Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 04.06.2022. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(35) Půjčeno:35x 
BK
1. vyd.
V Brně : Univerzita J.E. Purkyně, 1979
170 s. : il. ; 25 cm
Externí odkaz    Plný text (Masarykova univerzita Brno) 

objednat
Spisy Univerzity J.E. Purkyně v Brně. Filozofická fakulta = Opera Universitatis Purkynianae Brunensis. Facultas philisophica ; č. 219
600 výt.
Pozn.
Obsahuje bibliografii a bibliografické odkazy
Studie se snaží ukázat, jak se jazykový systém dítěte jeví na pozadí jazykového systému dospělých. Shrnuje současný stav problematiky, pokouší se ukázat, jakým způsobem si dítě osvojuje podstatné znaky, obsahovou stránku a formu pojmenování v mateřském jazyku, pojednává o složení slovní zásoby českého dítěte vzhledem k jednotlivým slovním druhům a uvádí obecné zákonitosti při osvojování jazyka dítětem..
Anglické resumé
000094564
Předmluva 5 // Úvod 9 // 1. Jazyková pojmenování 19 // 1.1 Členění mimojazykové skutečnosti 19 // 1.1.1 Odlišnost mimojazykové skutečnosti 19 // 1.1.2 Odlišnost v členění mimojazykové skutečnosti 20 // 1.1.3 Různý stupeň abstrakce 21 // 1.2 Podstatné znaky pojmenování 22 // 1.2.1 Konvenčnost 22 // 1.2.2 Obecnost 24 // 2. Obsahová stránka jazykového pojmenování 29 // 2.1 Sémantické jádro 29 // 2.1.1 Vágní obsah dětských slov 30 // 2.1.2 Vývoj pojmu u dítěte 31 // 2.2 Sémantická situace 33 // 2.2.1 Významová asociace 33 // 2.2.11 Paronymická atrakce 34 // 2.2.2 Stylistické zařazení jazykových pojmenování 35 // 3. Forma jazykových pojmenování 39 // 3.1 Slovo jako základní forma pojmenovávací 39 // 3.2 Funkce koncovky a sufixu 39 // 3.3 Funkce infixu 40 // 3.4 Derivace v dětské řeči 40 // 3.5 Charakteristický rys afixů v dětské řeči 44 // 3.6 Zkratky a křížení 45 // 3.6.1 Zkratky 45 // 3.6.2 Křížení 47 // / 3.7 ’Forma dětských jazykových pojmenování — shrnutí 49 // 4. Slovní druhy 51 // Č4.ČD Skladba dětské slovní zásoby 52 // 4.1 Interjekce 52 // 4.2 Substantiva 54 // 4.2.1 Funkce substantiva v dětské řeči 54 // 4.2.2 Mluvnické kategorie substantiva 55 // 4.2.21 Číslo 56 // 4.2.22 Rod 59 // 4.2.23 Pád 66 // 4.2.231 Nominativ 66 // 4.2.232 Akuzativ 68 // 4.2.233 Genitiv 70 // 4.2.234 Dativ 72 // 4.2.235 Vokativ 73 // 4.2.236 Lokál 74 // 1694.2.237 Instrumentál 75 // 4.2.238 Shrnutí 76 // 4.2.24 Určenost 77 // 4.2.25 Konkrétnost — abstraktnost 79 // 4.2.26 Mluvnická kategorie substantiva — shrnutí 79 // 4.3 Slovesa 81 // 4.3.1 Funkce slovesa 81 // 4.2.2 Mluvnické kategorie slovesa 81 // 4.3.21 Slovesný způsob 81 // 4.3.211 Indikativ prézentu 82 // 4.3.212 Imperativ 87 // 4.3.213 Kondicionál 88 // 4.3.22 Slovesný čas 89 // 4.3.221 Čas přítomný 89 //
4.3.222 Préteritum 91 // 4.3.223 Futurum 92 // 4.3.23 Slovesný vid 92 // 4.3.231 Vid dokonavý 93 // 4.3.232 Vid nedokonavý 94 // 4.3.233 Vid opětovací 95 // 4.3.24 Vztah slovesa k podmětu a předmětu 96 // 4.3.241 Vztah slovesa k podmětu 96 // 4.3.242 Vztah slovesa k předmětu 97 // 4.3.25 Gramatická shoda substantivum + verbum 97 // 4.3.26 Mluvnické kategorie slovesa — shrnutí 98 // 4.4 Adjektiva 99 // 4.4.1 Funkce adjektiva 99 // 4.4.2 Mluvnické kategorie adjektiva 102 // 4.4.21 Číslo 102 // 4.4.22 Rod 102 // 4.4.23 Pád 103 // 4.4.231 Nominativ 103 // 4.4.232 Genitiv 104 // 4.4.233 Dativ 105 // 4.4.234 Akuzativ 105 // 4.4.235 Vokativ 106 // 4.4.236 Lokál 106 // 4.4.237 Instrumentál 106 // 4.4.24 Stupňování adjektiv 106 // 4.4.25 Gramatická shoda — adjektivum + substantivum 108 // 4.4.26 Mluvnické kategorie adjektiva — shrnutí 109 // 4.5 Deiktické kategorie 110 // 4.5.1 Ukazovací zájmena 111 // 4.5.2 Adverbia místa a času 112 // 4.5.3 Osobní zájmena 113 // 4.5.31 Zájmena a adverbia v dětské řeči — shrnutí 116 // 4.6 Předložky 116// 4.6.1 Vývoj předložkových vazeb 117 // 4.7 Číslovky 121 // 4.8 Spojky 121 // 4.9 Slovní druhy v dětské řeči — shrnutí 123 // 5. Obecné zákonitosti při osvojování jazyka 127 // 5.1 Ekonomie ve vyjadřování 128 // 5.1.1 Obecnost dětských slov 128 // 5.1.2 Významová mnohoznačnost 129 // 5.1.3 Adaptabilita jazykových pojmenování 130 // 5.2 Modifikace jako první stupeň osvojování gramatických tvarů 131 // 5.2.1 Onomaziologická kategorie deminutivní 132 // 5.2.11 Deminutivizace jako prostředek stupňování 133 // 5.2.2 Onomaziologická kategorie augmentativní 134 // 1705.2.3 Onomaziologická kategorie moce 137 // 5.3 Konec slova je relevantní jako nositel funkce 138 // 5.3.1 Krácení slov v dětské řeči 138 // 5.3.2 Tvoření záporu 139 //
5.3.3 Stupňování 139 // 5.3.4 Vyjadřování slovesného vidu 140 // 5.3.5 Osvojování flektivních tvarů 141 // 5.4 Univerzalizace v dětském jazykovém systému 143 // 5.4.1 Regularizace a generalizace 144 // 5.4.2 Rodová kategorizace 144 // 5.4.3 Tvoření pravidelného plurálu 145 // 5.4.4 Pravidelné skloňování 146 // 5.4.5 Pravidelné stupňování 147 // 5.4.6 Pravidelné časování 148 // 5.5 Binárnost v jazykovém systému 149 // 5.5 1 Substantivum — deminutivum 150 // 5.5.2 Substantivum — augmentativum 150 // 5.5.3 Tvar singulárový — tvar plurálový 151 // 5.5.4 Tvar pozitivní — tvar negativní 152 // 5.5.5 Tvar nedokonavý — tvar dokonavý 153 // 5.5.6 Tvar nedokonavý — tvar iterativní 154 // 5.6 Shrnutí 155 // Résumé (anglické) 159 // Seznam použité literatury 163
(OCoLC)42154523
cnb000422016

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC