Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 04.06.2022. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(2.8) Půjčeno:11x 
BK
II. doplněné a přepracované vydání knihy "Psychologické problémy teorie učení"
Praha : Academia, 1972
488 stran : ilustrace ; 24 cm

objednat
Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstříky
Monografická studie seznamuje s podstatnými otázkami teorie učení. Vedle metodologických otázek se zabývá zejména strukturální a funkcionální analýzou procesu učení a psychologickými problémy teorie učení. Nové vydání, zaměřující se na teorii lidského učení, přináší na základě nových původních výzkumů teoretická zobecnění, týkající se psychického vývoje, motivace, řešení problémů a sociálního učení. První vydání vyšlo r. 1965 pod názvem Psychologické problémy teorie učení..
Anglické resumé
000086137
Rekat.
Předmluva ...7 // I. díl // METODOLOGICKÉ OTÁZKY // 1. Teorie systémů a psychologie ...13 // 2. Hlavní aspekty teorie učení ...15 // 3. Vymezení výzkumné problematiky ...23 // II. díl // STRUKTURÁLNÍ A FUNKCIONÁLNÍ ANALÝZA PROCESU UČENÍ // 1. Teorie učení ...27 // a) Asocianismus a funkcionalismus ...29 // h) Teorie vyšší nervové činnosti ...32 // c) Behaviorismus a neobehaviorismus ...35 // d) S — S teorie a poznávací procesy ...41 // e) Tvarová psychologie a strukturální analýza ...44 // f) Problémy aktivních změn psychické činnosti a jejich regulace ...48 // g) Matematicko-logické modely učení ...54 // 2. Explorace a zpětná aferentace ...61 // a) Psychická regulace a orientační činnost ...63 // h) Struktura instrumentálního učení ...75 // c) Základní funkční jednotka chování ...82 // 3. Otázky aktivace a motivace ...91 // a) Silové a časové vztahy v procesech učení ...104 // h) O úloze zaměření a postoje v učení ...116 // c) Sekundární motivace a signálně aktivační mechanismy ...126 // d) Faktor hodnocení a povzbuzení ve zpětnovazebních regulacích ...140 // 4. Anticipace a cílová představa ...154 // a) K otázce zaměření a anticipace v učení ...159 // b) Vliv zpětné informace na pohybovou činnost ...165 // c) Vliv anticipace na průběh pohybové činnosti ...174 // d) Vzájemné působení fází ...182 // 5. Semiotická funkce a verbální učení ...192 // a) Významový přenos mezi znaky ...202 // b) Slovní korekce při vytváření pohybových dovedností ...207 // c) Sémantické a syntaktické aspekty ve verbálním učení ...218 // 6. Řešení problémů a učení ...223 // a) Jednoduchá diskriminace a diferenciace ...231 // b) Znakově-relační analýza a operace ...235 // c) Vliv uspořádání podnětové řady na zobecňování a identifikaci ...249 //
d) Hypotéza a zobecňující strategie ...267 // e) Heuristické postupy v kognitivních hrách ...290 // 7. K teorii rozumového vývoje ...310 // 8. Sociální učení a skupinové normy ...332 // III. díl // PSYCHOLOGICKÉ PROBLÉMY TEORIE UČENÍ // 1. Obecné předpoklady teoretického systému ...355 // 2. Základní tvrzení o struktuře a procesech učení ...358 // 3. Poznámky ke strukturně funkcionální teorii učení ...384 // 4. K otázce aplikací psychologie učení ...420 // The Process and the Structure of Human Learning (Summary) ...425 // Contents ...449 // Literatura ...451 // Rejstřík jmenný ...468 // Rejstřík věcný ...475
CONTENTS // PREFACE ...7 // I. Part // METHODOLOGICAL PROBLEMS // 1. Theory of systems and psychology ...13 // 2. Main aspects of the theory of learning ...15 // 3. Definition of the research problem ...23 // II. Part // STRUCTURAL AND FUNCTIONAL ANALYSIS OF LEARNING PROCESSES // 1. Theories of learning ...27 // a) Associanism and functionalism ...29 // b) Theory of the higher nervous activity ...32 // c) Behaviorism and neobehaviorism ...35 // d) S—S theory and cognitive processes ...41 // e) Gestalt psychology and structural analysis ...44 // f) Active changes of behavior and their regulation ...48 // g) Mathematical models of learning ...54 // 2. Exploration and feedback afferentation ...61 // a) Psychical regulation and orientation activity ...63 // b) The structure of instrumental learning ...75 // c) The basic functional unit of behaviour ...82 // 3. Activation and motivation ...91 // a) Strength and time relationship in learning processes ...104 // b) Role of the mental set and attitude in learning ...116 // c) Secondary motivation and signal activational mechanism ...126 // d) Factor of the evaluation and arousal in the feedback regulation ...140 // 4. Anticipation and goal image ...154 // a) Problems of the mental set and anticipation in learning ...159 // b) Influence of the feedback information in motor activity ...165 // c) Influence of the anticipation in motor activity ...174 // d) Interrelation of phases ...182 // 5. Semiotic function and verbal learning ...192 // a) Meaning transmissions in signs ...202 // b) Verbal correction in formation of the motor skills ...207 // c) Semantic and syntactic aspects in verbal learning ...218 // 6. Problem solving and learning ...223 // a) Simple discrimination and differentiation ...231 // b) Sign-relation analysis and operations ...235 //
c) Influence of the stimuli arrangement of generalisation and identification ...249 // d) Hypothesis and generalizing strategy ...267 // e) Heuristic processes in cognitive games ...290 // 7. Theory of cognitive development ...310 // 8. Social learning and group norms ...332 // III. Part // PSYCHCLCGICAL PROBLEMS OF THE LEARNING THEORY // 1. General assumptions of the theoretical system ...355 // 2. Basic statements concerned with the structure and learning process ...358 // 3. Remarks to structural-functional learning theory ...384 // 4. Applications of the psychology of learning ...420 // Summary ...425 // References ...451 // Index of Authors ...468 // Subject Index ...475
(OCoLC)40374384
cnb000158039

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC