Úvod ...5 // 1. Specifické poruchy učení (SPU) - nárys historického vývoje ...7 // 1.1 Úvod do problematiky ...7 // 1.2 Elementární vhled do historie specifických poruch učení, cesta к dnešku ...8 // 1.3 Historický přehled ...11 // 1.4 Současnost „v kostce” ...14 // 1.5 Rozšiřující informace, kde je hledat, co navštěvovat ...15 // 1.6 Shrnutí ...16 // 2.SPU - základní pojmové vymezení ...21 // 2.1 Úvod do problematiky ...21 // 2.2 Terminologie ...22 // 2.3 Základní pojmy ...23 // 2.4 Definice SPU ...25 // 2.5 Neverbální poruchy učení ...26 // 2.6 Diagnostická úvaha ...28 // 2.6. 1 Základní orientace při diagnostice ...28 // 2.7 Diferenční diagnostika ...29 // 2.7.1 Rozumové schopnosti ...29 // 2.7.2 SPU nejsou důsledkem nepříznivého sociokultumího zázemí ...29 // 2.7.3 SPU nejsou důsledkem častých onemocnění nebo smyslových vad ...30 // 2.7.4 Metodické a didaktické chyby učitele ...30 // 2.7.5 Učitel: metodik, didaktik, diagnostik ...30 // 2.8 Lékařská terminologie ...31 // 2.9 Shrnutí ...33 // 3. SPU - další projevy ...37 // 3.1 Úvod do problematiky ...37 // 3.2 Jak postupovat ...38 // 3.3 Poruchy zrakového vnímání ...38 // 3.3.1 Vnímání figura-pozadí ...39 // 3.3.2 Konstanta vnímání ...40 // 3.3.3 Vnímání polohy v prostoru ...40 // 3.3.4 Zraková analýza a syntéza ...41 // 3.3.5 Vizuálně řečové schopnosti ...41 // 3.4 Poruchy sluchového vnímání ...41 // 3.4.1 Sluchová percepce a SPU ...42 // 3.5 Poruchy vnímání a reprodukce rytmu ...43 // 3.5.1 Vnímání a reprodukce rytmu a SPU ...44 // 3.5.2 Doporučená cvičení ...44 //
3.6 Poruchy pravolevé a prostorové orientace ...44 // 3.6.1 Ukázky cvičení pravolevé a prostorové orientace ...45 // 3.7 Poruchy jemné a hrubé motoriky ...45 // 3.8 Poruchy procesu automatizace ...46 // 3.9 Nedostatečná integrace psychických funkcí ...47 // 3.10 Zvláštnosti v chování dětí s SPU jako sekundární Symptomatologie SPU 47 // 3.11 Shrnutí ...50 // 4. SPU - problematika překročila rámec jedné odbornosti ...53 // 4.1 Úvod do problematiky ...53 // 4.2 Lateralizace řeči v lidské mozku a čtení ...54 // 4.2.1 Schéma rozložení funkcí mozkových hemisfér ...54 // 4.2.2 Pravo a levohemisféroví dyslektici ...55 // 4.2.3 Trénink taktilní hemisférové stimulace ...55 // 4.3. Rozdíly mezi chlapci a děvčaty ...55 // 4.4 Cytoarchitektonický výzkum mozku ...56 // 4.5 Neurobiologie řeči ...57 // 3 // Specifické poruchy učení - obsah // 4.6 Emocionální vývoj a sociální vnímavost ...58 // 4.7 Multisenzoriální způsob vyučování a učení se ...59 // 4.7.1 Reedukace ...59 // 4.8 Vyučování cizím jazykům ...60 // 4.8.1 Obecná doporučení: ...61 // 4.8.2 Kterým jazykem začít? ...62 // 4.9 Vybrané zajímavosti ze světa ...62 // 4.9.1 Problematika imigrantů ...62 // 4.9.2 Tři oblasti obtíží při výuce dětí s dyslexií - Anglie ...63 // 4.9.3 Kontroverzní metody ...63 // 4.9.4 Dyslektici, o kterých se hovoří a ti, kteří se našli ...63 // 4.9.5 Pojem „Ekosystém dyslexie“ ...64 // 4.10 Shrnutí ...65 //