Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 23.03.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(60.2) Půjčeno:596x 
BK
Vyd. 2.
Praha : Portál, 2007
655 s. : il. ; 26 cm

objednat
ISBN 978-80-7367-273-7 (váz.)
Obsahuje bibliografii na s. 597-624 a rejstřík
000088915
Předmluva 17 // ČÁST I - Základy psychologie 19 // 1 Psychologie, její úkoly, předmět, odvětví a metody 21 // 1.1 Psychologie a praxe 22 // 1.2 Předmět psychologie. Nejobecnější pojmy 22 // 1.3 Přehled hlavních odvětví psychologie 26 // 1.4 Psychologické metody 29 // 1.4.1 Přehled metod a jejich základní problematika 29 // 1.4.2 Pozorování 31 // 1.4.3 Experiment 32 // 1.4.4 Rozbor slovních projevů. Sebepozorování. Introspekce . 33 // 1.4.5 Rozbor výsledků činnosti 36 // 1.4.6 Posuzování (rating) a měření 36 // 1.4.7 Standardizované psychodiagnostické metody 37 // 1.4.8 Projektivní techniky 38 // 1.4.9 Kombinování metod. Interpretace 39 // 1.4.10 Výzkum ve vývojové a pedagogické psychologii 39 // 2 Člověk v činnosti 43 // 2.1 Biologické aspekty 44 // 2.1.1 Mozek a jeho funkce 45 // 2.1.2 Neurony, synapse, nervové přenašeče 45 // 2.1.3 Stavba nervového systému a hlavní funkce jeho částí 47 // 2.1.4 Hlavní formy interakce organismu s prostředím: instinkt, učení, intelekt. Reflexy a složité reakce 49 // 2.2 Sociální aspekty 53 // 2.2.1 Vznik a vývoj člověka 53 // 2.2.2 Socializace dítěte. Sociální učení, interakce, komunikace a role. Společná činnost. Interiorizace společenských norem 54 // 2.2.3 Historické změny a podmínky působící na osobnost. Rodina a Škola jako zprostředkující momenty 58 // 2.2.4 Interakce školy a rodiny v působení na dítě 64 // 2.2.5 Rozdílné podmínky v téže společnosti 64 // 2.2.6 Životni prostředí 70 // 2.3 Psychologické aspekty lidské činnosti a jejich rozbor 72 // 2.3.1 Lidské činnosti a jejich psychologický rozbor 72 // Poznávací (kognitivní) procesy 75 // Motivační, emoční a volní procesy 92 // Společné znaky psychických procesů 102 // 2.3.2 Psychické stavy. Stavy vědomí 103 // 2.4 Závěr 108 // 3 Psychologické koncepce osobnosti 111 //
3.1 Pojem osobnost a hlavní problémy jeho psychologických koncepcí 111 // 3.2 Typologické, rysové a faktorové koncepce 114 // 3.3 Psychoanalýza, individuální a analytická psychologie, neoanalýza 118 // 3.4 Behaviorismus a další koncepce zdůrazňující vlivy prostředí a učení 130 // 3.5 Humanistická psychologie a příbuzné koncepce 132 // 3.6 Některé další koncepce osobnosti 137 // 3.7 Směřování k syntéze v pohledu na osobnost 140 // 3.8 Závěr 144 // 4 Struktura osobnosti 145 // 4.1 Motivace 145 // 4.2 Schopnosti a tvořivost 152 // 4.3 Rysy osobnosti. Temperament a charakter 158 // 4.4 Osobnost jako celek 168 // 4.5 Individuální a typologické rozdíly 175 // 4.6 Závěr 180 // 5 Mechanismy vývoje a formování osobnosti 181 // 5.1 Vývoj, zrání a interakce jedince s prostředím 181 // 5.2 Dědičnost a prostředí 185 // 5.3 Další biologické a sociální podmínky v interakci 187 // 5.4 Interakce jedince s druhými osobami. Základní emoční vztah. Sociální komunikace 189 // 5.5 Sociální učení 192 // 5.6 Požadavky a činnosti 196 // 5.7 Zátěž a vyrovnávání se s ní 199 // 5.8 Aktivní působení osobnosti, sebeřízení 209 // 5.9 Závěr 211 // 6 Průběh vývoje osobnosti 213 // 6.1 Hlediska vývojových stadií, vývojových úkolů, kritických životních událostí a celoživotního běhu 213 // 6.2 Vývoj prenatální, perinatální a v prvním roce života 221 // 6.3 Batolecí období a předškolní věk 225 // 6.4 Mladší školní věk 228 // 6.5 Puberta a adolescence 232 // 6.6 Dospělost a stáří 238 // 6.7 Koncepce životního příběhu osobnosti 242 // 6.8 Závěr 243 // ČÁST II - Psychologie výchovy 245 // 7 Výchova a její aktuální otázky 247 // 7.1 Současné pojetí výchovy a psychologie výchovy 247 // 7.2 Kladení požadavků a kontrola jejich plnění 250 // 7.3 Odměny a tresty. Povzbuzení 252 //
7.4 Slovní působení ve vztahu k ostatním výchovným prostředkům 259 // 7.5 Osobní příklad a vztah dospělých k dítěti 261 // 7.6 Učitel a jeho interakce se žáky 264 // 7.7 Sociální skupiny a komunikace 273 // 7.8 Výchova v činnostech. Hra, činnosti učební, pracovní, ve volném čase. Uspořádání činností v průběhu dne a týdne 282 // 7.9 Sebedeterminace a sebevýchova 297 // 7.10 Závěr 302 // 8 Celkový způsob výchovy 303 // 8.1 Způsob (styl) výchovy - klíčový moment ve výchově. Modely způsobu výchovy 303 // 8.2 Podmínky působící na způsob výchovy 313 // 8.3 Účinky způsobu výchovy 317 // 8.4 Zjišťování způsobu výchovy 322 // 8.4.1 Základní styly učitelova výchovného působení 325 // 9 Výchova vybraných aspektů osobnosti 327 // 9.1 Formování zájmů 327 // 9.2 Formování jedincovajá, jeho sebepojetí a sebehodnocení, aktivnost-pasivnost osobnosti 330 // 9.3 Mnohostranný a jednostranný vývoj osobnosti 333 // 9.3.1 Vývoj a formování mnohostrannosti-jednostrannosti osobnosti 336 // 9.4 Morální usuzování, cítění, rozhodování a jednání 338 // 9.4.1 Vývoj morálních postojů, charakteru, svědomí 340 // 9.4.2 Emoční inteligence 345 // 9.5 Změny osobnosti a převýchova 348 // 9.5.1 Změny dílčích návyků 351 // 9.5.2 Změny osobnosti jako celku 352 // 9.5.3 Změny názorů 357 // 9.5.4 Kombinování různých postupů k změně osobnosti a převýchově 358 // 9.5.5 Podpora stálosti osobnosti. Odolnost proti škodlivým vlivům a závislostem 358 // 9.6 Psychologická hlediska při výchově problémových dětí 359 // ČÁST III - Vybrané otázky školní psychologie 363 // 10 Poznávání žáků učitelem 365 // 10.1 Obtíže a chyby při poznávání osobnosti 365 // 10.2 Shromažďování a uspořádání údajů o osobnosti a jejím vývoji 367 //
10.2.1 Uspořádání údajů ke stručné charakteristice osobnosti žáka a jejího vývoje. Interpretace údajů 369 // 11 Senzomotorické učení a dovednosti 373 // 11.1 Pohybové činnosti a jejich pedagogickopsychologická problematika 373 // 11.2 Druhy senzomotorických dovedností a jejich struktura 375 // 11.3 Průběh osvojování senzomotorických dovedností 377 // 11.4 Metodické postupy při osvojování senzomotorických dovedností 380 // 11.5 Individuální rozdíly v senzomotorických činnostech a dovednostech 382 // 11.6 Závěr 384 // 12 Učení ve školním kontextu 385 // 12.1 Smysluplné učení 385 // 12.1.1 Složky smysluplného učení 388 // 12.2 Piagetova teorie kognitivního vývoje 391 // 12.3 Biologicky připravené učení, situované učení, distribuované učení 395 // 12.3.1 Učení jako dolaďování připravených struktur 399 // 12.4 Proměny pohledů na žákovo učení 403 // 12.5 Závěr 410 // 13 Dětské interpretace světa 411 // 13.1 Teoretické základy 411 // 13.1.1 J. Piaget 412 // 13.1.2 L. S. Vygotskij 413 // 13.1.3 J. Bruner 413 // 13.1.4 D. P. Ausubel 414 // 13.1.5 F. J. Dochy 414 // 13.2 Dětské interpretování světa 415 // 13.3 Žákovo pojetí učiva 417 // 13.4 Proměny žákova pojetí učiva 420 // 13.4.1 Pojetí před systematickou výukou 420 // 13.4.2 Pojetí během výuky 424 // 13.4.3 Pojetí po skončení výuky 427 // 13.5 Diagnostické metody 429 // 13.5.1 Výtvarný a dramatický projev 430 // 13.5.2 Rozhovor 431 // 13.5.3 Projektivní techniky 431 // 13.5.4 Didaktické testy 432 // 13.5.5 Grafické strukturování učiva 433 // 13.5.6 Interakční analýza 434 // 13.6 Ovlivňování žákova pojetí učiva 436 // 13.6.1 Máme žákovská pojetí učiva ovlivňovat? 436 // 13.6.2 Zásady a postupy ovlivňování pojetí učiva 437 // 13.7 Závěr 440 // 14 Strukturování učiva, vyučovací a učební strategie 441 //
14.1 Starší přístupy ke strukturování učiva 444 // 14.1.1 Orientační osnova (základ) činnosti 444 // 14.1.2 Struktura hlavních pojmů tématu 445 // 14.1.3 Další přístupy 447 // 14.2 Novější přístupy ke strukturování učiva 447 // 14.2.1 Sémantická paměť 449 // 14.2.2 Nelineární reprezentace učiva 452 // 14.3 Pojmové mapování - výhody a nevýhody 466 // 14.3.1 Výhody pro žáky 466 // 14.3.2 Výhody pro učitele 467 // 14.3.3 Nevýhody přístupů ke strukturování učiva 469 // 14.4 Závěr 471 // 15 Učení z textu 473 // 15.1 Typy učení 476 // 15.2 Kognitivní a motivační procesy při recepci textu 478 // 15.2.1 Motivace 479 // 15.2.2 Percepce textu 479 // 15.2.3 Porozumění 480 // 15.2.4 Elaborace a inference 480 // 15.2.5 Zapamatování 481 // 15.3 Teorie učení z textu 483 // 15.4 Text a učebnicový text 483 // 15.4.1 Intencionálnost textu 484 // 15.4.2 Čtivost textu 485 // 15.4.3 Obtížnost textu 485 // 15.4.4 Kohezivnost (vnitřní soudržnost) textu 485 // 15.4.5 Koherentnost (tematická spojitost) textu 486 // 15.4.6 Intertextovost 486 // 15.4.7 Regulativnost textu 487 // 15.5 Diagnostika učení z textu 487 // 15.5.1 Diagnostika opírající se o přímou práci s textem 487 // 15.5.2 Diagnostika učení z textu bez přímé práce s textem 490 // 15.6 Nácvik učení z textu 490 // 15.7 Závěr 492 // 16 Učení z obrazového materiálu 493 // 16.1 Zpracování obrazových informací 494 // 16.2 Úrovně sdělování obrazových informací 496 // 16.3 Funkce obrazového materiálu 498 // 16.3.1 Funkce dekorativní 498 // 16.3.2 Funkce reprezentující 498 // 16.3.3 Funkce organizující 499 // 16.3.4 Funkce interpretující 500 // 16.3.5 Funkce transformující 501 // 16.3.6 Funkce afektivně-motivační 501 // 16.3.7 Funkce koncentrování pozornosti 502 // 16.3.8 Funkce kognitivně-regulační 502 // 16.4 Otevřené otázky 502 // 17 Autoregulace učení 505 // 17.1 Pojem autoregulace 506 //
17.2 Předpoklady autoregulace 506 // 17.3 Teoretické diskuse o autoregulaci 507 // 17.4 Srovnání začátečníků a zkušených 510 // 17.5 Diagnostika autoregulace 512 // 17.6 Nácvik autoregulace 516 // 17.6.1 Nácvik autoregulace u mladších žáků 521 // 17.6.2 Nácvik autoregulace u starších žáků 523 // 17.7 Závěr 524 // 18 Zvládání školní zátěže 527 // 18.1 Psychosociální stres 531 // 18.2 Zvládání zátěže 532 // 18.2.1 Dvě základní podoby zvládání: strategie a styl 534 // 18.3 Vnímání a hodnocení zátěže žákem 535 // 18.4 Faktory komplikující zvládání zátěže 537 // 18.5 Faktory usnadňující zvládání zátěže 538 // 18.5.1 Vnitřní zdroje zvládání zátěže 538 // 18.5.2 Vnější zdroje zvládání zátěže 540 // 18.6 Interakce učitel-žák, žáci-rodiče jako zdroj zátěže 542 // 18.7 Diagnostika zvládání zátěže 543 // 18.7.1 Pozorování 544 // 18.7.2 Rozhovor 545 // 18.7.3 Dotazníky a posuzovací škály 546 // 18.8 Typy žákovského zvládání školních zátěžových situací 547 // 18.9 Žákovské zvládání školní zátěže v širším kontextu 558 // 18.9.1 Situace, kdy se dítě učí číst 558 // 18.9.2 Situace, kdy se žák ocitne v multietnické třídě 560 // 18.9.3 Situace, kdy žák studuje v zahraničí 560 // 18.9.4 Situace, kdy končí romantická láska 561 // 18.9.5 Situace, kdy jsou ve třídě žáci, kteří experimentují s látkami zdraví škodlivými 561 // 18.10 Nácvik zvládacích strategií 562 // 19 Klima školní třídy 565 // 19.1 Terminologické otázky 567 // 19.2 Teoretické otázky 568 // 19.3 Současné přístupy ke zkoumání klimatu 571 // 19.3.1 Sociometrický přístup 572 // 19.3.2 Organizačně-sociologický přístup 572 // 19.3.3 Interakční přístup 572 // 19.3.4 Pedagogicko-psychologický přístup 572 // 19.3.5 Školně-etnografický přístup 573 //
19.3.6 Vývojověpsychologický přístup 573 // 19.3.7 Sociálněpsychologický a environmentalistický přístup . 574 // 19.4 Možná využití poznatků o klimatu školní třídy 574 // 19.5 Dosavadní domácí výzkumy 575 // 19.6 Ovlivňování klimatu třídy 577 // 19.7 Závěr 579 // 20 Sociální klima školy 581 // 20.1 Klima školy 583 // 20.2 Teoretické přístupy 584 // 20.2.1 Přístup zaměřený na vedení a organizaci školy 585 // 20.2.2 Přístupy zaměřené na učitelský sbor 587 // 20.2.3 Přístupy zaměřené na vztahovou dimenzi 588 // 20.2.4 Komplexnější přístupy 589 // 20.3 Metody měření klimatu školy 592 // 20.4 Ovlivňování klimatu školy 593 // 20.5 Závěr 595 // Literatura 597 // Rejstřík 625
cnb001718460

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC