám 381 • Slovník pojmů 386 • Životopisy 390 • Bibliografická příloha 414 • Poděkování 418 • Reprodukce 418 • Rejstřík 420

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC