Literatura a skutečnost potřetí 10 // Zašifrovaná skutečnost - Vzrušující skutečnost - Zrcadlo skutečnosti - Efekt křivého zrcadla - Deformace odhaluje pravdu // II. Parodie jako hra 18 // Jakou pravdu parodie odhaluje - Parodie jako hra? - Travestie - Více než hra? - Žánr nebo postup? - Parodie a teorie systémů // III. Funkce parodie 36 // Směr a funkce parodie jako určující znak jejího typu - Nezbytná znalost parodovaného - Parodie jen jako prostředek prosazování pozitivních hodnot? - Parodie ve slovanských literaturách období renesance a humanismu // IV. Signa et notulae čili jak poznat parodii 42 // Titul parodie - Propria// V. Vznešené proti nízkému nebo kanonické proti profánnímu? 50 // Paul Lehmann - Michail Bachtin - Jacques Le Goff - Aron Gurevič - Pokus o odpověď // VI. České středověké parodie 60 // Kosmas jako autor parodie? - Podkoní a žák-satira nebo parodie? - Parodie kurtoazní lyriky - Mastičkář-divadlo na tržišti i divadlo tržiště - Odlišnost parodie latinské a české - Návrat k české husitské a protihusitské parodii - Znamení krize // VII. Renesanční a humanistická parodie // Co zbylo z tradice? - Měšťanská morálka a nová podoba parodie - Parodie předpisů lékařských a právnických - Parodie humanistické publicistiky - Kdo a čemu se v renesanci smál? // VIII. Barokní parodie // "Selské" a "panské" parodie - Parodie světa u Jana Amose Komenského - Parodie ve Verších o pernikářství - Trojí rovina parodie v hanáckých zpěvohrách - Balbín a učenecká latinská parodie - Závěr o barokní parodii // IX. Parodie jako signál 142 // Četnost parodií - Svědectví starší literatury - Připomenutí argumentů - Závěr o hranicích zobecnění // X. Parodie jako klíč a klíč k parodii 148 // Doklad nebo výklad skutečnosti? - Porozumění literatuře i světu - Závěžnost komického // Poznámky 154 // Rejstřík 162