Obsah // Str. // 1. Úvod: Proč je zájem o hermeneutickou pedagogiku // aktuálni?...3 // 2. Tradice duchovědné pedagogiky od počátku // 20.století...9 // a) Otázka povahy výchovných procesů a charakteru pedagogiky ... 13 // b) Pedagogická teorie jako podstatný moment // kultury a pojetí vzdělání... 18 // c) Povaha základních vztahů pedagogického // procesu v duchovědné pedagogice...25 // d) Pedagogika jako „réflexion engagé“...29 // 3. Hermeneutika jako základní metodologický // prístup k výchovným procesům...31 // 4. Řešení vzdělávacích obsahů v 50.-70. letech // a didaktické koncepce...36 // 5. Antropologické dimenze a jejich význam pro // pojetí základních pedagogických vztahů...48 // 6.Sbližování pozic hermeneutické pedagogiky, empirické pedagogiky a kritické teorie výchovy v 70.-80. letech...55 // 7. Nové vývojové tendence ...64 // a) Vývoj ? analýze pedagogického jednání jako // formě sociálních výzkumů...64 // b) Vývoj ke komunikativní pedagogice a kriticko- // komunikativní didaktice...65 // Závěry...72 // Literatura...78 // Summary...8