Úvod 7 // 1 Vývoj v profesních rolích sester 8 // 2 Vybrané intraoborové problémy v českém ošetřovatelství 14 // 2.1 Problémy vztahu teorie a praxe v oboru // a aktuální pracovní podmínky sester 14 // 2.2 Syndrom vyhoření u českých sester 29 // 2.3 Spokojenost sester v profesi 44 // 3 Systém podpor pro sestry 59 // 3.1 Mentorování klinické ošetřovatelské praxe 60 // 3.1.1 Definování mentora a mentorstvi 60 // 3.1.2 Základní principy správné praxe // v mentorováni klinické ošetřovatelské praxe 63 // 3.1.3 Příprava mentora na vedení praxe 66 // 3.1.4 Dokumentace mentora 69 // 3.1.5 Role studujícího v procesu mentorováni klinické praxe 70 // 3.2 Preceptorováni začínajících profesionálů v oboru 71 // 3.2.1 Definice preceptingu - adaptačního procesu 71 // 3.2.2 Základní principy správné praxe // v uvádéní nových profesionálů do praxe v organizaci 75 // 3.2.3 Příprava a požadavky na preceptora - školícího pracovníka // (školící sestru) 79 // 3.2.4 Dokumentace preceptingu - adaptačního procesu 81 // 3.3 Supervize v ošetřovatelství 82 // 3.3.1 Úvod do problému 82 // 3.3.2 Definice supervize - klinické supervize - klinické supervize // v ošetřovatelství 82 // 3.3.3 Funkce supervize 85 // 3.3.4 Publikované zkušenosti s klinickou supervizí v ošetřovatelství 86 // 3.3.5 Vzdělání klinického ošetřovatelského supervízora 94 //
3.3.6 Výsledky práce expertní skupiny 97 // 3.3.7 Závěry z modelování systému podpor a klinické supervize v ošetřovatelství 118 // 3.3.8 Výstupy a podněty z realizovaných studií a literárních review pro ošetřovatelskou supervizi a jiné podpůrné metody 120 // 3.4 Další podpůrné metody 123 // 3.4.1 Koučování 123 // 3.4.2 Systém psychosociální intervenční služby a peer podpora v krizových situacích 125 // 3.4.3 Program zaměstnanecké podpory 126 // 3.4.4 Mediace 127 // 5 // Závěr 130 // Literatura 131 // Rejstřík 142 // Souhrn 144 // Summary 144