Úvod // Sociální podmíněnost učení // Mikrosociální prostředí žáka // Sociálne psychologický pohled na školní třídu // Sociálne psychologický pohled na žáka // Vývoj sebeobrazu a sebepojetí u dětí // Sociálně psychologický pohled na učitele // Učitelovo pojetí výuky // Učitelova kontrola a hodnocení žáků // Klima třídy // Terminologické otázky - české a slovenské přístupy // Termíny: prostředí, klima, atmosféra // Determinanty a prvky klimatu // Metody zkoumání klimatu // Uplatnění vybraných metod zkoumání klimatu tříd v našich podmínkách // Měření klimatu 3. - 6. tříd základní školy - Dotazník MCI. // a) Charakteristika metody // b) Aplikace dotazníku MCI v dalších typech průzkumů // c) Ověření hypotéz a závěry // Dotazník: Naše třída - Aktuální forma // Dotazník: Naše třída - Preferovaná forma // Měření klimatu 8. a 9. tříd základní školy a středních škol - -Dotazník CES // a) Charakteristika metody // b) Aplikace dotazníku u neslyšících dětí // c) Ověření hypotéz a závěry // Dotazník: CES - Aktuální forma // Dotazník: CES - Preferovaná forma ...98 // Dotazník komunikačního klimatu třídy - CCQ ...100 // a) Charakteristika metody ...101 // b) Overení hypotéz ...112 // c) Závěry .....115 // Dotazník CCQ ...117 // Měření klimatu školy a učitelského sboru - - Dotazník OCDQ - RS ...119 // a) Charakteristika metody ...120 // b) Ověření hypotéz ...126 // Dotazník OCDQ - RS ...128 // Měření stupně odpovědnosti učitele za žákovy úspěchy // neúspěchy - Dotazník RSA ...130 // a) Charakteristika metody ...131 // b) Ověření hypotéz ...135 // c) Závěry ... ...137 // Dotazník RSA ...139 // Závěr ...143 // Přílohy ...147 // Seznam použité literatury ...152 // Obsah ...160