Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 04.05.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(38.6) Půjčeno:309x 
BK
Vyd. 2.
Praha : Portál, 2010
455 s. : il. ; 24 cm

objednat
ISBN 978-80-7367-828-9 (váz.)
Obsahuje bibliografie, bibliografické odkazy a rejstříky
Část. slovenský text
000235791
O čom a od koho je táto publikácia // Aké boli zámery? // Aká je realita? // Ako študovať? // Kto sa na tvorbe publikácie podieľal? // Aké je želanie editorov i autorov? // ČASŤ I // Sociálna dimenzia detstva a výchovy // 1 Dieťa a detstvo v ľudskej spoločnosti // Vymedzenie problému // 1.1 Utajená podoba detstva // 1.2 Identifikácia detstva ako sociálneho javu // 1.2.1 Otázky vývinovej paradigmy detstva // 1.2.2 Odpovede sociálno-historickej paradigmy detstva // 1.2.3 Historický exkurz do detstva // 1.2.4 Deti a detstvo v modernej spoločnosti // a jeho teoretické zázemie // Literatúra // Úlohy // 2 Vztahy rodiny a školy hledání dialogu // Vymezení problému // 2.1 Kořeny vztahu rodiny a školy // 2.2 Vstup dítěte do školy a budovaní (vyjednávání) vztahu rodič-učitel // 2.2.1 Názory na dělbu pravomocí a odpovědnosti // mezi rodiče a učitele // 2.2.2 Legitimita a autorita rodiny a školy // 2.2.3 Vyjednávání vztahu rodina-škola; // nová socializační prostředí a nové role // 2.3 Komunikace mezi rodinou a školou // 2.3.1 Formy kontaktů // 2.3.2 Politika otevřenosti školy a míra distance // 2.3.3 Instituce setkávání rodičů a učitelů // 2.3.4 Nepřímá komunikace // 2.3.5 Role dětí v komunikaci mezi rodiči a školou // 2.4 Výchovné postupy rodičů a symbolické místo „školáka" v rodině // 2.4.1 Závislost chování rodičů na jejich pojetí školy // 2.4.2 Přímé zásahy rodičů // 2.4.3 Nepřímé zásahy rodičů // 2.4.4 Afektivní vztahový rámec rodiny a symbolické místo „školáka" v ní // Literatura // Úkoly // 3 Morálny status dieťaťa a jeho sociálne väzby // Vymedzenie problému // 3.1 Kultúra, morálka a jedinec // 3.2 Dieťa, jeho postavenie a poňatie v komunite // 3.3 Spôsoby poznávania sociálnej a morálnej reality dieťaťom //
3.4 Zameranie a ciele pôsobenia na dieťa v sociomorálnej oblasti // v materskej a základnej škole // 3.5 Vytváranie sociomorálnej klímy a atmosféry v triede // 3.6 Charakteristika sociálnej interakcie a sociálnych vzťahov // 3.6.1 Negatívna sociálna interakcia // 3.6.2 Pozitívne sociálne vzťahy // Literatúra // Úlohy // ČASŤ 11 // Základné otázky predškolskej a elementárnej výchovy // 4 Pojetí, smysl a základní orientace předškolní výchovy // Vymezení problému // 4.1 Předškolní dítě a dětství // 4.2 Proměny předškolní výchovy // 4.3 Orientace cílů předškolní výchovy // 4.3.1 Sociocentrické zaměření výchovy // 4.3.2 Pedocentrické zaměření výchovy // 4.3.3 Osobnostní orientace výchovy // 4.4 Základní znaky osobnostně zaměřené předškolní výchovy // 4.4.1 Vztah k dítěti // 4.4.2 Vztah k rodině // 4.4.3 Vztah mateřské školy k počátečnímu vzdělávání // 4.4.4 Hra a učení // 4.4.5 Tvořivost a samostatnost // 4.4.6 Individualizace // 4.4.7 Alternativnost // 4.5 Přehled aktuálních cílů předškolního vzdělávání // Literatura // Úkoly // 5 Pojetí, smysl a základní orientace primárního vzdělávání // Vymezení problému // 5.1 Postavení primární školy ve školském systému // 5.2 Celkové pojetí a základní cíle primárního vzdělávání // 5.3 Obsah primárního vzdělávání a jeho strukturace // 5.4 Koncept primárního vzdělávání perspektiva vývoje u nás // Literatura // Úkoly // 6 Epistemologické východiská vyučovania a didaktiky // Vymedzenie problému // 6.1 Pôvod a povaha poznania v podaní empirizmu // 6.2 Racionalistický pohľad na poznanie // 6.3 Idea činnostného pôvodu poznania konštruktivizmus // 6.3.1 Personálny a sociálny konštruktivizmus // 6.3.2 Konštruktivizmus v didaktike a didaktickom výskume // Literatúra //
7 Teórie učenia a ich odraz v poňatí vyučovania // Vymedzenie problému // 7.1 Od problémov poznávania k teóriám učenia // 7.2 Behavioristický výklad učenia // 7.2.1 Behavioristický rámec poňatia vyučovania // 7.3 Učenie v kontexte nativizmu a humanistická pedagogika // 7.4 Kognitivistické prístupy k učeniu // 7.4.1 Jean Piaget (1896-1980) // 7.4.2 Lev Semionovič Vygotskij (1896-1934) // 7.5 Niektoré dôsledky rozvíjania kognitivizmu v didaktike // 7.5.1 Koncepcia rozvíjajúceho vyučovania: učenie s podporou // 7.5.2 Fenomén detských naivných teórií // 7.5.3 Diskurzívna podstata učenia a kooperativně vyučovanie // Literatúra // Úlohy // 8 Vstup dítěte do školy z hlediska školní připravenosti // Vymezení problému // 8.1 Školní zralost a připravenost // 8.1.1 Shrnující vymezení školní zralosti a připravenosti // 8.1.2 Dimenze školní připravenosti // 8.2 Základní varianty dítěte nedostatečně připraveného pro školu // 8.3 Vývojové charakteristiky související s úrovní školní připravenosti // 8.3.1 Učení žáků na počátku školní docházky // 8.3.2 Rozvoj somatické komponenty školní připravenosti // 8.3.3 Rozvoj kognitivní složky školní připravenosti // 8.3.4 Emocionální a sociální rozvoj // 8.4 Pedagogická i psychologická intervence před vstupem do školy // a na počátku školní docházky // 8.4.1 Druhy pedagogické a psychologické intervence orientované na posílení školní připravenosti // Literatura // Úkoly // 9 Diagnostikovanie a hodnotenie žiaka vo vyučovaní // Vymedzenie problému // 9.1 Základné otázky // 9.2 Prvky pedagogického diagnostikovania // 9.3 Teoretické otázky pedagogickej diagnostiky // 9.4 Diagnostický proces // 9.5 Dve roviny diagnostikovania v triede // 9.6 Variabilita ľudských vlastností a diagnostikovanie //
9.7 Pozitívne hodnotenie žiaka // 9.8 Funkcie diagnostikovania vzhľadom na žiaka // 9.9 Druhy diagnostikovania // 9.10 Metódy pedagogického diagnostikovania // 9.11 Vyjadrovanie výsledku hodnotenia // 9.12 Zdroje skreslenia pri hodnotení žiaka // Literatúra // Úlohy // ČASŤ III // Počiatočné utváranie kultúrnej gramotnosti // 10 Vzdelávanie ako formovanie kultúrnej gramotnosti // Vymedzenie problému // 10.1 Školská cesta ku kultúrnej gramotnosti // 10.2 Premeny poňatia gramotnosti // Literatúra // Úlohy // 11 Rozvoj počiatočnej literárnej gramotnosti // Vymedzenie problému // 11.1 Pedagogické reflexie gramotnosti v teórii a praxi vyučovania // 11.1.1 Rozvoj gramotnosti v predškolskom veku // 11.1.2 Problematické aspekty a tendencie rozvoja gramotnosti v podmienkach elementárneho vzdelávania // 11.2 Základné zložky gramotnosti v kontexte súčasnej teórie a praxe // 11.2.1 Teoretické prístupy k čítaniu vo vzťahu k praxi a naopak // 11.2.2 Psychologická analýza procesu čítania // 11.2.3 Zraková versus sluchová dichotómia // a jej odraz v teórii čítania // 11.2.4 Zhora versus zdola, resp. vertikálna dichotómia a jej odraz v teórii čítania: Postavenie slova v čítaní // Príloha 1 Domény pregramotnosti (podľa Anne van Kleeck, 1998) // Príloha 2 K. Goodman: „Reading Process Oposing views" // Literatúra // Úlohy // 12 Otváranie a utváranie matematického sveta // Autorovo slovo o sebe // 12.1 Čo znamená učiť sa matematiku // 12.1.1 Formálne a neformálne poznanie // 12.1.2 Mechanizmus nadobúdania znalostí // 12.1.3 Príbehy k etapám poznávacieho mechanizmu // 12.1.4 Choroba formalizmu // 12.1.5 Rola učiteľa // 12.1.6 Tri základné oblasti matematických vedomostí // 12.1.7 Aké sú ciele vyučovania matematiky? // 12.2 Číslo // 12.2.1 Svet čísel sa vynára v dvoch vrstvách //
12.2.2 Rytmus pripraví vynorenie Sveta čísel // 12.2.3 Svet čísel sa vynára // 12.2.4 Svet čísel začína nadobúdať samostatnosť // 12.2.5 Samostatnosť Sveta čísel a Reálny svet // 12.2.6 Ukotvené číslo a jeho podoby // 12.2.7 Číslo ako kvantita // 12.2.8 Číslo ako identifikátor // 12.2.9 Práca s číslom // 12.2.10 Slovami opísaná situácia a z nej utvorené slovné úlohy // 12.2.11 Operácia sčítania // 12.2.12 Operácia odčítania porozumenie // 12.2.13 Operácia násobenia // 12.2.14 Operácia delenia // 12.3 Komunikácia // 12.4 Komentáre k výzvam // Literatúra // 13 Príroda deti vedecké vzdelávanie // Vymedzenie problému // 13.1 Kategória prírody v predškolskej výchove a elementárnom vzdelávaní // 13.2 Poznávanie prírody vedecké poznávanie rozumová výchova // 13.2.1 Systematické školské vzdelávanie // a problém spontánneho poznávania detí // 13.2.2 Rôznorodosť prírodovedných predmetov rôznorodosť koncepcií // 13.3 Reprodukcia kultúry a vedecká gramotnosť // 13.3.1 Elementárna báza vedecko-technickej gramotnosti // 13.3.2 Povaha učenia, mechanizmy vedeckého poznávania, metódy vyučovania // Literatúra // Úlohy // 14 Poznávání sociálního prostředí // Vymezení problému // 14.1 Dilemata prvouky a vlastivedy // 14.2 Koncentrace versus decentrace // 14.3 Věda versus jazyk versus výchova // 14.4 Závěr // Literatura // Úkoly // 15 Elementárna technická výchova detí // Vymedzenie problému // 15.1 Technika v živote súčasného človeka // 15.2 Vplyv techniky na rozvoj osobnosti dieťaťa // 15.2.1 Technika ako prostriedok hry // 15.2.2 Technika ako prostriedok poznania // 15.2.3 Technika ako prostriedok rozvoja praktických činností // 15.3 Koncepčný zámer technickej výchovy v materskej škole // 15.4 Potreba plynulého prechodu z materskej do základnej školy //
15.5 Technické vzdelávanie na 1. stupni ZŠ // 15.5.1 Koncepcie základného technického vzdelávania v 20. storočí // 15.5.2 Nový koncepčný zámer technického vzdelávania na 1. stupni ZŠ // Literatúra // Úlohy // 16 Umenie a deti // Vymedzenie problému // 16.1 Umenie v živote detí predškolského a mladšieho školského veku // 16.1.1 Existenciálny zmysel umenia v živote detí // 16.1.2 Funkcie umenia v živote detí // 16.1.3 Vplyv súčasnej podoby kultúry // 16.2 Vývoj vzťahu detí k umeniu // 16.2.1 Estetická a umelecká vnímavosť // 16.2.2 Estetická aktivita // 16.3 Estetická výchova pre deti predškolského a mladšieho školského veku // 16.3.1 Hlavné esteticko-výchovné koncepcie // 16.3.2 Hlavné etapy vo vývoji obsahu estetickej výchovy // 16.3.3 Súčasné možnosti estetickej výchovy // 16.3.4 Realizácia estetickej výchovy u detí predškolského a mladšieho školského veku // Literatúra // Úlohy // Register menný // Register vecný
(OCoLC)681495756
cnb002121584

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC