Předmluva // 1. Úvod // 1.1 Tři „důkazy“ existence šikany na našich školách + jeden ze zahraničí // 1.2 Šikana jako staronový jev... // 2. Teoretické uchopeni fenoménu šikany... // 2.1 Šikana v armádě... // 2.2 Mobbing (bossing)... // 2.3. Vymezení školní šikany... // 2.4 Vývoj šikanování... // 2.5 Důsledky šikanování... // 2.6 Charakteristiky účastníků šikany... // 2.7 Příčiny šikanování ve škole... // 2.8 Doporučený postup vyšetřování případů šikany . // 3. Jak předcházet šikaně a řešit ji ve školách... // 3.1 Represe jako zvláštní případ prevence... // 3.2 Co brání efektivnímu řešení šikany... // 3.3 Druhy prevence a předpoklady úspěšného řešení šikany... // 3.4 Desatero opatření к prevenci a řešení šikanování ve školách... // 3.4.1 Utopická opatření... // 3.4.2 Zajímavá výuka a atraktivní školní program... // 3.4.3 Prostředky vedoucí к odhalení a diagnostikování šikany... // 3.4.4 Dozor a jemu blízké prostředky... // 3.4.5 Práce s občtmi šikanování aneb vybavení občtí a potencionálních obět způsoby jak předcházet a čelit šikanč... // 3.4.6 Práce s agresory... // 3.4.7 Práce se všemi žáky... // 3.4.8 Participace žáků na prevenci a řešení šikany... // 3.4.9 Spolupráce školy a rodičů... // 3.4.10 Spolupráce školy s institucemi, které se věnují problematice šikany // J. Závěr... 183 // 5. Literatura... 186 // Poznámky... 189 // 7. Přílohy... 191