Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 13.04.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(30) Půjčeno:90x 
BK
EB
2., přepracované vydání
Praha : Grada, 2014
508 stran : ilustrace ; 24 cm
Externí odkaz    Plný text PDF (Bookport) 
   * Návod pro Bookport 

objednat
ISBN 978-80-247-4172-7 (brožováno)
ISBN 978-80-247-8991-0 (online ; pdf)
ISBN 978-80-247-8992-7 (online ; epub)
Pedagogika
Terminologický slovník
Obsahuje bibliografie a rejstříky
Anglické resumé
Popsáno podle tištěné verze
001422198
O autorech 13 // Úvodní slovo 16 // 1. Teoretický úvod 18 (Oldřich Müller) // 1.1 Terapeutické přístupy a terapie - základní vymezení 18 // 1.2 Terapie ve speciální pedagogice 21 // 1.3 Zdroje terapií 22 // 1.3.1 Psychoterapie - klíčový zdroj 23 (Michal Růžička) // 1.3.2 Fyzioterapie 38 (Oldřich Müller) // 1.3.3 Další zdroje 39 // 1.4 Procesuálni stránka terapií 42 // 1.4.1 Průběh procesu 42 // 1.4.2 Prostředí // 1.4.3 Terapeut a klient (Petra Křížkovská) // 1.4.4 Obsah a cíle terapií 48 (Oldřich Müller) // 1.5 Prostředky terapií 49 // 1.5.1 Neverbální komunikace - základní vymezení 49 // 1.5.2 Neverbální komunikace - obecné zásady aplikace 52 // 1.5.3 Neverbální komunikace - prostředek rozvoje lidské osobnosti 54 // 1.5.4 Neverbální komunikace - prostředek terapie 56 // 1.6 Definování, klasifikace a základní popis terapií ve speciální pedagogice 56 // 1.6.1 Terapie hrou 57 // 1.6.2 činnostní a pracovní terapie 59 // 1.6.3 Psychomotorické terapie 60 // 1.6.4 Terapie s účastí zvířete 61 // 1.6.5 Expresívni terapie 63 // 1.6.6 Další specializované fyzioterapeutické či edukační přístupy 72 // Doporučená a použitá literatura 74 // 2. Arteterapie 77 (Petra Potměšilová) // 2.1 Základní vymezení arteterapie 77 // 2.1.1 Historické souvislosti arteterapie 79 // 2.2 Základní směry a teoretické vymezení v arteterapii 80 // 2.2.1 Psychoanalyticky smér 81 // 2.2.2 Kognitivně-behaviorální směr 81 // 2.2.3 Humanistický směr 82 // 2.2.4 Integrativo! smér 82 // 2.3 Arteterapie v kontextu dalších disciplín 83 // 2.3.1 Artefiletika 83 // 2.3.2 Pedagogika 85 // 2.3.3 Psychologie 86 // 2.3.4 Psychoterapie 87 // 2.3.5 Výtvarné uméní 87 // 2.4 Formy práce v arteterapii 88 // 2.4.1 Individuálni arteterapie 88 // 2.4.2 Skupinová arteterapie 88 // 2.5 Diagnostika v arteterapii 90 //
2.6 Arteterapeut 96 // 2.6.1 Arteterapie a supervize 98 // 2.7 Metody v arteterapii 100 // 2.7.1 Imaginace 100 // 2.7.2 Animace 101 // 2.7.3 Koncentrace 102 // 2.7.4 Restrukturalizace // 2.7.5 Transformace 104 // 2.7.6 Rekonstrukce 104 // 2.8 Techniky v arteterapii 105 // 2.8.1 Úvodní techniky 105 // 2.8.2 Techniky zaměřené na práci s problémem 112 // 2.8.3 Techniky zaměřené na postupné rozvíjení jednoho tématu 117 // 2.8.4 Techniky zaměřené na rozvoj osobnosti 119 // 2.8.5 Arteterapeutická práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami 123 // 2.9 Současná arteterapie v České republice 127 // Doporučená a použitá literatura 130 // 3. Dramaterapie 132 (Milan Valenta) // 3.1 Rozdílné tváře dramatu 132 // 3.1.1 Paradivadelní systémy edukační povahy 133 // 3.1.2 Paradivadelní systémy terapeutické povahy 133 // 3.2 Co je dramaterapie 136 // 3.2.1 Definice dramaterapie 136 // 3.2.2 Cíle dramaterapie 137 // 3.2.3 Improvizace a další prostředky dramaterapie 139 // 3.2.4 Formy dramaterapie 140 // 3.3 Struktura dramaterapeutického procesu 141 // 3.3.1 Ujasnění cílů při plánování sezení (z pohledu dramaterapeuta) 142 // 3.3.2 Struktura dramaterapeutického sezení 143 // 3.3.3 Etapy terapeutického procesu 145 // 3.4 Duální pojetí dramaterapie 146 // 3.4.1 Možnosti dramaterapeutické intervence u osob s poruchou // autistického spektra 148 // 3.4.2 Možnosti dramaterapeutické intervence u osob s posttraumatickou stresovou poruchou 153 // 3.4.3 Relaxace a dramaterapie 163 // Doporučená a použitá literatura 165 // 4. Teatroterapie 167 (Martin Dominik Polínek) // 4.1 Vymezení teatroterapie 167 // 4.2 Historie teatroterapie 168 // 4.3 Tcatrologická východiska teatroterapie 170 // 4.3.1 Teatroterapeutická východiska v kontextu historického vývoje divadla 170 // 4.3.2 Vybrané divadelní profese 176 //
4.3.3 Základní teatrologické pojmy 178 // 4.4 Psychoterapie jako zdroj teatroterapeutických přístupů 180 // 4.4.1 Hlubinná psychoterapie 181 // 4.4.2 Kognitivnč-behaviorální terapie 182 // 4.4.3 Gestalt terapie 183 // 4.4.4 Skupinová terapie 185 // 4.5 Paradoxní zacílení teatroterapie 186 // 4.6 Účinné principy teatroterapie 188 // 4.7 Kompetence teatroterapeuta 189 // 4.8 Struktura a metodika teatroterapeutické práce 191 // 4.9 Vybrané metody a techniky využitelné v teatroterapii 193 // 4.9.1 Hlasová průprava 193 // 4.9.2 Práce s jevištním partnerem 194 // 4.9.3 Práce s vnitřní technikou 194 // 4.9.4 Metody práce s jevištní postavou 195 // 4.9.5 Improvizace a metody práce s námétem či motivem 195 // Doporučená a použitá literatura 196 // 5. Biblioterapie 198 (Pavel Svoboda) // 5.1 Obecné pojmy a vztahy, nástin historického vývoje 198 // 5.1.1 Terapie, umění a psaní 199 // 5.1.2 Literární složky 199 // 5.1.3 Biblioterapie v kontextu příbuzných terapií a véd 200 // 5.1.4 Realizace biblioterapie 201 // 5.2 Biblioterapie a ontogenetický vývoj dítěte 203 // 5.3 Biblioterapeutické domény 208 // 5.3.1 Psychosomaticky a psychosociálně orientovaná biblioterapie 209 // 5.3.2 Relaxační biblioterapie 213 // 5.3.3 Edukační biblioterapie 216 // 5.3.4 Biblioterapeutické psaní deníku 217 // 5.3.5 Biblioterapie jako tvůrčí psaní 220 // 5.3.6 Narativní biblioterapie 223 // 5.3.7 Biblioterapie lyrická 225 // 5.3.8 Virtuální biblioterapie 226 // 5.3.9 Polyestetická biblioterapie 227 // Doporučená a použitá literatura 228 // 5.4 Skazkoterapie 230 (Martin Dominik Polínek) // 5.4.1 Definice skazkoterapie, cíle a cílové skupiny 230 // 5.4.2 Uplatňování skazkoterapie v psychoterapeutickém procesu 231 // 5.4.3 Ukázka konkrétní skazkoterapeutické lekce 234 // Doporučená a použitá literatura 235 //
6. Poetoterapie 237 (Pavel Svoboda) // 6.1 Obecné pojmy a vztahy 237 // 6.1.1 Cíl, obsah a formy poetoterapie 238 // 6.1.2 Poezie jako prostředek poetoterapie 240 // 6.1.3 Poetoterapie, poetofiletika a jejich vztah ? básni 242 // 6.1.4 Funkce poetického textu 243 // 6.1.5 Jak lze užívat básnický text 244 // 6.1.6 Poezie a ontogenetický vývoj díléte 245 // 6.1.7 Charakteristiky klientů vzhledem ? jejich vztahu ? poezii 246 // 6.1.8 Výběr básní 246 // 6.1.9 Psychosomatické aspekty poetoterapie 247 // 6.2 Optimální využití prostředků poetoterapie 248 // 6.2.1 Básnění jako hra 248 // 6.2.2 Nonsens a jeho úloha v poetoterapii 249 // 6.2.3 Neologismus a jeho úloha v poetoterapii 250 // 6.2.4 Deminutivum a jeho užití 253 // 6.3 Hledání inspirace 253 // 6.3.1 Poetický brainstorming 253 // 6.3.2 Poetický brainwriting a kolektivní záznamník 254 // 6.4 Terapeutické prolínání 254 // 6.4.1 Poetoterapie a dramatická výchova 254 // 6.4.2 Poetoterapie v kontextu s dalšími intervencemi 258 // 6.5 Přehled základních poetických technik 263 // 6.6 Ukázky autopoetoterapeutického tvoření 265 // Doporučená a použitá literatura 267 // 7. Muzikoterapie 269 (Wolfgang Mastnak, Jiří Kantor) // 7.1 Celková charakteristika muzikoterapie 269 // 7.1.1 Muzikoterapeutický proces 270 // 7.1.2 Hudba a hudební prostředky 271 // 7.1.3 Muzikoterapie jako disciplína a jako profese 272 // 7.2 Česká muzikoterapie - proudy, organizace a vzdělávání 273 // 7.2.1 Charakteristika muzikoterapeutických proudů 273 // 7.2.2 Muzikoterapeutické organizace 274 // 7.2.3 Vzdělávání v oblasti muzikoterapie 275 // 7.3 Muzikoterapie v oblasti pedagogiky a speciální pedagogiky 275 // 7.3.1 Zamíření a cíle muzikoterapie 277 // 7.3.2 Jak vytváříme terapii pro klienta? 278 // 7.3.3 Analogie hudebního projevu, télesných a psychických funkcí 279 //
7.3.4 Přehled muzikoterapeutických modelů a přístupů 281 // 7.3.5 Muzikoterapie u jednotlivých skupin zdravotního postižení 288 // 7.4 Muzikoterapie v psychoterapii, psychiatrii a dalších oblastech medicíny. 296 // 7.4.1 Obecná témata a historický pohled 296 // 7.4.2 Empirická účinnost, důkazy a pokusy o výklad 298 // 7.4.3 Pole aplikace a klinické oblasti 300 // 7.4.4 Teoretické modely a nejdůležitější koncepce 309 // 7.4.5 Metody, systémy a školy 314 // 7.4.6 Diagnostická témata 318 // 7.4.7 Výzkumné metody 324 // 7.4.8 Zásadní téma a hypotéza třetího řádu 328 // 7.4.9 Vzdělávání, legislativní rámec a profesionální znaky 329 // Doporučená a použitá literatura 330 // 8. Taneční terapie a terapeutický tanec 334 (Jaroslava Dosedlová) // 8.1 Vznik a vývoj 334 // 8.2 Vymezeni tanečně-pohybové terapie 336 // 8.2.1 Specifika taneční a pohybové terapie 337 // 8.3 Vybrané formy a techniky taneční terapie a jejich teoretické zázemí 338 // 8.3.1 Bazálni tanec (basic dance) Marian Chaceové 338 // 8.3.2 Autentický pohyb Mary Starks Whitehouseové 339 // 8.3.3 Body-ego technika Trudi Schoopové 339 // 8.3.4 Symbolická taneční terapie Laury Sheleenové 340 // 8.3.5 Tanečné-pohybová terapie založená na Labanové analýze pohybu 342 // 8.3.6 Taneční terapie jako primitivní exprese 344 // 8.3.7 Psychobalet 350 // 8.4 Indikace a kontraindikace TT 353 // 8.5 Účinnost taneční terapie 353 // Doporučená a použitá literatura 355 // 9. Bazálni stimulace 357 (Marie Vilková) // 9.1 Terminologická Wchodiska 357 // 9.2 Model „vnímání - představy - myšlení“ jako základ terapii ve speciální pedagogice 357 // 9.2.1 Vnímání 358 // 9.2.2 Představy 359 // 9.2.3 Myšlení 360 // 9.3 Koncepce bazálni stimulace 361 // 9.4 Teoretické základy bazálni stimulace 362 //
