Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 18.06.2022. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
BK
Praha : Josef Svoboda, 1938
ix, 500 s. ; 22 cm

objednat
francouzština
Přeloženo z francouzštiny
Obsahuje rejstřík
000238942
Předmluva ...V // Prvá část - GENERACE R. 1789 // I. Pokolení r. 1789 ...1 // Generace Napoleonova. — Pád republiky knih. — Nové druhy čtenářstva. // II. Druhá emigrace ...5 // Odchod elity. — Vystěhovalecká literatura. — Objeveni Evropy. — Vystěhovalec. // III. Literatura revolucionářská ...9 // Hýřeni literatury lidové. — Zpěv. — Noviny. — Rečnictví. — Próza psaná. — Divadlo. — Román. // IV. Napoleon ...15 // V. Chateaubriand ...19 // Mezi dvěma stoletími. — Náklonnosti. — Syn moře. — Spisovatel. — Věřící. — Chateaubriandovo náboženství. — Muž uzrálý Ďasem. — Nedostatek náboženské představivosti. — Co z genia je mrtvé a co ještě žije. — Epopej přírodního člověka u literáta. — René. — Mučedníci. — Spisy politické. — Díla osobního soukromí. 1. Essaye. 2. Paměti. — Stylisace. — Sláva Chateaubriandova. // VI. Protestantská škola ...34 // Literární návrat protestantů. — Neckerové: Jacques Necker. — Suzanne Neckerová. — Albertine Neckerová de Saussure. — Albertine de Broglie. // VII. Paní de Staël ...38 // Škola salonů. — Kritika. — Politika. — Světoobčanka. — Spisovatelka románů. — Matka doktríny. // VIII. Skupina coppetská ...48 // Benjamin Constant. — Sismondi, Bonstetten a Barante. // IX. Romantika ... ...52 // Literaturám se otvírá nová dráha. — Úloha Schlegelova. — Definice romantiky. — Duch romantiky a duch křesťanství. — Tři knihy z r. 1813. — Vliv romantiky. // X. Ideologové, atičtí a křesťanští ...57 // Májové mrazíky. — I. Ideologové. — Condorcet a Garat. — Úloha a hranice ideologie. — II. Atičtí. — Rivarol. — Joubert. — Fontanes. — André Ché-nier. — Básník student. — III. Křesťané. — Bo-nald. — Josef de Maistre. //
XI. Zrození literární kritiky ...71 // 19. století a kritika. — Geoffroy. — La Harpe. — Opravdoví tvůrci. // XII. Courier a Béranger ...76 // Levicoví spisovatelé. — Courier helenista. — Oba Courierové. — Bručoun. — Dědic. — Vinopalník. — Béranger — neučený duch. — Měšťanský písničkář. — Pensista. // XIII. Národohospodáři: Saint-Simon a Fourier ...84 // Pololiteratura. — Henri de Saint-Simon. — První myšlenka saint-simonovská. — Druhá myšlenka saint-simonovská. — Saint-simonovci. — Fourier. — Say. // Druhá část - GENERACE R. 1820 // I. Generace r. 1820 ...91 // Děti svého věku. — Otcové a děti. — Volání čtenářstva. — Bezpečí a svoboda. — Technický převrat. — Mystika revoluce. — Mezera v centru. — Tři dekády. — Dvojstrannost. // II. Romantismus ...100 // Definice. — Tišina a proud. — Bilance romantismu. 1. Strany. — 2. Pluralismus. — 3. Autoři a čtenářstvo. — 4. Generace. — 5. Román. — 6. Literatura osobní. // III. Lamartine ...106 // Poetická tradice. — Osobní tradice. — Meditace. — Byron salonů. — Smrt Sokratova. — Nové meditace. — Poslední zpěv Haroldovy pouti. — Harmonie. — Epická poesie. — Jocelyn. — Pád andělův. — Rozjímání a žalmy. — Osudy poesie. // IV. Alfred de Vigny ...118 // Postavení Alfreda de Vigny. — Básník balady. — Básník mythu. — City a myšlenky. Lidský úděl. — Lidské podnikání. — Milenci divadla. — Otec myšlenky. // V. Victor Hugo ...125 // Postavení Hugovo. — Osud Hugův. — Osobnost theatrokratická. — Monolog Olympiův. — Básník monumentální. — Mladá léta. — Básník bez poselství. — Mistr techniky. — Veliké osobnosti z r. 1830. — Nadání k samomluvě. — Myslitel. — Čtyři sbírky let třicátých: Podzimní listy. — Zpěvy soumraku. — Vnitřní hlasy. — Paprsky a stíny. — Básnické interregnum. —
Kontemplace. — Moře a mrtví. — Gigantická léta poesie. — Na křižovatce čtyř světů. — Svět slov. — Svět vidin. — Svět myšlenky. — Svět politický. — Neužitečná léta. // VI. Spisovatelské kroužky, ateliery, umělci .... 154 // Spisovatelské kroužky. — Deschamps, Nodier, Hugo. — Malíři a básníci. — Ulice du Doyenné. — Pétrus a Philothée. — Théophile Gautier. — Gérard de Nerval. — Bertrand. // VII. Romantické divadlo ...162 // Revoluce a divadlo. — Počátky romantického divadla. — Knižní divadlo. -— Cromwell. -— Boj o Herna-niho. — Vítězství Antonyho. — Triumf Věže de Nesle. — Romantická tvorba. — Dvojice Dumas-Hugo. — Vigny. ■— Musset. — Pravá střední cesta. — Konec snu o velkém císařství. // VIII. Stendhal ...173 // Literární osamocenost Stendhalova. — Odmítá jednu z dvou přirozených podstat prózy. — Jeho nedorozumění se soudobou společností. — Napoleonův žák. — Italianismus. — Stendhal a písemnictví a hudba jeho doby. — Teoretik lásky. — Procházky a romány. — Romány ze zkušenosti. — Armance. — Červený a černý. — Lamiel. // IX. Mérimée ...182 // Dědic XVIII. století. — Pařížan. — Cestovatel. — Zrození novely. — Colomba. // X. Alfred de Musset ...187 // Princ mládí. — Jeho divadlo. — Rolla. — Revoluce v lásce. — Klasický nebo romantický? // XI. Balzac ...191 // Společenská podstata. — Vstup matriky a vstup žen. — Mystika otcovství. — „Speciálnost.“ — Vůle. — Positivní román. — Mystická filosofie. — Museum století. — Vynikající postavy. — Balzacovský zeměpis. — Lidská komedie je soud. // XII. George Sandová ...209 // Dcera Rousseauova. — Osoba a dílo. — Romantický dokument. — Technické nadání. — Opuštěný román. — Paní de Nohant. — Styl. //
XIII. Lidový román ...213 // Román na pokračování. — Dumas-Maquet. — Eugene Sue. — Jiní lidoví romanopisci. — „Fysiologie.“ — Dětská literatura. // XIV. Romány básníků ...218 // Romantismus a autobiografie. — Lamartine. — Hugo románu Matka Boží. — Alfred de Vigny. — Musset a Gautier. // XV. Lamennais a literatura náboženská ...224 // Problém náboženské literatury. — Proti lhostejnosti. — Chtěná jistota. — Apologie. — Nadvláda. — Prorok. — Sacerdos in aeternum. — Vliv. — Lacordai-re. — Dupanloup. // XVI. Mistři ...230 // Ve světě profesorů. — Otec Mistrů. — Inventáře. — Historie-rozprava a historie-kronika. — Guizot. — Malebné historie. — Barante. — Augustin Thierry. — Historie revoluce. — Mignet a Thiers. — Michelet. — Republikánský Bossuet. — Romantický umělec. — Obraz Francie. — Quinet. — 1848. // XVII. Sainte-Beuve ...244 // Tři velká jména století. — V ovzduší romantických vlivů. — Tři potlačení. — Kritika vrstevníků. — Literární komedie. — Port-Royal. — Pondělky. — Summa moudré literatury. // Třetí část - GENERACE R. 1850 // I. Generace r. 1850 ...261 // Zítřky císařství. — Generace kritiky. — Generace techniky. — Velcí kritikové, odchovaní školami. — Trhlina r. 1871. — Výzva k vzdělancům. — Mladí. // II. Historie ...269 // Pokračování hnutí r. 1820. — Psychologie v historii. — Drahé studie. — Profesoři. — Fustel de Coulanges. — Po r. 1870. // III. Tetrarchové ...277 // Čtyři mistři Parnasu. — Emaily a kameje. — Proti osobní literatuře. — Básnictví v r. 1850. — Leconte de Lisle. — Ménard a Bouilhet. — Theodor de Ban-ville. // IV. Baudelaire ...282 // Poesie hrdinská a poesie niterná. — Sainte-Beuve předchůdce. — Poesie Baudelairova. — Limb, který se změnil v Květy zla. //
V. Epigoni ...290 // Pamasisté. — Básníci dekorační. — Fantaisisté. — Intimisté. — Romantická spojení. // VI. Flaubert ...295 // Dědictví po Balzacovi. — Pokušení svátého Antonína. — Groteskní venkov. — Paní Bovaryová. — Salammbo. — Citová výchova. — Bouvard a Pécuchet. — Tři povídky. — Korespondence. // VII. Taine ...303 // Primus. — Filosof. -— Kritik. — Umělec. — Historik. // VIII. Renan ...311 // Křižovatka XIX. století. — Učenec bretoňský. — Kněz-filolog. — Kněz-laik. — Kněz vědy. — Životní zkušenost. — Historie. — Velikost a úpadek kritiky. — Strana Montaignova. — Styl literární a styl životní. // IX. Realismus ...318 // Rez roku 1850. — Dvojí realismus. — Murger. — Champfleury. — Duranty. — Goncourtové. — Následky. // X. Lidský dokument a hnutí naturalistické ...325 // Přechodná generace r. 1860. — Alfons Daudet. — Pětice. — Zola. — Rougon-Macquartové. — Lidový romanopisec a sociální idealismus. — Epický naturalismus. — Soirées de Médan. — Maupassant. — Ostatní „medanovci“. — Huysmans. — Prostřední a malí naturalisté. // XI. Zpátečníci ...335 // Barbey dAurevilly. — Gobineau. — Villiers de l’Isle-Adam. — Léon Bloy. // XII. Divadlo ...339 // Dramatická epopej. — Technický věk. — Civilisace zábavy. — Nové publikum. — Komedie jakožto obraz mravů: 1. Dumas syn. — 2. Augier. — Menší komedie. — Labiche. — Meilhac a Halévy. — Sar-dou. — Barriere. — Pailleron. // XIII. Filosofie ...352 // Stává se doménou university. — Cournot. — Renouvier. — Ravaisson. — Lachelier, Fouillée, Boutroux. — Synkretismus do hloubky. — Spojeni s vědou. //
Čtvrtá část GENERACE Z R. 1885 // I. Generace z r. 1885 ...361 // Smrt vůdců. — Kritika vědy. — Materialismus a imaterialismus. — Problém mistrů. — Aféra Dreyfusova. — „Intelektuálové.“ — Barres a aféra. — Zola zasahuje. — Tvoření lig. — Anatole France a aféra. — Barres, Maurras, Péguy. // II. Román ...374 // Loti. — Bourget. — Anatole France. // III. Román (Pokračování) ...385 // Naturalistická tradice. — Měšťácký román. — Osobní román. — André Gide. — Umělecký román. — Venkovský román. — Společenský román. — Pařížský román. // IV. Kritika ...400 // Náskok a ústup normalistů. — Drobní následovníci Sainte-Beuvovi. — Brunetiere. — Bourget. — Návrat normalistů. — Sarcey. — Weiss. — Lemaitre. — Faguet. — Üpadek universitní kritiky. — Literární historie. — Essayismus. — Kritika potravy. — Kritika pragmatická. — Katolická kritika. — Žurnalistická kritika. // V. Barres ...417 // Barres — representant. — Strom. — Dědic. — Lotrinské a francouzské these. — Cestovatel. — Publicista. // VI. Rozkolníci ...422 // Prokletí básníci. — Verlaine. — Mallarmé. — Rimbaud. — Corbiěre. — Lautréamont. — Hyperbola. // VII. Symbolismus » ...429 // Nová a stará škola. — Volný verš. — Čistá poesie. — Převrat. — Dekadence a symbolisté. — Bojovníci. — Spojenci. — Představitelé. — Dědictví po Mallar-méovi. — V rámci symbolismu. // VIII. Divadlo ...436 // Henry Becque. — Svobodné divadlo. — Symbolismus na divadle. — Maeterlinckovo divadlo. — Claudel. // — Nový rozkvět romantismu. — Rostand. — Poslední veršované komedie. — Vliv Ibsenův. — Divadlo ideové. -— Curel. — Hervieu. — Brieux. — Bojovné divadlo. Mirbeau. — Milostné divadlo. — Bataille. Bernstein. — Vie parisienne. — Courteiine. Renard. Tristan Bernard. //
Pátá část - GENERACE Z R. 1914 // I. Generace z r. 1914 ...457 // Zmrzačená generace. — Několik historických synchronismů. — Nový školský řád. — Změna tlaku. — Zeměbranci v bitevním šiku. — Technické vědy. — Literatura a sport. — Literatura a film. — Krise živého trvání. — Tři důležité chvíle po r. 1914. // II. Myšlenky ...465 // Hledají se základní myšlenky. — Čeho se nedostává. — Dějepisectví. — Kritika: Essaye a poznámky. — Revue. — Žurnalistika. // III. Román ...472 // Vitalita románu. — Vyřaděné hodnoty. — Román a trvání: Marcel Proust. — Román dobrodruhův. — Román dobrodružství. — Román planetární. — Vnitřní dobrodružství. — Válečný román. — Román návratu. — Román mladé buržoasie. — Románový cyklus. — 1. Cyklický román individuální. — 2. Cyklický román rodinný. — 3. Cyklický román unani-mistický. // IV. Poesie ...486 // Poesie a řečnění. — Dobrodružství. — Zeměbranci. — Valéry. — Claudel. — Nový verš. — Poesie a próza. // V. Divadlo ...495 // Divadlo etapních oddílů. — Mravoličná komedie. — Komedie rodiny a dvojice. — Starost divadla. — Divadlo pro divadlo. — Divadlo a literatura. — Divadlo a biograf.
(OCoLC)85619121
cnb000804074

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC