Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 09.12.2023. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(24.3) Půjčeno:73x 
BK
EB
1. vyd.
Praha : Karolinum, 2010
310 s. : il. ; 21 cm
Externí odkaz    Plný text PDF 
   Plný text PDF (Bookport) 
   * Návod pro vzdálený přístup 
   * Návod pro Bookport 

objednat
ISBN 978-80-246-1896-8 (brož.)
ISBN 978-80-246-2371-9 (e-kniha)
Obsahuje bibliografie, bibliografické odkazy a rejstřík
Kniha je jedním z prvních ucelenějších obrazů aktuální podoby českého základního vzdělávání krátce po spuštění reformy. Vychází z rozsáhlého empirického šetření formou smíšených případových studií pěti základních škol. Poskytuje plastický obraz každé z těchto typově odlišných škol včetně výpovědí žáků, učitelů a dalších aktérů školního života i pohledů na dění ve třídách. V tematických kapitolách ukazuje, jak se v závislosti na jedinečném kontextu různé školy vypořádávají s hlavními výzvami současného školství. Kromě věcného sdělení představuje práce i závažný přínos metodologický.
Anglické resumé
Vydavatel: Univerzita Karlova v Praze
Popsáno podle tištěné verze
000201598
Část I: Teorie a metodologie // 1. Konceptuální rámec a volba výzkumné strategie // 1.1 Strategie vícepřípadové studie a rozlišení instituce-organizace // 1.2 Institucionalismus jako teoretický rámec // 1.2.1 Jakou roli má teoretický rámec v případové studii (v kvalitativním výzkumu) ? // 1.2.2 Instituce a organizace // 1.2.3 Institucionalismus // 1.2.4 Meze strukturální a vnitřní reformy školy // 1.3 Česká základní škola // 1.3.1 Málo nebo moc vzdělávání? // 1.3.2 Vzdělávání v české škole a vícepřípadová studie // 1.3.3 Česká základní škola v čase // 1.4 Vybrané případové a vícepřípadové studie školy // 1.4.1 Příklady zahraničních studií // 1.4.2 České studie // 1.5 Specifika vícepřípadové studie a našeho výzkumu // 1.6 Závěr // 2. Cíle výzkumu a metody sběru dat // 2.1 Formování výzkumného týmu (osoby a obsazení) // 2.2 Epistemologická východiska studie (konfese autorů) 2.2.1 Konstruktivismus versus realismus // 2.3 Plán výzkumu (scénář) // 2.3.1 Cíle studie // 2.3.2 Konceptuální rámec // 2.3.3 Výzkumné otázky // 2.3.4 Výběr zkoumaných škol // 2.4 Metody sběru dat // 2.4.1 Pozorování // 2.4.2 Dotazování // 2.4.3 Shromažďování dokumentů a artefaktů ze školy // 2.5 Zajištění kvality výzkumu // 2.5.1 Účastnická validizace // 2.5.2 Triangulace a řetězové dokladování // 2.5.3 Další aspekty kvality šetření // 2.6 Závěr // 3. Zkušenosti z realizace terénního výzkumu // 3.1 Expozice: přípravná návštěva zajištění vstupu do terénu // 3.2 Kolize s realitou: vstup do terénu a shromažďování dat // 3.2.1 Navázání kontaktu se sborem // 3.2.2 Shromažďování dat // 3.3 Krize: záplava dat a jejich analýza // 3.3.1 Databáze vícepřípadové studie // 3.3.2 Zpracování dat pro analýzu // 3.4 Peripetie: interpretace dat //
3.5 Rozuzlení: předložení výzkumných zjištění účastníkům // 3.5.1 Průběh validizačního setkání // 3.5.2 Etické otázky spojené s validizací // 3.6 Závěr // 4. Prezentace dat a možnosti zobecňování // 4.1 „Příběh" jako zpráva o případu // 4.2 Od jedinečných škol ke školnímu vzdělávání // 4.3 Závěr // Část II: Příběhy škol // 5. Malá škola: Pilotní výzkum // 5.1 Škola, které hrozil zánik // 5.2 Zřizovatel: partnerství z rozumu // 5.3 Sbor: kolegiální prostředí // 5.4 Žáci: „materiál" je specifický, ale máme naše děti rádi // 5.5 Výuka: za dveřmi třídy // 5.6 Spokojenost se současným stavem // 5.7 Závěr // 6. Výběrová škola: Ať děláme, co děláme, neudržíme je tady // 6.1 Téma: odchody na víceletá gymnázia // 6.2 Svoboda a konflikt priorit // 6.3 Pedagogické řízení a vztahy ve škole // 6.4 Podmínky pro vzdělávání // 6.5 Pohled do tříd // 6.6 Závěr // 7. Základní škola Horská: // Prostředí stability aneb škola, odkud děti neodcházejí // 7.1 Stabilní podmínky řízení školy // 7.2 Stabilita aktérů školy // 7.3 „Ochranný deštník" // 7.4 Závěr // 8. Základní škola Pestrá: Manažerská ekvilibristika // 8.1 Původ úspěchů: „velký třesk"? // 8.2 Příznivý potenciál školy (a jak s ním naložit?) // 8.3 Fungování školy aneb „všichni uspějeme" // 8.4 Vedení lidí: citlivé téma // 8.5 Závěr // 9. Předměstská škola: Všichni jsou spokojeni // 9.1 „Děti jsou, ale není místo" // 9.2 Ředitel jako manažer, nikoli pedagog // 9.3 „Přežít" kontinuita a stabilita jako vize školy // 9.4 Máme rádi děti // 9.5 První a druhý stupeň // 9.6 Závěr // Část III: Tematické analýzy // 10. Učitelé a učitelské sbory // 10.1 Charakteristiky sborů základních škol // 10.1.1 Kvalifikovanost sborů // 10.1.2 Feminizace sborů // 10.1.3 Věková struktura sborů //
10.1.4 Konzistentnost, stabilita vs. dynamika sborů // 10.2 Vztahy ve sborech // 10.2.1 Učitelé o sboru // 10.2.2 Sociální klima sborů // 10.2.3 Sbory prvního vs. druhého stupně // 10.3 Vedení škol a sbory // 10.4 Přehled šetřené základní školy a jejich sbory // 10.5 Závěr // 11. Žáci mluví o své škole // 11.1 Žáci o své škole: „Co my víme?" // 11.2 Přechod z 1. na 2. stupeň ZŠ: „zbaveni ochranných křídel" // 11.3 Školní znalosti za hranicemi školy: „Škola základ života?" // 11.4 Výuka je nuda: „Pořád se opakuje" „Nejlepší předmět je matika!" // 11.5 Nejlepší učitel je „, který hodně naučí!" // 11.6 Žákovská samospráva jako instituce k řešení stížností: „Smrdí tácky v jídelně!" // 11.7 V čem je potřeba školu změnit: „Já bych odvolala ředitele!" // 11.8 O čem žáci mluvili málo: „Přečte nám akorát to, co je v tý učebnici." // 11.9 Závěr // 12. Výuka na základní škole očima výzkumníků, učitelů a žáků // 12.1 Analýza dat // 12.2 Materiální podmínky pro výuku // 12.2.1 Vybavení a výzdoba učeben // 12.2.2 Používání didaktické techniky // 12.2.3 Uspořádání učeben // 12.3 Řízení třídy // 12.3.1 Začátky vyučovacích hodin // 12.3.2 Průběh vyučovací hodiny: problematické hospodaření s časem // 12.4 Komunikace ve třídě // 12.4.1 „Výchovná" komunikace ve třídě regulace chování žáků // 12.4.2 Narušování výuky // 12.4.3 Reakce učitele na rušivé chování žáků // 12.4.5 „Výuková" (akademická) komunikace // 12.4.6 Zapojení žáků do práce // 12.5 Vnitřní diferenciace výuky // 12.6 Spolupráce (kooperace) žáků při výuce // 12.6.1 Specifika spolupráce ve dvojici a ve skupinách // 12.6.2 Složení skupin // 12.7 Hodnocení ve výuce // 12.7.1 Výsledky hodnocení // 12.7.2 Zdroje hodnocení // 12.7.3 Známkování //
12.7.4 Sebehodnocení a vrstevnické hodnocení // 12.7.5 Hodnocení chování // 12.8 Závěr // 13. Škola se dívá sama na sebe: autoevaluace // 13.1 Data a cíle analýzy // 13.2 Vlastní hodnocení školy není jen záležitost ředitele // 13.3 Co je pro školy důležité // 13.4 Škola směřuje ke zlepšení // 13.5 Závěr // 14. Srovnávací analýza případů // 14.1 Kultura, nebo struktura? // 14.2 Strukturní prvky vzdělávání // 14.3 Velikost školy a boj o žáky // 14.4 Na cestě k novému institucionálnímu řešení? // 14.4.1 Mateřská škola jako součást základní školy? // 14.4.2 Vliv víceletých gymnázií // 14.5 První a druhý stupeň // 14.5.1 Jeden sbor, nebo dva sbory // 14.5.2 Dva přístupy k žákům // 14.6 Ráno, dopoledne, odpoledne: družina, klub, kroužky 14.8 Závěr // 15. Pohled zpět a pohled dopředu // 15.1 Shrnutí vybraných zjištění // 15.2 Perspektivy vícepřípadové studie // 15.3 Závěr
(OCoLC)746836191
(OCoLC)878145419
cnb002183712

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC