Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 04.05.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
5 (hodnocen1 x )
(43.6) Půjčeno:436x 
BK
Vyd. 2.
Praha : Portál, 2009
447 s. : il. ; 24 cm

objednat
ISBN 978-80-7367-571-4 (váz.)
Obsahuje bibliografii na s. 421-438, bibliografické odkazy a rejstříky
000237449
Předmluva 15 // 1 Úvod: Didaktika jako věda a jako nástroj učitele 17 - Eva Vyskočilová, Dominik Dvořák // 1.1 Je vůbec didaktika k něčemu? 17 // 1.2 Dvě pojetí vzdělávání: Komenský a Dewey 19 // 1.2.1 J. A. Komenský byl první, kdo vytvořil systém didaktiky 19 // 1.2.2 Americký pedagogický projekt: J. Dewey 21 // 1.3 Vývoj didaktiky ve 20. století 23 // 1.3.1 Behaviorismus a manažerské metody v didaktice 23 // 1.3.2 Kognitivní a sociální obrat 24 // 1.3.3 Neobehaviorismus a technologie vyučování 25 // 1.3.4 Kurikulární hnutí a nástup kognitivismu 26 // 1.3.5 Humanizace a sociální odpovědnost školy 27 // 1.3.6 Současná sitüace 29 // 1.4 Didaktika jako exaktní, anebo humanitní obor? 30 // 1.4.1 Proč některé národy nemají „didaktiku“? 30 // 1.4.2 Roztříštěnost didaktických koncepcí 31 // 1.5 Didaktika preskriptivní, deskriptivní, anebo normativní? 34 // 1.5.1 Empirické a hodnotové výpovědi 35 // 1.5.2 Deskriptivní a preskriptivní didaktika, // klinický a technologický přístup 36 // 1.5.3 Jak může metodicky postupovat klinický obor? 38 // 1.5.4 Na důkazech založený přístup 39 // 1.6 Klasifikace teorií v didaktice 41 // 1.6.1 Makro-a mikrodidaktické teorie 41 // 1.7 Teorie učení - východisko didaktických teorií 42 // 1.7.1 Biologické a evoluční pohledy na učení a vyučování 43 // 1.7.2 Podněty sociálních a kulturních věd 45 // 1.7.3 Podněty z technických oborů: Systémová analýza 46 // 1.8 Konstruktivismus v současné didaktice 49 // 1.8.1 Některé proudy uvnitř konstruktivismu 51 // 1.8.2 Žákovo pojetí učiva 53 // 1.8.3 Sociální konstruktivismus 55 // 1.8.4 Kritika konstruktivismu 56 // Závěr 57 // Případová studie 58 // Otázky a úkoly 61 // Klíčová slova 61 // ČÁST I Činitele výuky 63 // 2 Žák sekundární školy 65 - Otto Obst // 2.1 Dospívání jako biologická fáze a sociální konstrukt 66 //
2.1.1 Dospívání - období bouří a konfliktů? 67 // 2.2 Vývoj inteligence v období dospívání 70 // 2.3 Identita a učení 72 // 2.3.1 Identita a subkultury současné mládeže 74 // 2.4 Socioekonomická diferenciace žáků 76 // 2.5 Nadaný žák ve výuce 78 // 2.5.1 Kdo je to nadaný žák 78 // 2.5.2 Vnější diferenciace 79 // 2.5.3 Vnitřní diferenciace 80 // 2.6 Handicapovaný žák ve výuce 81 // 2.6.1 Se kterými typy zdravotního postižení // se můžeme ve škole setkat? 82 // 2.6.2 Pedagogická integrace postižených žáků 83 // 2.6.3 Výhody a nevýhody integrace 85 // 2.7 Žák jiného etnika a žák s jiným mateřským jazykem ve výuce . 86 // 2.7.1 Romové 86 // 2.7.2 Zahraniční zkušenosti 88 // Závěr 89 // Případová studie 90 // Otázky a úkoly 91 // Klíčová slova 91 // 3 Učitel ve výuce 92 - Otto Obst // 3.1 Učitel jako expert 93 // 3.2 Kompetence učitele 98 // 3.3 Učitel jako pracovník pomáhajících profesí 99 // 3.3.1 Pomáhající profese 100 // 3.3.2 Akademická svoboda a právo na vzdělávání 102 // 3.4 Rozhodování v pedagogické praxi a jeho problémy 103 // 3.5 Sebereflexe a sebezdokonalování v pedagogické činnosti učitele 108 // 3.5.1 Jak provádět sebereflexi 109 // 3.5.2 Metody a techniky sebereflexe 109 // 3.6 Učitelovo pojetí výuky 110 // 3.7 Vyhasínání (burnout) a jeho prevence 112 // 3.8 Standardy výkonu učitelské profese 114 // Závěr 118 // Případová studie 118 // Otázky a úkoly 119 // Klíčová slova 120 // 4 Učivo 121 - Helena Veverková // 4.1 Vzdělání 121 // 4.1.1 Cíle školního vzdělávání 122 // 4.2 Učivo a jeho struktura 126 // 4.2.1 Vědomosti 126 // 4.2.2 Dovednosti 129 // 4.2.3 Hodnoty 130 // 4.2.4 Vlastnosti člověka 130 // 4.3 Přístupy k učivu: zprostředkující a vstřícný 130 // 4.4 Kurikulum 132 // 4.5 Konkretizace učiva v pedagogických dokumentech 136 //
4.5.1 Standardy 136 // 4.5.2 Rámcový vzdělávací program 140 // 4.5.3 Koncepce školy 140 // 4.6 Didaktická analýza učiva 141 // 4.7 Učebnice 143 // Závěr 144 // Případová studie 145 // Případová studie 145 // Otázky a úkoly 148 // Klíčová slova 148 // 5 Sekundární škola: citlivé místo vzdělávacího systému 149 - Dominik Dvořák // 5.1 Škola a společnost 149 // 5.2 Specifika situace sekundární školy 151 // 5.2.1 Vnitřní problémy sekundární školy 152 // 5.2.2 Organizační dilemata sekundárního školství 154 // 5.2.3 Nedávný vývoj sekundárního školství v České republice 155 // 5.2.4 Změny vzdělávacího systému po roce 1989 157 // 5.3 Svět jednotlivé školy 159 // 5.3.1 Které školy jsou dobré? 162 // Závěr 163 // Otázky a úkoly 163 // Klíčová slova 163 // 6 Mimoškolní prostředí 164 - Otto Obst // 6.1 Situované a autentické učení 165 // 6.1.1 Enkulturační model vyučování 167 // 6.1.2 Autentické učení 168 // 6.2 Rodina žáka 169 // 6.3 Region školy 172 // 6.3.1 Učení v obci 173 // 6.3.2 Škola a komunitní vzdělávání 174 // 6.3.3 Škola, komunita a ohrožené dítě 175 // 6.4 Prostředky masové komunikace 175 // Závěr 178 // Případová studie 178 // Otázky a úkoly 181 // Klíčová slova 181 // ČÁST II Teoretické základy vyučování a učení 183 // 7 Pedagogickopsychologická diagnostika a evaluace ’ 185 // 7.1 Diagnostika vnitřních podmínek výuky 186 - Miloslava Dvořáková // 7.1.1 Přehled metod zjišťujících diagnostické údaje 186 // 7.1.2 Diagnostika sociálních vztahů 190 // 7.1.3 Diagnostika hodnotové orientace žáků 194 // 7.1.4 Diagnostika sebepojetí žáků 196 // 7.1.5 Diagnostika zájmů žáků 200 // 7.1.6 Diagnostika perspektivní orientace 204 // 7.1.7 Diagnostika žákova pojetí učiva 205 // 7.1.8 Diagnostika učebního stylu žáků 209 //
7.2 Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků 212 - Miroslav Chráska // 7.2.1 Jaký je současný stav hodnocení // vzdělávacích výsledků žáků? 213 // 7.2.2 Co je to didaktický test? 216 // 7.2.3 Jaké jsou druhy didaktických testů? 216 // 7.2.4 Jak vytvořit dobrý didaktický test? 220 // 7.2.5 Jak lze ověřit kvalitu vytvořeného didaktického testu? . 228 // 7.2.6 Jaké jsou možnosti využívání didaktických testů v praxi? 231 // 7.3 Evaluace klimatu třídy 233 - Helena Grecmanová // 7.4 Evaluace učebnic 242 - Danuška Tomanová // 7.4.1 Kritéria hodnocení 242 // Případová studie 247 // Otázky a úkoly 249 // Klíčová slova 250 // 8 Pedagogická komunikace a interakce ve výuce 251 - Ludmila Prokešová // 8.1 Verbální komunikace 255 // 8.2 Neverbální komunikace 256 // 8.3 Komunikace činem 263 // Ludmila Prokešová, Miroslav Procházka // Případová studie 266 // Otázky a úkoly 267 // Klíčová slova 267 // 9 Didaktické zásady 268 - Milena Kurelová // 9.1 Co jsou didaktické zásady? 268 // 9.2 Přehled didaktických zásad 269 // 9.2.1 Zásada komplexního rozvoje osobnosti žáka 269 // 9.2.2 Zásada vědeckosti 270 // 9.2.3 Zásada individuálního přístupu k žákům 270 // 9.2.4 Zásada spojení teorie s praxí 270 // 9.2.5 Zásada uvědomělosti a aktivity 271 // 9.2.6 Zásada názornosti 271 // 9.2.7 Zásada soustavnosti a přiměřenosti 271 // Otázky a úkoly 272 // Klíčová slova 272 // 10 Výukové cíle a jejich taxonomie 273 - Zdeněk Kalhous // 10.1 Požadavky na výukové cíle 276 // 10.1.1 Komplexnost výukových cílů 276 // 10.1.2 Konzistentnost (soudržnost) výukových cílů 276 // 10.1.3 Kontrolovatelnost výukových cílů 277 // 10.1.4 Přiměřenost výukových cílů 278 // 10.2 Taxonomie výukových cílů 279 // 10.2.1 Taxonomie kognitivních cílů 279 // 10.2.2 Taxonomie afektivních cílů 283 //
10.2.3 Taxonomie psychomotorických cílů 288 // 10.3 Vymezování výukových cílů 289 // Závěr 291 // Otázky a úkoly 292 // Klíčová slova 292 // 11 Organizační formy výuky 293 - Vladimír Václavík // 11.1 Individuální výuka 294 // 11.2 Hromadná a frontální výuka 295 // 11.3 Individualizovaná výuka 298 // 11.4 Projektová výuka 299 // 11.5 Diferencovaná výuka 302 // 11.6 Skupinová a kooperativní výuka 303 // 11.7 Týmová výuka 304 // 11.8 Otevřené vyučování 305 // 11.8.1 Organizační opatření ve vyučování - týdenní plán, volná // práce 305 // 11.8.2 Otevírání školy navenek 305 // Závěr 306 // Otázky a úkoly 306 // Klíčová slova 306 // 12 Výukové metody 307 - Zdeněk Kalhous // 12.1 Klasifikace metod výuky 309 // 12.1.1 Informačně-receptivní metoda 309 // 12.1.2 Reproduktivní metoda 310 // 12.1.3 Metoda problémového výkladu 310 // 12.1.4 Heuristická metoda 311 // 12.1.5 Výzkumná metoda 311 // 12.2 Komplexní klasifikace základních skupin metod výuky (Maňák, 1990) 313 // 12.3 Klasifikace založená na teoriích učení 314 // 12.3.1 Behaviorální modely 315 // 12.3.2 Personální (humanistické) modely 316 // 12.3.3 Sociální modely 316 // 12.3.4 Skupina kognitivních (informačních) modelů 316 // 12.4 Stručná charakteristika některých metod výuky 317 // 12.4.1 Metody slovní 317 // 12.4.2 Metoda práce s učebnicí, s knihou 322 // 12.4.3 Metody názorně demonstrační 322 // 12.4.4 Didaktické hry 323 // 12.4.5 Participativní metody 324 // 12.4.6 Situační (případové) metody 325 // 12.4.7 Inscenační metody (metody hraní rolí) 325 // 12.4.8 Brainstormingové metody (burza dobrých nápadů) . . . 326 // 12.4.9 Vrstevnické vyučování - učení vyučováním 326 // Otázky a úkoly 327 // Klíčová slova 327 // 13 Učební úlohy ve výuce 328 - Zdeněk Kalhous // 13.1 Definice a role učebníchúloh ve výuce 329 //
13.2 Z teorie učebních úloh 330 // 13.2.1 Taxonomie učebních úloh podle D. Tollingerové (1970) 331 // 13.3 Posuzování a projektování souborů učebních úloh 333 // Případová studie 335 // Otázky a úkoly 336 // Klíčová slova 336 // 14 Materiální didaktické prostředky 337 - Otto Obst // 14.1 Klasifikace materiálních didaktických prostředků 338 // 14.1.1 Některá doporučení pro práci s materiálními didaktickými prostředky 341 // 14.2 Výpočetní technika ve výuce 341 // 14.2.1 Výukové programy 342 // 14.2.2 Počítač jako pracovní nástroj 342 // 14.2.3 Programy k získávání informací z počítačových sítí 343 // 14.2.4 Výuka programování 344 // 14.2.5 Jak dál ve výuce pomocí informačních technologií 344 // Otázky a úkoly 345 // Klíčová slova 345 // ČÁST III Projektování, realizace a evaluace výuky 347 // 15 Význam jednotlivých faktorů ve výuce 349 - Dominik Dvořák // 15.1 Školou ovlivnitelné faktory výuky 349 // 15.1.1 Kvalita prezentace učiva 350 // 15.1.2 Přiměřenost vyučování 350 // 15.1.3 Pobídky 350 // 15.1.4 Čas 351 // 15.2 Vzájemné vztahy mezi faktory výuky 351 // 15.2.1 Vztah mezi jednotlivými faktory 352 // Závěr 353 // Klíčová slova 353 // 16 Projektování výuky 354 - Otto Obst // 16.1 Proč projektovat (plánovat) výuku? 354 // 16.2 Kroky při plánování výuky 355 // 16.2.1 Studium kurikulárních dokumentů 355 // 16.2.2 Zjištění potřeb žáků 355 // 16.2.3 Tematický plán učiva 356 // 16.3 Příprava na vyučování 357 // 16.3.1 Příklad 1 359 // 16.3.2 Příklad 2 361 // Závěr 363 // Případová studie 363 // Otázky a úkoly 365 // Klíčová slova 365 // 17 Realizace výuky 366 - Otto Obst // 17.1 Motivace 367 // 17.1.1 Vnitřní motivace k učení 368 // 17.1.2 Prostředky vnější motivace 370 // 17.1.3 Jak pomoci nemotivovaným žákům? 371 //
17.2 Vedení žáků v průběhu výuky 372 // 17.3 Komunikace ve výuce, učitelova řeč 380 // 17.3.1 Otázky ve výuce 380 // 17.3.2 Humor ve výuce 382 // 17.3.3 Kritické situace v komunikaci 383 // Závěr 384 // Případová studie 384 // Klíčová slova 385 // 18 Kázeň ve výuce 386 - Otto Obst // 18.1 Příčiny nekázně ve škole 388 // 18.1.1 Co může ovlivnit učitel 389 // 18.2 Postupy pro budování ukázněného prostředí 391 // 18.2.1 Kázeňské prostředky 393 // 18.3 Šikana 394 // 18.4 Řešení konfliktů a situační myšlení 396 // 18.5 Klima třídy 397 // 18.6 Autorita učitele 398 // 18.6.1 Formální autorita 398 // 18.6.2 Neformální autorita 399 // 18.6.3 Na čem záleží neformální autorita učitele? 399 // Závěr 400 // Případová studie 401 // Otázky a úkoly 402 // Klíčová slova 402 // 19 Hodnocení výsledků výuky 403 - Otto Obst // 19.1 Co rozumíme hodnocením a jaké jsou jeho funkce 404 // 19.2 Typy hodnocení 405 // 19.2.1 Formativní hodnocení 407 // 19.2.2 Domácí úkoly 408 // 19.3 Aktuální problémfy školního hodnocení 409 // 19.3.1 Slovní hodnocení, nebo známka? 409 // 19.3.2 Autentické hodnocení 411 // 19.3.3 Doporučení pro praxi 411 // Závěr 413 // Případová studie 414 // Otázky a úkoly 414 // Klíčová slova 414 // Závěr 415 // Co budou potřebovat mladí lidé ve 21. století? 415 // Kompetence pro Evropu 418 // Použitá literatura 421 // Rejstřík jmenný 439 // Rejstřík věcný 442
(OCoLC)432997023
cnb001864024

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC