Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 13.04.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(13.5) Půjčeno:25x 
BK
EB
Vyd. 1.
Brno : Masarykova univerzita, 2014
131 s. ; 21 cm
Externí odkaz    Plný text PDF 
   Plný text PDF (Bookport) 
   * Návod pro vzdálený přístup 
   * Návod pro Bookport 

objednat
ISBN 978-80-210-6574-1 (brož.)
ISBN 978-80-210-8176-5 (e-kniha)
Obsahuje bibliografii na s. 125-131 a bibliografické odkazy
Cílem této práce je představit okolnosti a životní strategie, které přispěly k tomu, že některým Romům se podaří překonat etnicky podmíněné sociální bariéry a dosáhnout vyššího socioekonomického postavení..
Anglické resumé
Popsáno podle tištěné verze
000250363
Úvod 9 // Poděkování 13 // 1. Romové jako etnická a sociálně znevýhodněná skupina v ČR 15 // 1.1 Kdo jsou Romové z hlediska etnického? 16 // 1.2 Historie postavení Romů 20 // 1.3 Romové jako předmět sociálněpolitických opatření v ČR 22 // 1.3.1 Období 1918 až 1945 22 // 1.3.2 Období 1945 až 1989 23 // 1.3.3 Období po roce 1989 26 // 1.4 Romové jako sociálně a ekonomicky znevýhodněná // skupina v ČR 28 // 1.5 Cesty ze sociálního a ekonomického vyloučení - výzkumný problém 29 // 2. Teoretická východiska: proč mají Romové nízké sociální šance? 31 // 2.1 Koncept (ne)rovných sociálních šancí 31 // 2.2 Proč existuje nerovnost sociálních šancí? 34 // 2.2.1 Systémová explanace 34 // 2.2.2 Kulturologická explanace 38 // 2.2.3 Propojení systémové a kulturní explanace 41 // 2.3 Nerovné sociální šance na příkladě Romů v české společnosti 43 // 3. Sociální mobilita a etnické skupiny 45 // 3.1 Sociální mobilita jako makrosociologický koncept 45 // 3.2 Sociální mobilita jako mikrosociologický koncept 48 // 3.3 Sociální mobilita a etnické skupiny 51 // 3.3.1 Od asimilace k multikulturalismu a zase zpět 52 // 3.3.2 Standardní asimilační teorie 53 // 3.3.3 Přímá neboli lineární asimilační teorie 55 // 3.3.4 Segmentovaná asimilační teorie 57 // 4. Metodologie výzkumu a způsob analýzy dat 59 // 5. První typ vzestupné mobilitní dráhy: role sociálního kapitálu a profesních ambicí 65 // 5.1 Byli jsme jiní, neproblematičtí 65 // 5.2 Měli jsme jinou startovací čáru 68 // 5.3 Sociální kapitál 69 // 5.4 Společenský status jako úspěch 71 // 5.5 Mezi Romy však nemám přátele 72 // 5.6 Shrnutí 73 // 6. Druhý typ vzestupné mobilitní dráhy: vzestup prostřednictvím vzdělání - role vzdělávacího systému a institucionálních příležitostí 75 //
6.1 Školní příprava v omezených sociálních a ekonomických podmínkách 75 // 6.2 Bylo mi ve škole ze začátku nepříjemně 78 // 6.3 Budu výjimečný/á a nenechám se, neboli strůjcem svého štěstí? 80 // 6.4 Nové příležitosti: dělat pro Romy 81 // 6.5 Shrnutí 83 // 7. Třetí typ vzestupné mobilitní dráhy: vzestup prostřednictvím vzdělání - role individuálního úsilí a kulturního kapitálu rodiny 85 // 7.1 Kulturní kapitál v rodině původu 86 // 7.2 Orientace na vzdělání a školu 87 // 7.3 Spolupráce rodiny a školy 89 // 7.4 Shrnutí 90 // 8. Přiblížit se k většinovému prostředí 91 // 8.1 Orientace na hodnoty a normy majority 91 // 8.2 Hodnota integrace 94 // 8.3 Byli aktivní, zajímali se, měli ambice 95 // 8.4 Výrazná role učitelky ve vzdělávacím systému 99 // 8.5 Předsudky a stigmatizace je však doprovázejí i v současnosti 102 // 8.6 Mezi Romy Romové, mezi Čechy Češi 105 // 8.7 Shrnutí 109 // 9. Závěr-nenechali se vyloučit 113 // 9.1 Tři sociálně vzestupné mobilitní dráhy Romů 113 // 9.2 Konceptualizace závěrů 115 // Summary 123 // Literatura 125
(OCoLC)880868490
cnb002562393

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC