Úvod / Poznámka ke knižnímu vydání -- Zrození moderní fotografie a hlavní charakteristiky -- moderního fotografického výrazu -- "Straight Photography" a americký velkoformátový verismus -- Evropské hnutí Neue Sachlichkeit a avantgardní německá fotografie -- na Bauhausu -- Bauhaus nová jednota umění a techniky -- Fotografie ve službách avantgardy -- (hnutí dadaismu, konstruktivismu a surrealismu) -- Fotomontáž, nebo sestrojování obrazu? -- Ruská avantgarda -- Magické, poetické a erotické paralely surrealismu -- Český surrealistický program -- Hnutí nezávislého filmu -- Meziválečná česká reklamní fotografie -- v kontextu umělecké avantgardy -- Výstavní kosmopolitismus 30. let -- Formální inspirace české reklamní fotografie: „Rodí se nová krása1/’ Reklamní fotografie a česká avantgarda -- Meziválečná reportážní a dokumentární fotografie zrození -- moderního fotožurnalismu (1910-1933) -- Technické objevy a vylepšení -- „Vidět, přežít, podat zprávu" -- Předhitlerovské Německo a reforma fotožurnalismu -- Nové možnosti ve spojení fotografie s typografií -- Proces a dopad infiltrace evropského potenciálu za hranice kontinentu -- po roce 1933 -- Formální přístupy agitace v sovětském fotožurnalismu -- Hnutí sociální fotografie -- a rozporuplná sociálně-politická situace ve světě -- Počátky hnutí v amerických dějinách -- Organizovaná činnost fotografů ve sdruženích dokumentujících
-- sociálně-ekonomickou problematiku -- Sociální hnutí v Anglii -- Mechanická objektivizace a portrét společnosti v Německu -- Fotografie ve službách politické propagandy (Hnutí sociální fotografie v Československu) -- Perioda 1930-1950 -- a dokumentace dění 2. světové války -- Ruský fotožurnalismus 30-40. let: „Slunce nemůžeš obvinit z výmyslu, -- slunce osvětluje to, co je, tak, jak to, co je." -- Fotografie ve funkci obrazového jazyka v období 2. světové války -- v Československu -- Válečná a poválečná angažovaná fotografie -- Subjektivní projevy fotografie v poválečném období -- Situace v poraženém Německu po roce 1945 -- Obnova německé výroby a vyrovnání se s minulostí -- Německá subjektivní fotografie a humanizovaná technika -- Časopis Apertuře a fenomén subkultury v USA v 50. letech -- Výtvarné inspirace v poválečné fotografii -- „Instantní fotografie" a jiné technické inovace -- Počátky komerční reklamní a módní fotografie pod vlivem iluze -- dokonalosti -- Nové vizuální „zbraně" poválečné reklamní fotografie -- Ambivalentní atmosféra v poválečném portrétu -- Závěr: Klasická fotografie, dematerializace umění -- a nové druhy zobrazování -- Seznam použité literatury -- Jmenný rejstřík