Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 20.04.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(32.3) Půjčeno:609x 
BK
Příručka
Vyd. 1.
Praha : Portál, 2001
455 s. : il. ; 24 cm

objednat
ISBN 80-7178-585-7 (váz.)
Český a slovenský text
Obsahuje bibliografie, bibliografické odkazy a rejstříky
Děti - věk předškolní - výchova - příručky
Děti - výchova - příručky
Výchova předškolní - příručky
000084087
O čom a od koho je táto publikácia 13 // Aké boli zámery? 13 // Aká je realita? 14 // Ako študovať? 15 // Kto sa na tvorbe publikácie podieľal? 16 // Aké je želanie editorov i autorov? 19 // ČASŤ 1 // Sociálna dimenzia detstva a výchovy 21 // 1 Dieťa a detstvo v ľudskej spoločnosti 23 // Vymedzenie problému 23 // 1.1 Utajená podoba detstva 25 // 1.2 Identifikácia detstva ako sociálneho javu 30 // 1.2.1 Otázky vývinovej paradigmy detstva 30 // 1.2.2 Odpovede sociálno-historickej paradigmy detstva 32 // 1.2.3 Historický exkurz do detstva 38 // 1.2.4 Deti a detstvo v modernej spoločnosti // a jeho teoretické zázemie 48 // Literatúra 54 // Úlohy 56 // 2 Vztahy rodiny a školy-hledání dialogu 57 // Vymezení problému 57 // 2.1 Kořeny vztahu rodiny a školy 58 // OBSAH // 2.2 Vstup dítěte do školy a budování (vyjednávání) vztahu // rodič-učitel 62 // 2.2.1 Názory na dělbu pravomocí a odpovědnosti // mezi rodiče a učitele 64 // 2.2.2 Legitimita a autorita rodiny a školy 66 // 2.2.3 Vyjednávání vztahu rodina-škola; // nová socializační prostředí a nové role 70 // 2.3 Komunikace mezi rodinou a školou 78 // 2.3.1 Formy kontaktů 78 // 2.3.2 Politika otevřenosti školy a míra distance 78 // 2.3.3 Instituce setkávání rodičů a učitelů 79 // 2.3.4 Nepřímá komunikace 81 // 2.3.5 Role dětí v komunikaci mezi rodiči a školou 83 // 2.4 Výchovné postupy rodičů a symbolické místo „školáka“ v rodině 84 // 2.4.1 Závislost chování rodičů na jejich pojetí školy 84 // 2.4.2 Přímé zásahy rodičů 86 // 2.4.3 Nepřímé zásahy rodičů 88 // 2.4.4 Afektivní vztahový rámec rodiny // a symbolické místo „školáka“ v ní 90 // Literatura 92 // Úkoly 93 // 3 Morálny status dieťaťa a jeho sociálne väzby 95 // Vymedzenie problému 95 // 3.1 Kultúra, morálka a jedinec 96 // 3.2 Dieťa, jeho postavenie a poňatie v komunite 99 //
3 Morálny status dieťaťa a jeho sociálne väzby 95 // Vymedzenie problému 95 // 3.1 Kultúra, morálka a jedinec 96 // 3.2 Dieťa, jeho postavenie a poňatie v komunite 99 // 3.3 Spôsoby poznávania sociálnej a morálnej reality dieťaťom . . . 101 // 3.4 Zameranie a ciele pôsobenia na dieťa v sociomorálnej oblasti // v materskej a základnej škole 104 // 3.5 Vytváranie sociomorálnej klímy a atmosféry v triede 107 // 3.6 Charakteristika sociálnej interakcie a sociálnych vzťahov . . . 112 // 3.6.1 Negatívna sociálna interakcia 113 // 3.6.2 Pozitívne sociálne vzťahy 115 // Literatúra 119 // Úlohy 120 // ČASŤ II // Základné otázky predškolskej a elementárnej výchovy 121 // 4 Pojetí, smysl a základní orientace předškolní výchovy 123 // Vymezení problému 123 // 4.1 Předškolní dítě a dětství 123 // 4.2 Proměny předškolní výchovy 125 // 4.3 Orientace cílů předškolní výchovy 127 // 4.3.1 Sociocentrické zaměření výchovy 128 // 4.3.2 Pedocentrické zaměření výchovy 130 // 4.3.3 Osobnostní orientace výchovy 130 // 4.4 Základní znaky osobnostně zaměřené předškolní výchovy . . . 132 // 4.4.1 Vztah к dítěti 133 // 4.4.2 Vztah к rodině 133 // 4.4.3 Vztah mateřské školy к počátečnímu vzdělávání 134 // 4.4.4 Hra a učení 135 // 4.4.5 Tvořivost a samostatnost 136 // 4.4.6 Individualizace 136 // 4.4.7 Alternativnost 137 // 4.5 Přehled aktuálních cílů předškolního vzdělávání 138 // Literatura 140 // Úkoly 140 // 5 Pojetí, smysl a základní orientace primárního vzdělávání 141 // Vymezení problému 141 // 5.1 Postavení primární školy ve školském systému 142 // 5.2 Celkové pojetí a základní cíle primárního vzdělávání 145 // 5.3 Obsah primárního vzdělávání a jeho strukturace 152 // 5.4 Koncept primárního vzdělávání - perspektiva vývoje u nás . . 155 // Literatura 159 // Úkoly 160 //
6 Epistemologické východiská vyučovania a didaktiky 161 // Vymedzenie problému 161 // 6.1 Pôvod a povaha poznania v podaní empirizmu 162 // 6.2 Racionalistický pohľad na poznanie 164 // 6.3 Idea činnostného pôvodu poznania — konštruktivizmus 166 // 6.3.1 Personálny a sociálny konštruktivizmus 169 // 6.3.2 Konštruktivizmus v didaktike a didaktickom výskume 170 // Literatúra 177 // Úlohy 178 // 7 Teórie učenia a ich odraz v poňatí vyučovania 179 // Vymedzenie problému 179 // 7.1 Od problémov poznávania k teóriám učenia 180 // 7.2 Behavioristický výklad učenia 182 // 7.2.1 Behavioristický rámec poňatia vyučovania 182 // 7.3 Učenie v kontexte nativizmu a humanistická pedagogika 185 // 7.4 Kognitivistické prístupy k učeniu 187 // 7.4.1 Jean Piaget (1896-1980) 191 // 7.4.2 Lev Semionovič Vygotskij (1896-1934) 197 // 7.5 Niektoré dôsledky rozvíjania kognitivizmu v didaktike 203 // 7.5.1 Koncepcia rozvíjajúceho vyučovania: učenie s podporou 203 // 7.5.2 Fenomén detských naivných teórií 208 // 7.5.3 Diskurzívna podstata učenia a kooperativně vyučovanie 215 // Literatúra 217 // Úlohy 217 // 8 Vstup dítěte do školy z hlediska školní připravenosti 219 // Vymezení problému 219 // 8.1 Školní zralost a připravenost 220 // 8.1.1 Shrnující vymezení školní zralosti a připravenosti 220 // 8.1.2 Dimenze školní připravenosti 221 // 8.2 Základní varianty dítěte nedostatečně připraveného pro školu 221 // 8.3 Vývojové charakteristiky související s úrovní školní připravenosti223 // 8.3.1 Učení žáků na počátku školní docházky 223 // 8.3.2 Rozvoj somatické komponenty školní připravenosti 224 // 8.3.3 Rozvoj kognitivní složky školní připravenosti 224 // 8.3.4 Emocionální a sociální rozvoj 226 //
8.4 Pedagogická i psychologická intervence před vstupem do školy a na počátku školní docházky 228 // 8.4.1 Druhy pedagogické a psychologické intervence orientované na posílení školní připravenosti 229 // Literatura 231 // Úkoly 232 // 9 Diagnostikovanie a hodnotenie žiaka vo vyučovaní 233 // Vymedzenie problému 233 // 9.1 Základné otázky 234 // 9.2 Prvky pedagogického diagnostikovania 235 // 9.3 Teoretické otázky pedagogickej diagnostiky 237 // 9.4 Diagnostický proces 240 // 9.5 Dve roviny diagnostikovania v triede 242 // 9.6 Variabilita ľudských vlastností a diagnostikovanie 243 // 9.7 Pozitívne hodnotenie žiaka 245 // 9.8 Funkcie diagnostikovania vzhľadom na žiaka 245 // 9.9 Druhy diagnostikovania 246 // 9.10 Metódy pedagogického diagnostikovania 248 // 9.11 Vyjadrovanie výsledku hodnotenia 252 // 9.12 Zdroje skreslenia pri hodnotení žiaka 254 // Literatúra 256 // Úlohy 257 // OBSAH // ČASŤ 111 // Počiatočné utváranie kultúrnej gramotnosti 259 // 10 Vzdelávanie ako formovanie kultúrnej gramotnosti 261 // Vymedzenie problému 261 // 10.1 Školská cesta ku kultúrnej gramotnosti 262 // 10.2 Premeny poňatia gramotnosti 265 // Literatúra 269 // Úlohy 269 // 11 Rozvoj počiatočnej literárnej gramotnosti 271 // Vymedzenie problému 271 // 11.1 Pedagogické reflexie gramotnosti v teórii a praxi vyučovania . . 273 // 11.1.1 Rozvoj gramotnosti v predškolskom veku 274 // 11.1.2 Problematické aspekty a tendencie rozvoja gramotnosti // v podmienkach elementárneho vzdelávania 279 // 11.2 Základné zložky gramotnosti v kontexte súčasnej teórie a praxe 282 // 11.2.1 Teoretické prístupy k čítaniu vo vzťahu k praxi a naopak 283 // 11.2.2 Psychologická analýza procesu čítania 284 // 11.2.3 Zraková versus sluchová dichotómia a jej odraz v teórii čítania 286 //
