Obsahuje bibliografii na s. 375-377 a jmenný rejstřík
První ucelený soubor Effenbergerových studií, jejichž problematika se týká skladebných a existenčních funkcí uměleckého díla a různých vztahů mezi realitou a poezií, dále konfliktnosti umělecké tvorby, její vývojové dialektiky a funkce iracionality. Tvůrčí umělecký čin se autorovi jeví jako vyvrcholení rozporného napětí vytvořeného dialektickým vztahem mezi imaginací a intelektem. Pozornost věnuje absurdnosti v umění, dadaismu, poetismu, surrealismu, avantgardním hnutím, činnosti K. Teigeho, M. Medka, Z. Havlíčka, M. Nápravníka aj..
I. MAGIE KONKRÉTNÍ IRACIONALITY // I / Absurdnost v umění a povaha dadaismu 9 // Přístup к dějinám 11 // Absurdnost a iracionalita v umění 15 // Povaha dadaismu 23 // Kritické funkce iracionality 45 // 2/ Surrealistická základna 63 // Charakteristika otázek 65 // Podstata surrealismu 74 // Surrealistický princip 107 // 3/ Konec avantgardy 131 // Dějinné souvislosti 133 // Pojem avantgardy 162 // II. К DIALEKTICE VÝVOJE // 4/ Karel Teige 185 // 5/ Epocha poetismu a surrealismu 223 // Vývojové předpoklady 225 // II umor a filosofie Devětsilu 232 // Od obrazových básní к vnitřnímu modelu 238 // Tragedie básníka Vítězslava Nezvala 252 // Nové vědomí poesie 264 // III. REALITA A POESIE // 6/ Krise kausality a kriterií 275 // 7/ Útěk do skutečnosti 297 // 8/ Otevřené systémy 325 // Poznámky 353 // Resumé 365 // Ediční poznámka 373 // Soupis hlavních pramenů 375 // Jmenný rejstřík 378 // Seznam vyobrazení 383 // Doslov (Květoslav Chvatík) 387