Úvodem. Magie slov a tvarů ...7 // I. Moderna a secese ...11 // II. Očima prózy ...42 // 1. Evropa a Orient. I. S. Turgeněv, Píseň vítězné lásky ...44 // 2. Žízeň po životě. Rané prózy Maxima Gorkého ...55 // 3. Téma existenciálni. Prózy Valerije Brjusova ...60 // 4. Smrt v novelistice Antona Čechova, Ivana Turgeněva a Ladislava Klímy // A. P. Čechov, Rotšildovy housle ...67 // Ivan Turgeněv a Ladislav Klíma ...76 // III. Theatrum mundi ...80 // 1. Drama a divadlo ...80 // 2. Mýty divadelních opon ...82 // 3. Ruská divadelní architektura a scénografie ...91 // 4. Dramatická tvorba ...114 // 5. Secese v dramatice A. P. Čechova ...120 // 6. Poetika secesní dramatiky ...128 // 7. Maska ...137 // 8. Had ...140 // 9. Groteska ... 142 // 10. Absurdno ...144 // 11. Symbolika barvy a prostoru v Blokově Písni osudu ...145 // IV. Proměny tvaru ...151 // 1. Můj dům — můj hrad. Dušan Jurkovič a Charles Rennie Mackintosh ...151 // 2. Tiché spočinutí. Nástěnné malby Ivana Jakovleviče Bilibina v Praze .171 // V. A co básník ...197 // 1. Básník a krajina v době secese. Antonín Sova a Otokar Březina .198 // 2. Zrcadlení. Otokar Březina a mladší ruští symbolisté ... 206 // 3. Minuto sladká, neprchej. Imresionismus v díle K. D. Balmonta ...213 // 4. Romantismus — secese — avantgarda. Od Poea po Balmonta, Apollinaira // a Chlebnikova ...226 // 5. Estetický systém Andreje Bělého a poetika jeho básnické tvorby ...237 // 6. Lyrická maskování ...251 // 7. Báseň a píseň. Folklor v rané tvorbě Anny Achmatovové ...255 // 8. Hledání smyslu. N. K. Řeřich — malíř a básník ...264 // A co básník ...279 // Závěr ...281 // Seznam zkratek ...284 // Ediční poznámka ...285 // Ruské resumé ...287 // Anglické resumé ...293 // Obrazové přílohy: Barevné ...298 // Černobílé ...304 // Rejstřík ...310