OBSAH // Folklor jako sociální produkt. Subkultury a malé sociální skupiny jako prostředí šíření současného folklóru...7 // Petr Janeček // Kultura detí a dětský folklor...13 // Dana Bittnerová // 1. Kultura dětí jako součást kultury společnosti...13 // 2. Pohled dospělých na kulturu dětí...14 // 3. Příběh dětského folklóru...15 // 4. Žánry dětského folklóru...21 // 5. Jak se udržuje dětský folklor...27 // 6. Funkce dětského folklóru...34 // 7. Závěr...37 // Kultura vojáků základní služby...39 // Adam Votruba // 1. Úvod...39 // 2. Zvyky a rituály... 40 // 3. Projevy hmotné kultury včetně oděvních zvyklostí...43 // 4. Ústní slovesnost...52 // 5. Vojenský slang...59 // 6. Závěr...61 // Kultura trampů...65 // Jan Pohanek // 1. Úvod...65 // 2. Vznik a vývoj trampingu...66 // 3. Zvyky, sdružování a symbolika...69 // 4. Oděv a předměty denní potřeby...71 // 5. Mluvní zvláštnosti...74 // 6. Trampská píseň...75 // 7. Literární a umělecká tvorba...77 // 8. Trampský slovesný folklor...79 // 9. Architektura...84 // 5 // Folklor atomového věku // Hudební subkultury ...89 // Martin Heřmanský - Hedvika Novotná // 1. Úvod...89 // 2. Stručná historie výzkumů (hudebních) Subkultur...90 // 3. Subkulturní ideologie a subkulturní styl...94 // 4. Mediální obraz Subkultur a morální panika...100 // 5. Subkultury, internet a globalizace...103 // 6. Nové kmeny, scény a klubové kultury...105
7. Závěr...107 // Etnografická dokumentace současnosti v Národním muzeu...111 // Petr Janeček // Poznámky...115 // Abstracts...122 // O autorech... 127 // Instituce...129 // Seznam fotografií...131 // Seznam textových příloh...133 // Poděkování za poskytnutí práv ? použití fotografií...134 // / // / // I // 6