Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 17.06.2023. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(4.5) Půjčeno:50x 
BK
Vyd. 1.
Praha : Portál, 1999
289 s. : il.

objednat
ISBN 80-7178-240-8 (váz.)
Originál: Projekt Psychologie
Obsahuje fotografie, kresby, grafy, tabulky, bibliografické citace
Psychologie - výklady populární
000083482
Obsah // 1 Co je psychologie? ...15 // Tato kniha je o nás všech ...15 // Psychologie je věda o prožívání a chování ...15 // Pohled do nitra - sebepozorování: První přístup v psychologii ...15 // Uvolnění pomocí napínání ...16 // Imaginace ...16 // Meditace ...17 // Umění ...17 // Podnětová deprivace ...18 // Sníme každou noc...18 // Teorie snu ...19 // Srovnávání s ostatními - pozorování: Cesta ? vědeckosti ...19 // Dálkově řízené chování ...19 // Slast vyvolaná stisknutím knoflíku? ...20 // Je člověk produktem svých mozkových funkcí? ...20 // Pole mozkové kůry ...20 // Split brain - dva mozky v jedné hlavě ...21 // To, co nás trápí, nám způsobuje nemoc ...22 // EEG - elektroencefalogram, obraz mozku ...23 // Stres ...24 // Může duše oslepnout?...24 // Placebo - domnělé léčení ...25 // Sugesce a hypnóza ...25 // Souvislosti mezi mozkovými procesy a prožíváním ...•...25 // Je člověk produktem svého okolí? ...J...26 // Profesionální psychologie...27 // Co je parapsychologie?...28 // Kompendium ...30 // Literatura...31 // 2 Vnímání ...33 // Oko není jako fotoaparát ...33 // Mozek vidí lépe než oko ...34 // Optické diety...35 // Barva...35 // 5 // OBSAH // Negativní paobraz ...35 // Vnímání hloubky ...36 // Optické klamy ...37 // Konstantní výkony ...40 // Neuronové obvody ...41 // Laterální inhibice („postranní překážky“) ...41 // Senzorické EEG ...42 // Gestalt (tvar): Celek
je více než suma částí ...44 // Praxe psychologie vnímání...45 // Jak působí reklama ...46 // Rychlost není žádné kouzlo, ale možný problém ...47 // Vliv očekávání na vnímání ...48 // Pygmalion efekt ...48 // Slyšet, a přesto přeslechnout ...49 // Kompendium ...50 // Literatura...51 // 3 Motivace ...53 // Kvůli čemu byste prošli ohněm? ...53 // Etologie (výzkumy chování)...53 // Má člověk instinkty?...54 // Co je specificky lidské? ...55 // Nejen chlebem živ je člověk...56 // Potřeba - problém závislosti...56 // Komunikace - vnitřní a vnější svět ...58 // Techniky chování ...61 // Hádanka nazvaná emoce ...61 // „Emoce je obecná aktivace plus dodatečná informace“ ...62 // Složky prožívání ...62 // Strach ... 63 // Osobnost a úzkostnost ...64 // Modely vysvětlující strach ...65 // Biologické modely ...65 // Psychoanalytičke vysvětlení ...66 // Vysvětlení psychologie učení ...67 // Jak se vypořádat se strachem v každodenním životě? ...67 // Agrese...68 // Katalog agresivního chování ...69 // Definice agrese ...69 // Modely vysvětlení agrese ...69 // 6 // OBSAH // Nativisticky orientované teorie...70 // Pudový model Sigmunda Freuda...70 // Agrese jako explorace ...71 // V perspektivě evoluce: Optimalizace chování pomoci agrese...71 // Pojetí teorie učení, zdůvodněné vztahem ? prostředí ...73 // Hypotéza frustrace - agrese ...73 // Teorie sociálního učení ...74 // Strategie zvládání
agresivity ...75 // Obranné mechanismy, taktiky potlačení ...75 // Metody neškodného odreagování ...75 // Kolektivní a institucializovaná agrese ...76 // Mírový výzkum ...76 // Mírová pedagogika ...80 // Kompendium ...81 // Pod pojmem motivace rozumíme příčinu našeho chování ...81 // Emoce doprovázejí chování nebo jeho motivaci ...81 // Strach, úzkost ...82 // Modely vysvětlující strach a úzkost ...82 // Jak se vyrovnat se strachem v každodenním životě? ...82 // Agrese ...82 // Modely vysvětlení agrese ...82 // Kolektivní a institucializovaná agrese...83 // Literatura...84 // 4 Myšlení a řeč ...85 // Opice, které myslí ...85 // Aha - zážitek ...85 // Asociace ...85 // Styly myšlení ...;...86 // Co je to představa? ...87 // Pojmy :...87 // Myšlení a řeč ...87 // Mohou zvířata mluvit?...88 // Funkce řeči podle Bilhlera ...88 // Opice se učí mluvit ...88 // Je řeč verbální chování? ...89 // Je řeč vrozená? ...89 // Sníh není sníh ...90 // Existuji pravá jména? ...90 // Pohlavní rozdíly projevující se v řeči ...91 // Inteligence je to, co je měřeno testy inteligence ...91 // IQ ...92 // 7 // OBSAH // Jednotlivé testy - obecná inteligence? ...93 // Trochu lásky a budete chytřejší ...94 // Kompendium ...94 // Představa...94 // Verbální myšlení ...94 // Inteligence...95 // Literatura...96 // 5 Učení ... // Funkce učení ...97 // Obsah slova „učení“ ...98 // Oblasti, ve kterých probíhají
procesy učení...98 // Definice učení ...99 // Jak učení probíhá: Teorie učení a záhada zvaná paměť...99 // Jak si mozek pamatuje? ...99 // Klasické podmiňování ...100 // Učení na základě úspěchu...102 // Instrumentální podmiňování (E. L Thorndike, 19li) ...103 // Operační podmiňování (D. F. Skinner, okolo roku 1950) ...103 // Programové učení ...104 // Sekundární zpevnění a trest ...?7 // Učení pozorováním a nápodobou (sociální učení) ...108 // Sociální učeni ve škole...108 // Alternativní styly vyučování ...109 // I učitel se musí učit!...?9 // Verbální učení ...1? // Verbální učení ve škole ...113 // Učení vhledem ...?? // Model průběhu učení vhledem ...114 // Strukturální modely učení vhledem ...115 // Učíme se celý život - inovační učení ...116 // Interference v procesu učení ...117 // Praxe učení - jak trénovat sám sebe ...118 // 1. Rozpoznat vlastní problém! ...118 // 2. Plánovat! ... // 3. Pracovat soustředěně! ...119 // 4. Učení musí mít výsledky! ...120 // 5. Techniky a triky! ...120 // 6. Cílená příprava na zkoušky! ...122 // Kompendium ...122 // Funkce učení ...122 // Obsah slova učení ...122 // 8 // OBSAH // Oblasti učení ...122 // Definice učení ...123 // Teorie učení ...123 // Klasické podmiňování ...123 // Učení na základe úspechu ...123 // Učení pozorováním a nápodobou (sociální učení) ...124 // Verbální učení ...124 // Učení
vhledem ...125 // Interference v procesu učení ...125 // Literatura...125 // 6 Vývojová psychologie // 127 // Základní otázky vývojové psychologie ... // Je vývoj určován vlohami nebo prostředím? ... // Jsem to ještě já? ... // Témata vývojové psychologie ... // Prenatální období vývoje ... // Vývoj úchopu jako příklad „psychosomatických“ souvislostí ... // Myšlení dětí ... // Význam rodinného prostředí pro vývoj dětí ... // Z dětského domova do rodiny ... // Když rodina chybí (formy náhradní rodinné péče) ... // Když musí být rodiče na určitý čas zastoupeni ... // Když v rodině chybí otec nebo matka ... // Mateřské školy ... // Vstup do mateřské školy - požadavky na dítě a pečující osoby .. // Úloha mateřských škol - práce učitelek v mateřských školách... // Pozorovat stejně - vnímat jinak: Také pozorováním se učíme // (odkazy na pozorování dětí při praxi v MŠ) ... // Hra - model skutečnosti ...:___ // Druhy hry... // Hračky ... // Pohlavně specifické chování: Typické děvče - typický chlapec! ... // Vývoj svědomí ... // Dětská kresba - vyjádření dětské duše ... // Řeč ... // Ke vzniku slovní zásoby (sémantická dimenze) ... // Osvojení gramatických struktur na přikladu trpného rodu // (syntaktická dimenze) ... // Tón tvoří hudbu (pragmatická dimenze) ... // Podle mluvy poznáš člověka ... // Typická matka - typický otec? ... // Výchovné
cíle v různých dobách ... // Budoucnost patří nám - puberta a adolescence: Krize s budoucí perspektivou // 127 // 127 // 129 // 130 // 130 // 131 131 133 // 133 // 134 // 135 // 136 138 // 138 // 139 // 139 // 141 // 141 // 143 // 144 // 144 // 145 // 149 // 150 // 150 // 151 151 153 // 156 // 157 // 9 // OBSAH // Nevěř nikomu nad třicet? ...164 // Příklad 1 (dum rodičů) ...166 // Příklad 2 (škola) ...166 // Sexualita ...167 // Stát se dospělým - stárnout ...169 // Umírání ...170 // Kompendium ...172 // Pojem vývoj; předmět a úloha vývojové psychologie ...172 // „Fáze“ vývoje ...172 // Zpomalení a poruchy vývoje ...172 // Prenatální „fáze“ a první rok života ...172 // Tělesný vývoj ...173 // Psychický vývoj ...173 // Rané dětství a předškolní věk ...174 // Tělesný vývoj ...174 // Psychický vývoj ...174 // Školní věk ...176 // Psychický vývoj ...177 // Puberta a adolescence ...177 // Tělesný vývoj ...177 // Puberta jako psychosociální fenomén ...177 // Dospělost ...179 // Stáří ...179 // Literatura...180 // 7 Psychologie osobnosti ...isi // Co je to osobnost? ...181 // Konstantnost nebo změna ...182 // Identita ...183 // První přístupy ? osobnosti ... :...184 // Naivní teorie osobnosti ...184 // Zdroje zkreslení při posuzování osobnosti ...184 // Atribuční chyba ...;...184 // Haló efekt...184 // Pygmalion efekt (Rosenthaluv efekt) ...184 // Projekce ...185 // Kategorizace (stereotypy) ...185
// Maska, kterou nemůžeme sundat ...185 // Typologie osobnosti ...189 // Čtyři temperamenty ...189 // Typologie podle tělesné stavby (Kretschmer) ...189 // Extraverze nebo introverze (C. G. Jung) ...190 // Modely osobnosti ...191 // 10 // OBSAH // Psychoanalytické modely osobnosti a príbuzné přístupy ...191 // Psychoanalýza Sigmunda Freuda - osobnost jako dynamická struktura .191 // Nevědomí ...192 // Objevení dětské sexuality - vývoj libido ...192 // Fixace libido ...193 // Psychický aparát - Freudův strukturální model ...194 // Sen ... 195 // Úzkost a obranné mechanismy ...195 // Co je neurotické? Freudova teorie neurózy ...197 // Techniky psychoanalýzy...198 // Freudovi žáci ...199 // Hlubinně psychologické školy ...199 // C. G. Jung - Analytická psychologie...200 // A Ifred A dler - Individuální psychologie ...201 // Neopsychoanalýza ...201 // Nová vídeňská škola ...202 // Přístup psychologie učení - osobnost jako výsledek procesů učení...202 // Behaviorálni terapie ...203 // Humanistické - fenomenologické modely osobnosti ...204 // Maslowova teorie seberealizace ...205 // Rogersův na klienta orientovaný přístup...205 // System ické přístupy - osobnost jako propojený systém ...206 // Statistické přístupy - osobnost jako kombinace faktorů ...206 // Vlivy působící na osobnost ...206 // Vlohy a prostředí ...206 // Nadaný otec - nadaný syn: Je nadání dědičné? ...207 // Výzkumy dvojčat ... 207 // Výzkumy
adoptovaných dětí ...208 // Stres v těhotenství ...208 // Sociální kontext ...209 // Rozdíly mezi pohlavími ...209 // Mužské a ženské vnímání (sebeporozumění) : Pohlavní stereotypy ...210 // Identifikace s vlastním pohlavím ... 211 // Poruchy osobnosti - psychoterapeutické metody ...212 // Léčení duševních poruch - rady, krizové intervence, terapie...214 // Posuzování osobnosti - psychologická diagnostika ...215 // Pozorování chování ...215 // Test - společenská hra? ...215 // Projektivní testy ...215 // Posuzovací škály...219 // Interview (diagnostický rozhovor) ...221 // Dotazník ...221 // Kompendium ...222 // Pojem osobnost ...222 // První přístupy ? osobnosti ...222 // 11 // OBSAH // Typologie osobnosti ...222 // Modely osobnosti ...223 // Psychoanalytické modely osobnosti a príbuzné přístupy ...223 // Model osobnosti v teorii učení ...224 // Humanistické (fenomenologické) modely osobnosti ...225 // System ické prístupy ...225 // Statistické přípěvky ...225 // Vlivy působící na osobnost...225 // Vlohy a prostředí ...225 // Rozdíly mezi pohlavími ...225 // Poruchy osobnosti ...226 // Posuzování osobnosti - psychologická diagnostika ...226 // Pozorování chování ...226 // Tes‘y ... . . . .226 // Posuzovací škály ...227 // Interview (diagnostický rozhovor) ...227 // Dotazník...227 // Literatura...227 // 8 Sociální psychologie ...229 // Skupina ...229 // Primární skupina - malá skupina ...229
// Rodiče ...229 // Sourozenci ...231 // Skupina vrstevníků ...231 // Sekundární skupiny ...232 // Skupinová dynamika ...232 // Cvičná (tréninková) skupina (T-skupina) ...233 // Struktura skupiny ...235 // Počet členů ...235 // Interakce ve skupině ...235 // Vztahová struktura - sociometrie ...235 // Pozice ... . . . 2I6 // Skupinové cíle ...237 // Normy ... .22% // Pozice skupin - minorita / majorita ...239 // Jednotlivec ve skupině ...240 // Komunikace...240 // Já jsem v pohodě - ty jsi v pohodě ...240 // Model komunikace ...241 // Jedna zpráva - mnoho sdělení ...241 // Důvody nedorozumění ...241 // „...pochopil!“ - chování, které napomáhá rozhovoru ...242 // Porozumění ...242 // 12 // OBSAH // Oceněni ... 242 // Opravdovost ...242 // Aktivní naslouchání ...242 // Pravidla pro diskusi ve skupině ...242 // O konfliktu ...244 // Průběh konfliktu ...244 // Strategie řešeni konfliktu...246 // Role ...247 // „Italové jsou emocionální“ ...248 // „Milerovi drží vždycky při sobě“ ...249 // „...ten má ale dobrou pozici!“ ...249 // Hraní role ...250 // Postoje a jejich změna ...250 // Postoje - máte nějaké? ...250 // Postoj změní chování, nebo chování změní postoj? ...250 // Moc a manipulace ...251 // Za jakých okolnosti jsme snadno manipulovatelní? ...251 // Moc a manipulace na příkladu masmédií ...252 // Mediální konzum ...253 // Základní prvky filmové tvorby...254 // Organizace...255 // Organizace
jako formální struktura ...255 // Systém štáb - linie: Rozšířený model organizační hierarchie ...256 // Organizace jako neformální struktura ...257 // Implicitní modely osobnosti v různých teoriích organizace ...257 // Social man (sociální člověk) ...257 // Economic man (ekonomický člověk) - teorie X (podle McGregora) ... 257 // Complex man (komplexní člověk) - teorie Y (podle McGregora) ...258 // Vedení organizace ...258 // Styl řízení orientovaný na věcné úkoly a orientovaný na pracovníky ... 258 // Participující styl řízení: Týmová práce ...;...258 // Řízení spolupracovníků ...’...259 // Manažer: Na prvním místě zisk, nebo harmonie? ...259 // Třináctero! ...260 // Kompendium ...262 // Skupina ...262 // Primární skupina - malá skupina ...262 // Sekundární skupina ...262 // Skupinová dynamika ...262 // Elementy skupinové struktury ...263 // Komunikace ...264 // O konfliktu ...265 // Role, pozice, status ...265 // Přejímání rolí ...266 // Hraní role ...266 // 13 // OBSAH // Postoje a jejich změna ...266 // Zrněni postoj chování, nebo chování změní postoj? ...266 // Moc a manipulace ...266 // Moc a manipulace na příkladu masmédií ...266 // Mediální konzum...266 // Organizace ...267 // Implicitní modely osobnosti v různých teoriích organizace ...267 // Řízení organizace...267 // Literatura...268 // 9 Základní pojmy a metody psychologie ...269 // Předmět psychologie a vztah psychologie ?
filozofii ...269 // Vztah duše a těla ...269 // Psychologie jako věda a její hranice ...271 // Dva směry v psychologii ...271 // Humanistická psychologie ...271 // Behaviorismus ...272 // Psychologie a pomocné vědy ...273 // Metody psychologie jako empirické vědy ...275 // Sebepozorování a pozorování druhých...275 // Příklady pozorování ...276 // Experiment...276 // Jak probíhá experiment v praxi? ...277 // Test ...278 // Rozhovor ...279 // Formulování hypotéz (indukce) ...279 // Statistické vyhodnocení pozorovaných dat ... 280 // Přechod ? filozofii ...282 // O vědeckých poznatcích ...282 // Tematické omezení...282 // Metodická abstrakce ...283 // Kauzalita v psychologii ...283 // Kompendium ...285 // Pozorování druhých (pozorování chování)...285 // Sebepozorování (introspekce) ...286 // Metodické postupy v psychologii ...286 // Literatura...287 // • // Literatura doplněná pro české vydání ...288 // 14

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC