Po stručném zachycení česko-ruských hudebních styků od konce 17. stol., kdy v Moskvě působil čes. trompetista Valdon, autor podrobně vyličuje průběh tří návštěv P.I.Č. v Praze v únoru 1888, listopadu a prosinci téhož roku a v říjnu 1892. Připojeny jsou nejdůležitější články našich kritiků, inspirované tehdejšími koncerty P.I.Č. a čes. premiérami oper Evžen Oněgin a Piková dáma (mezi referenty působil v oné době i J.B. Foerster, jehož referáty zde rovněž reprodukovány). Třetí část knihy tvoří soubor korespondence mezi Č. a jeho pražskými přáteli, kde mnohý dopis je publikován vůbec po prvé nebo vzat z celkem nedostupného vydání v soukr. tisku. Fotografie organizátorů návštěv praž. přátel (hudebníci a zpěváci) doplňují publikaci, jež je významným příspěvkem k historii vzájemných styků, které na jedné straně byly i výrazem polit. sympatií k rus. národu - na druhé pak byly krásně vyjádřeny v deníku P.I. Č., který si právě v Praze mohl zaznamenati: "Minuta absolutního štěstí"..