11.2.4 Zhora versus zdola, resp. vertikálna dichotómia a jej odraz v teórii čítania: Postavenie slova v čítaní. 289 // Príloha 1 Domény pregramotnosti (podľa Anne van Kleeck, 1998). . 300 // Príloha 2 K. Goodman: „Reading Process - Oposing views“ 302 // Literatúra 303 // Úlohy 305 // 12 Otváranie a utváranie matematického sveta 307 // Autorovo slovo o sebe 307 // 12.1 Čo znamená učiť sa matematiku 310 // 12.1.1 Formálne a neformálne poznanie 314 // 12.1.2 Mechanizmus nadobúdania znalostí 315 // 12.1.3 Príbehy k etapám poznávacieho mechanizmu 316 // 12.1.4 Choroba formalizmu 319 // 12.1.5 Rola učiteľa 322 // 12.1.6 Tri základné oblasti matematických vedomostí 323 // 12.1.7 Aké sú ciele vyučovania matematiky? 324 // 12.2 Číslo 326 // 12.2.1 Svet čísel sa vynára v dvoch vrstvách 326 // 12.2.2 Rytmus pripraví vynorenie Sveta čísel 327 // 12.2.3 Svet čísel sa vynára 328 // 12.2.4 Svet čísel začína nadobúdať samostatnosť 329 // 12.2.5 Samostatnosť Sveta čísel a Reálny svet 330 // 12.2.6 Ukotvené číslo a jeho podoby 331 // 12.2.7 Číslo ako kvantita 331 // 12.2.8 Číslo ako identifikátor 332 // 12.2.9 Práca s číslom 333 // 12.2.10 Slovami opísaná situácia a z nej utvorené slovné úlohy 334 // 12.2.11 Operácia sčítania 335 // 12.2.12 Operácia odčítania - porozumenie 336 // 12.2.13 Operácia násobenia 337 // 12.2.14 Operácia delenia 337 // 12.3 Komunikácia 338 // 12.4 Komentáre k výzvam 339 // Literatúra 345 // 13 Príroda - deti - vedecké vzdelávanie 347 // Vymedzenie problému 347 // 13.1 Kategória prírody v predškolskej výchove a elementárnom vzdelávaní 348 // 13.2 Poznávanie prírody - vedecké poznávanie - rozumová výchova 349 // 13.2.1 Systematické školské vzdelávanie // a problém spontánneho poznávania detí 350 // 13.2.2 Rôznorodosť prírodovedných predmetov - rôznorodosť koncepcií 351 //
13.3 Reprodukcia kultúry a vedecká gramotnosť 353 // 13.3.1 Elementárna báza vedecko-technickej gramotnosti 354 // 13.3.2 Povaha učenia, mechanizmy vedeckého poznávania, metódy vyučovania 356 // Literatúra 361 // Úlohy 361 // 14 Poznávání sociálního prostředí 363 // Vymezení problému 363 // 14.1 Dilemata prvouky a vlastivědy 364 // 14.2 Koncentrace versus decentrace 370 // 14.3 Věda versus jazyk versus výchova 387 // 14.4 Závěr 398 // Literatura 399 // Úkoly 400 // 15 Elementárna technická výchova detí 401 // Vymedzenie problému 401 // 15.1 Technika v živote súčasného človeka 402 // 15.2 Vplyv techniky na rozvoj osobnosti dieťaťa 405 // 15.2.1 Technika ako prostriedok hry 405 // 15.2.2 Technika ako prostriedok poznania 407 // 15.2.3 Technika ako prostriedok rozvoja praktických činností 408 // 15.3 Koncepčný zámer technickej výchovy v materskej škole 411 // 15.4 Potreba plynulého prechodu z materskej do základnej školy . . 414 // 15.5 Technické vzdelávanie na 1. stupni ZS 415 // 15.5.1 Koncepcie základného technického vzdelávania // v 20. storočí 415 // 15.5.2 Nový koncepčný zámer technického vzdelávania // na 1. stupni ZŠ 418 // Literatúra 422 // Úlohy 423 // 16 Umenie a deti 425 // Vymedzenie problému 425 // 16.1 Umenie v živote detí predškolského a mladšieho školského veku 426 // 16.1.1 Existenciálny zmysel umenia v živote detí 426 // 16.1.2 Funkcie umenia v živote detí 428 // 16.1.3 Vplyv súčasnej podoby kultúry 430 // 16.2 Vývoj vzťahu detí k umeniu 432 // 16.2.1 Estetická a umelecká vnímavosť 432 // 16.2.2 Estetická aktivita 433 // 16.3 Estetická výchova pre deti predškolského a mladšieho školského veku 436 // 16.3.1 Hlavné esteticko-výchovné koncepcie 436 // 16.3.2 Hlavné etapy vo vývoji obsahu estetickej výchovy 439 // 16.3.3 Súčasné možnosti estetickej výchovy 440 //
16.3.4 Realizácia estetickej výchovy u detí predškolského a mladšieho školského veku 441 // Literatúra 444 // Úlohy 445 // Register menný 446 // Register vecný 451

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC