Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 17.12.2022. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(10) Půjčeno:39x 
BK
1. vyd.
Praha ; Praha : Karolinum, 2005
417 s. : il.

objednat
ISBN 80-246-1060-4 (váz.)
Obsahuje ilustrace, úvod, poznámky, francouzské a anglické resumé, rejstříky
Romantismus - dějiny - pojednání
Věda literární - literatura světová - romantismus - pojednání
000090964
Obsah // ÚVODEM 9 // Pluralita romantismü a komparativní přístup 10 // Vymezování romantismu 11 // Romantické diskursy 14 // 17 // 18 18 21 // 22 // 28 // 30 // 37 // 37 // 41 // 45 // 46 46 53 60 71 // CESTY A CESTOPISY 75 // Úvodem: Cestopis a pouť 76 // Romantický cestopis - ideje, obrazy a cíle (Volney, Chateaubriand) 77 // Cesta do Ameriky 84 // Orient 92 // 1. Cesta bez předloh 92 // 2. „Magická geografie" a ironie 98 // Objevovat v Evropě 101 // 1. Musa pedestris 102 // 2. Poznávání a srovnávání 104 // Namísto závěru: Od pouti ? nomádství? Imaginace, moc a dějiny // v Byronově poezii 109 // 1. Childe Haroldova pouť a historický diskurs 110 // 2. Vyprávěcí situace - „chronotop cesty" a „událost" 110 // 3. Středověká pouť a hodnotová struktura Byronovy básně 112 // 4. Vyprávěcí perspektiva - cíle a bezcílnost pouti 113 // 5. „Nehistorický živel" - negativita a romantická imaginace 115 // 6. Deteritorializace a nomádství v Byronově poezii 116 // V S // PRÍRODA a krajina // Přírodní poezie // 1. Umělecká tvorba a romantické koncepce přírody // 2. Klasicistní a romantický ideál přírody - nápodoba a originalita // 3. Proměny koncepcí přírodní poezie v 18. století: Nová věda Giambattisty Vica a představy přirozeného jazyka // Příroda jako problém // 1. Paradoxy a utváření přírody v romantické filozofii: Pojetí zkušenosti a teorie organismu v raných úvahách F. W. J. Schellinga
2. Zkušenost přírody ve vztahu ? poezii a romantickým představám o vědě -Wordsworth, Coleridge, Byron a Emerson // Příroda a poezie u sentimentalisti! a raných romantiku // Iluze přírody, zkušenost a věda ve vrcholné Byronově poezii - třetí zpěv // Childe Haroldovy pouti a Manfred // Emersonúv pokus o sjednocení přírody a individuální zkušenosti // Krajiny přírody // 1. Koncepce a reprezentace // 2. Obrazy: Výtvarné pojetí krajiny a idyla // 3. Úsvity a západy: Krajiny v Máchově díle // Dovětek // 5 // VZNESENO, GOTIČNO, GROTESKNO 119 // Úvodem: Pojem vznesena 120 // Proměny vznešená ve druhé polovině 18. století: Strach, transgrese a subverze 121 // Kantovo pojetí vznesena a jeho důsledky: Jednota a rozpolcenost 125 // Podoby vznesena v romantické literatuře 128 // Gotično - estetika a ideologie 135 // Anglický gotický román 138 // Gotický román s politickou tematikou a jeho vliv na transformaci gotického žánru: Vznik „americké gotiky" 146 // Gotično a groteskno v americké literatuře 151 // Vzneseno, groteskno a frenetismus ve Francii 153 // 1. Dualismus vznesena a groteskna v romantické estetice Victora Huga 153 // 2. Groteskno a ideál v Hugově románu - funkce masky v Muži, který se směje 157 // 3. Francouzský frenetismus - od „estetiky šoku" ? autentičnosti psaní 159 // Závěrem: Od grotesky ? absurditě a dál - Melvillüv Písař Bartleby 162 // IMAGINACE A POEZIE // Úvodem: Inspirace a imaginace
v antické filozofii // Romantický platonismus - jednota a diference: Inspirace a imaginace // ve Wordsworthově Preludiu // Imaginace a simulakrum v Coleridgeově teorii // 1. Od stroje ? rostlině // 2. Svoboda a zákonitost v Kantově pojetí imaginace // 3. Coleridgeovo pojetí imaginace - romantická poetika mezi ideologií a mystifikací // Dimenze imaginace a poezie v německém a francouzském romantismu - pravda a snění, tvorba a vize Shelleyho pojetí imaginace - poetika fantasmat // Epilog: Imaginace jako vize a moc v úvahách a umění Williama Blakea // 167 // 168 // 169 // 177 // 178 182 188 // 194 // 202 // 207 // ROMANTICKY HISTORISMUS A HISTORICKY ROMÁN Úvodem: Romantický historismus a teorie historického románu // 1. Minulost a „meze reprezentace" - nostalgie, profétismus, ideologie, ironie // 2. Proměny teorie historického románu // 3. Historický román jako žánr: Dějiny a příběh, celek a detail, historie a fikce // „Neutrální území" historie? Faktografie, fantazie a fikce ve Scottové románu Waverley // Tradice romantického historického románu a Sainte-Beuvova kritika Flaubertovy Salambo // 1. Dějiny a ideologie v historickém románu 19. století // 2. Funkce fantazie ve francouzském historickém románu období romantismu // 3. Salambo jako experimentální a problémový román: Je možná rekonstrukce minulosti? // Závěrem: Tři mušketýři - dobrodružný román? // 1. Dumasova Předmluva // 2. Dary // 3. Příběh
jako historie // 4. Bravura a elegance // 213 // 214 214 216 219 // 222 // 230 // 231 234 // 236 // 242 // 242 // 244 // 247 // 248 // 6 // EPOPEJ A IRONIE: ? PROBLÉMU POZDNÍHO ROMANTISMU V ČESKÉ POEZII 2. POLOVINY 19. STOLETÍ 251 // Romantická epopej 253 // 1. Vyvolenost a povinnost 257 // 2. Apokalypsa a řinalismus 261 // 3. Čechův úkol 264 // Rozpad velké epické formy a romantická ironie 265 // 1. Zlomkovitost, fragment, ironie 266 // 2. Romantická ironie a entuziasmus - problematizace vypravěčské perspektivy 269 // 3. Neruda jako ironický básník 271 // 4. Opožděný romantismus - Hálkúv profétismus a pokusy o romantickou // básnickou povídku 278 // ZÁVĚREM 283 // POZNÁMKY 289 // EDIČNÍ POZNÁMKA 383 // SOUPIS ILUSTRACÍ 385 // RÉSUMÉ - SUMMARY 391 // REJSTŘÍK JMENNÝ 404 // REJSTŘÍK VĚCNÝ A TEMATICKÝ 411 // Obrazová příloha, část I za s. 48 Obrazová příloha, část II za s. 208 // 7

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC