Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 25.02.2023. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(1) Půjčeno:3x 
BK
1. vyd.
Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1974
335 s.

objednat
Pedagogická teorie a praxe
ruština
Obsahuje bibliografické odkazy
Sovětská učebnice pedagogiky, která zpracovává nejnovější poznatky sovětské vědy o komunistické výchově, je zaměřena na problematiku nižších stupňů školy. V první části probírá obecné základy pedagogiky, druhá se zabývá didaktikou (vyučovací zásady, obsah vzdělání, formy a organizace výuky, kontrola a hodnocení vědomostí, dovedností a návyků žáků). Poslední část je věnována otázkám teorie výchovy jako je např. utváření základů komunistického světového názoru, mravní, pracovní, estetická a tělesná výchova apod.
000077287
PŘEDMLUVA K ČESKÉMU VYDANÍ ...5 // STUDENTŮM ...7 // OBECNÉ ZÁKLADY PEDAGOGIKY ...11 // Kapitola I PŘEDMĚT A METODY PEDAGOGIKY ...13 // 1. Pedagogika — věda o výchově člověka ...13 // 2. Hlavní etapy vývoje výchovy a pedagogiky. Třídní povaha výchovy 14 // 3. Vznik sovětské pedagogiky ...17 // 4. Sovětská pedagogika — nová etapa rozvoje pedagogiky jako vědy 19 // 5. Předmět sovětské pedagogiky. Základní pedagogické pojmy .. 21 // 6. Odvětví pedagogiky ...23 // 7. Metody pedagogického výzkumu ...23 // Kapitola II ROZVOJ OSOBNOSTI A VÝCHOVA ...29 // 1. Základní pojmy ...29 // 2. Marxisticko-Ieninské učení o vývoji osobnosti a jeho význam pro pedagogiku ...30 // 3. Sovětská pedagogika o zvláštnostech vývoje dítěte ...33 // 4. Üloha výchovy v rozvoji osobnosti ...36 // 5. Výchova a věkové zvláštnosti dětí ...39 // 6. Metody výzkumu žáků ...43 // Kapitola HI ClL A ÚKOLY KOMUNISTICKÉ VÝCHOVY ...47 // 1. Pojem výchovného cíle. Význam cíle ve výchovné činnosti .. 49 // 2. Požadavky společnosti a výchovný cíl ...48 // 3. Všestranný rozvoj osobnosti jako cíl komunistické výchovy .. 49 // 4. Cíl výchovy jako pedagogická kategorie ...52 // 5. Všestranný rozvoj osobnosti a úkoly počáteční školy .. 54 // Kapitola IV SYSTÉM LIDOVÉHO VZDĚLÁNI V SSSR ...60 // 1. Pojem systému lidové výchovy ...60 // 2. Některé rysy vzdělávací soustavy v před revolučním Rusku. Revoluční přestavba školy ...62 // 3. Zásady výstavby systému lidového vzdělání v SSSR ...65 // 4. Soustava lidového vzdělání v SSSR, cesty jejího zdokonalování . 69 // 5. Místo počáteční školy v soustavě lidového vzdělání ...74 // 6. Nová škola v socialistických zemích ...74 // 
TEORIE VYUČOVÁNÍ A VZDĚLÁVÁNÍ (DIDAKTIKA) // Kapitola V DIDAKTIKA A JEJÍ PŘEDMĚT. PODSTATA VYUČOVACÍHO PROCESU // 1. Pojem vyučováni a didaktiky // 2. Marxisticko-leninská teorie poznání jako metodologický základ sovětské didaktiky // 3. Charakteristika procesu osvojování vědomostí žáků // 4. Vytváření návyků a dovedností u žáků // 5. Vnitřní rozpory jako zdroj vyučovacího procesu // 6. Souvislost výuky s duševním vývojem dětí // Kapitola VI VYUČOVANÍ ZASADY // 1. Pojem vyučovacích zásad // 2. Zásada vědeckosti a přístupnosti vyučování // 3. Zásada soustavnosti výuky a sepětí teorie s praxí // 4. Zásada uvědomělosti a aktivity žáků při výuce za vedoucí úlohy učitele // 5. Zásada názornosti // 6. Zásada trvalosti osvojování vědomostí a sepětí výuky s všestranným rozvojem žáků // Kapitola VII OBSAH VZDĚLÁNÍ // 1. Pojem obsahu vzdělání, učební plán, učební osnovy, učebnice // 2. Kritéria pro výběr obsahu vzdělání // 3. Učební plán a osnovy počáteční školy // 4. Učebnice pro počáteční školu // Kapitola VIII FORMY A ORGANIZACE VÝUKY NA POČÁTEČNÍ // ŠKOLE // 1. Pojem organizačních forem výuky. Vývoj forem výuky // 2. Vyučovací hodina jako základní forma organizace výuky // 3. Typy vyučovacích hodin a jejich struktura // 4. Exkurze jako vyučovací hodina // 5. Tematické hodiny a praktická cvičení // 6. Organizace domácí práce žáků // 7. Doučování zaostávajících a neprospívajících žáků // Kapitola IX VYUČOVACÍ METODY NA POČÁTEČNÍ ŠKOLE // 1. Pojem vyučovacích metod // 2. Slovní metody // 3. Názorné metody // 4. Praktické metody // 5. Volba vyučovací metody // Kapitola X KONTROLA A HODNOCENÍ VĚDOMOSTÍ, DOVEDNOSTÍ A NÁVYKŮ ŽÁKŮ ...145 //
1. Význam kontroly a hodnocení vědomostí v systému výuky a výchovy ...145 // 2. Didaktické požadavky kladené na kontrolu prospěchu ...147 // 3. Způsoby kontroly vědomosti ...148 // 4. Hodnocení vědomostí, dovedností a návyků ...152 // Kapitola XI VYUČOVÁNÍ NA POČÁTEČNÍ ŠKOLE - ORGANIZACE A ZVYŠOVANÍ ÚČINNOSTI ...155 // 1. Režim výchovně vzdělávací práce na počáteční škole ...155 // 2. Zvláštnosti organizace vyučování na školách s menším počtem tříd 156 // 3. Plánování a organizace vyučování ...158 // 4. Cesty jak zvýšit účinnost vyučování ...160 // 5. Programované učení jako prostředek zvyšování účinnosti vyučovacího procesu ...163 // 6. Vyučovací proces jako důležitý činitel výchovy žáků ...166 // TEORIE VÝCHOVY ...169 // Kapitola XII ZÁKLADNÍ OTÁZKY TEORIE VÝCHOVY .. 17:1 // 1. Autoritativní pedagogika a teorie svobodné výchovy .. 171 // 2. Sovětská teorie výchovy a její úkoly ...173 // 3. Podstata výchovného procesu ...176 // 4. Vztah výchovy, sebevýchovy a převýchovy ...179 // 5. Zásady komunistické výchovy ...180 // Kapitola XIII METODY VÝCHOVY ...185 // 1. Pojem a klasifikace metod výchovy ...185 // 2. Metody utváření společenského chování a organizace činnosti žáků 187 // 3. Metody utváření přesvědčení ...193 // 4. Povzbuzení a tresty ...197 // Kapitola XIV ŽÁKOVSKÝ KOLEKTIV A JEHO PŮSOBENÍ NA // OSOBNOST ZÁKÚ ...201 // 1. Vymezení kolektivu ...201 // 2. Postavení počátečních tříd v žákovském kolektivu ...202 // 3. Metody stmelování dětského kolektivu ...204 // 4. Proces utváření kolektivu ...206 // Kapitola XV UTVÁŘENI ZÁKLADŮ KOMUNISTICKÉHO SVĚTOVÉHO NÁZORU ...211 // 1. Význam a úkoly utváření komunistického světového názoru .. 211 //
2. Hlavní směry práce školy při utváření základů komunistického světového názoru žáků ...213 // 3. Úkoly a organizace vědeckoateistické výchovy ...216 // 333Kapitola XVI MRAVNÍ VÝCHOVA ...222 // 1. Obsah mravní výchovy žáků ...222 // 2. Zvláštnosti mravní výchovy dětí ...225 // 3. Výchova žáků v duchu sovětského patriotismu a proletárskeho internacionalismu ...230 // 4. Výchova žáků v duchu socialistického humanismu .. 234 // Kapitola XVII VÝCHOVA K UVĚDOMĚLÉ KÁZNI A KE KULTURNÍMU CHOVANÍ ...238 // L Zvláštnosti školní kázně ...238 // 2. Základy a metody výchovy žáků k uvědomělé kázni . 239 // 3. Zřetel k věkovým a individuálním zvláštnostem při výchově k uvědomělé kázni ...245 // 4. Výchova návyků a zvyků kulturního chování ...249 // Kapitola XVIII PRACOVNÍ VÝCHOVA 249 // 1. Úloha práce ve výchově dospívající generace ...249 // 2. Úkoly pracovní výchovy žáků ...250 // 3. Základy a metody pracovní výchovy žáků ...252 // 4. Seznámení žáků s prací dospělých ...257 // 5. Společensky prospěšná činnost ...258 // Kapitola XIX ESTETICKÁ VÝCHOVA ...261 // 1. Podstata estetické výchovy a její význam pro všestranný rozvoj // osobnosti ...261 // 2. Zásady estetické výchovy mladých generací a její systém . 263 // 3. Prostředky estetické výchovy žáků mladšího školního věku .. 265 // 4. Úloha umění v estetické výchově žáků počáteční školy ...271 // 5. Mimotřídní práce v rámci estetické výchovy ...271 // 6. Význam přírody v estetické výchově žáků mladšího školního věku . 273 // Kapitola XX TĚLESNÁ VÝCHOVA ...276 // 1. Pojem systému tělesné výchovy ...276 // 2. Hodiny tělesné výchovy ...278 // 3. Tělovýchovná opatření v rámci vyučování ...279 //
4. Mimotřídní tělovýchovná činnost ...281 // 5. Sepětí školy a rodiny v tělesné výchově dětí ...282 // Kapitola XXI PIONÝRSKÁ ORGANIZACE V. I. LENINA ...285 // 1. Úloha pionýrské organizace ve výchově mladých generací . 285 // 2. Zvláštnosti a pedagogické principy činnosti pionýrské organizace . 288 // 3. Obsah, formy a metody činnosti pionýrské organizace ...291 // 4. Systém činnosti pionýrského oddílu ...298 // 5. Okťabrjata jako budoucí pionýři ...301 // 6. Program Orientir ...303 // 3347. Vedení pionýrské organizace ...306 // Kapitola XXII ŘÍZENÍ ŠKOLY A LIDOVÉHO VZDĚLÁNÍ V SSSR ...308 // 1. Zásady řízení lidového vzdělání v SSSR ...308 // 2. Řízení lidového vzdělání v SSSR ...311 // 3. Plnění zákona o všeobecné povinné školní docházce ...311 // 4. Učitel jako hlavní činitel vyučovacího procesu. Mistrovství učitele ...314 // 5. Učitelský sbor jako kolektiv výchovatelů ...316 // 6. Plánování práce školy ...318 // 7. Metodická práce. Systém zvyšování kvalifikace učitelů .. 319 // Kapitola XXIII SPOLUPRÁCE ŠKOLY, RODINY A VEŘEJNOSTI VE VÝCHOVĚ MLADÉ GENERACE ...322 // 1. Svazek školy, rodiny a veřejnosti jako záruka správné výchovy dětí 322 // 2. Podmínky správné výchovy dětí v rodině ...323 // 3. Formy spolupráce školy, rodiny a veřejnosti ...325 // 4. Některé zvláštnosti spolupráce školy a rodiny ve výchově žáků mladšího školního věku ...330
(OCoLC)42110321
cnb000155957

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC