Předmluva ...5 // Činnost a osobnost učitele v podmínkách socialistické školy (Marta Langová, Miloslav Kodým) ...7 // Podmínky úspěšnosti práce učitele (Miloslav Kodým, František Fitl) ...17 // Mentálně hygienické aspekty práce, osobnost a duševní zdraví učitele (Petr Knotek, Jiří Šípek) ...35 // Osobnost učitele a vztah žáků к vyučování (Marta Langová) ...52 // Vývoj některých charakterových rysů u kandidátů učitelství (Jaroslav Bicek, Jana Semberová) ...61 // Typologické změny extraverze a stability v průběhu přípravy budoucích učitelů (Jaroslav Bicek, Jana Semberová) ...72 // Učitelova interpretace příčin školního úspěchu a neúspěchu a výkon žáků (Marta Langová) ...79 // Příspěvek к motivační struktuře studentů učitelství (František Man, Miloslav Kodým) . ...88 // Motivační výcvik studentů učitelství (František Man, Miloslav Kodým) ...101 // Podmínky vývoje schopnosti vychovávat (Eva Vyskočilová) ...113 // Literatura ...127 // Psychology of the teacher’s activity and personality (Summary) ...135 // Психология деятельности и личности учителя (Резюме) ...137