OBSAH 3 // ÚVOD 5 // POUŽITÉ GRAFICKÉ SYMBOLY 6 // 1 PEDAGOGIKA JAKO VĚDA O VÝCHOVE ČLOVEKA 7 // 1.1 Pedagogika jako věda a její předmět 7 // 1.2 Význam a úkoly pedagogiky 1 i // 1.3 Systém pedagogických věd 12 // 1.4 Pedagogický výzkum 18 // 1.5 Informační zdroje pedagogických věd 27 // 2 VÝCHOVA 31 // 2.1 Výchova a její znaky 31 // 2.2 Význam výchovy a její místo v systému činitelů utváření člověka 34 // 2.3 Funkce výchovy 45 // 2.4 Pedagog (edukátor) jako činitel výchovy 47 // 2.5 Vychovávaný (edukant) jako činitel výchovy 57 // 3 VÝCHOVNÝ PROCES 60 // 3.1 Cíle a složky výchovy 60 // 3.2 Pedagogické zásady 70 // 3.3 Podmínky a prostředky výchovy 73 // 3.4 Metody výchovy 81 // 3.5 Formy výchovy 83 // 3.6 Výsledky výchovy a jejich hodnocení 89 // 4 ŠKOLA 94 // 4.1 Funkce školy 94 // 4.2 Řízení školy 97 // 4.3 Sociální partneři školy 102 // 4.4 Kultura školy 103 // 4.5 Školní třída a její řízení 303 // 5 SYSTÉM VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ - ŠKOLSKÁ SOUSTAVA ČR 107 // 5.1 Významné mezníky vývoje školství 108 // 5.2 Vzdělávací politika 110 // 5.3 Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha) 112 // 5.4 Dlouhodobé záměry vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy 114 // 5.4.1 Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy České republiky 115 // 5.4.2 Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy Moravskoslezského kraje 117 // 5.5 Školská soustava České republiky 117 // LITERATURA 123