Podnět ke knize amerického psychologa, profesora harvardské university, dalo shromáždění ve Woods Hole na Cape Codu r. 1959, jež diskutovalo o problému, jak zlepšit na počátečních a středních školách vzdělání ve vědě. Práceprobírá význam struktury při učení, připravenost k učení, intuitivní a analytické myšlení, motivy učení a pomůcky pro vyučování.
Úvod k českému překladu ... 5 // Účastníci konference ve Woods Hole... 8 // Předmluva... 10 // Úvod... 17 // Důležitost struktury... 28 // Připravenost k učení... 40 // Intuitivní a analytické myšlení... 57 // Motivy učení ... 68 // Pomůcky pro vyučování... 77 // Přílohy // Předmluva J. S. Brunera k ruskému překladu knihy The Process of Education // Předmluva prof. A. R. Luriji k ruskému překladu knihy J. S. Brunera The Process of Education // Několik slov o autorovi