9.4.1 Neurofyziologický vývojový model podle Pechsteina 363 // 9.4.2 Vývojově-genetický přístup podle Piageta 363 // 9.4.3 Fyzioterapeutický model vývoje podle Bobatha 364 // 9.5 Oblasti speciálnčpedagogické podpory 365 // 9.5.1 Somatické podněty 366 // 9.5.2 Vibrační podnety 367 // 9.5.3 Vestibulární podněty 367 // 9.5.4 Čichové a chuťové podněty 368 // 9.5.5 Sluchové a zrakové podněty 368 // 9.5.6 Komunikativní a sociálně-emocionální podněty 369 // 9.6 Podpůrný program u žáků s těžkým postižením 369 // 9.6.1 Plánování pedagogických aktiv u žáků s těžkým postižením 370 // 9.6.2 Určeni cíle - stanovení priorit 371 // 9.6.3 Strukturování podpůrných opatření 372 // 9.6.4 Resilience 372 // 9.7 Soubor námětů pro edukaci dítěte s těžkým postižením 373 // 9.7.1 Senzomotorika 373 // 9.7.2 Psychomotorika 374 // 9.7.3 Sociomotorika 379 // Doporučená a použitá literatura 383 // 10. Terapie orořaciální oblasti 385 (Renata Mlčáková) // 10.1 Myofunkční terapie 385 // 10.1.1 Vymezeni základních pojmů myofunkční terapie 385 // 10.1.2 Cíl myofunkční terapie 387 // 10.1.3 Podpora fyziologického xtyvoje orofaciálního svalstva 387 // 10.1.4 Klidová poloha jazyka 389 // 10.1.5 Indikace myofunkční terapie 389 // 10.1.6 Diagnostika myofunkční poruchy 389 // 10.1.7 Průběh myofunkční terapie podle Kittelové 390 // 10.2 Orofaciální regulační terapie podle Castillo-Moralese 391 // 10.3 Rehabilitace orofaciální oblasti podle Debry C.angaleové 392 // 10.4 Odborné vzdělávací kurzy, speciální pomůcky 392 // Doporučená a použitá literatura 393 // 11. Lingvistika ve speciální pedagogice 394 (Radka Majerová) // 11.1 Lingvistické interdisciplíny 394 // 11.2 Výuka funkčního psaní 395 // 11.3 Výuka čtení s porozuměním 395 // 11.4 Výuka českého jazyka jako cizího jazyka 396 //
11.5 Individuální výuka předmětu český jazyk 396 // 11.6 Jazykové zpracováni informací z ostatních předmětů 397 // 11.7 Získání představy o jazyku jako systému 398 // Doporučená a použitá literatura 399 // 12. Rehabilitace, ty’zioterapie a ergoterapie 400 (Jan Pfeiffer, Radmil Dvořák, jiři Kantor, Hana Pakoslová, Markéta Gerlichová, Silvie Táborská, Barbora Palečková, Lucie Pospíšilová, Zuzana Rodová) // 12.1 Rehabilitace a jeji koordinace 400 // 12.2 Klasifikace funkčních schopností 411 // 12.2.1 Důležité pojmy MKF 413 // 12.2.2 Etické hodnoty rehabilitace 418 // 12.3 Léčebná rehabilitace a fyzioterapie 418 // 12.3.1 Vývoj oboru léčebné rehabilitace, jeho zařazení a filozofie v kontextu // zdravotních véd, pracovníci oboru a jejich kompetence 419 // 12.3.2 Obsah a prostředky léčebné rehabilitace 422 // 12.3.3 Fyzikální terapie - druhy, možnosti využití a aplikace 425 // 12.3.4 Metodiky kinezioterapie 427 // 12.3.5 Fyzioterapie u dětí a mládeže v Jedličkově ústavu a školách v Praze 434 // 12.3.6 Fyzioterapie u dospělých pacientů po úrazech mozku na Klinice rehabilitačního lékařství v Praze 438 // 12.4 Ergoterapie v rehabilitaci 441 // 12.4.1 Co ergoterapie může nabídnout 441 // 12.4.2 Ergoterapeutický proces 443 // 12.4.3 Základní oblasti ergoterapie 445 // 12.4.4 Odborná příprava a profesionální zaštítění ergoterapie 447 // Doporučená a použitá literatura 448 // 13. Zooterapie (animoterapie) 449 (Pavel Klech) // 13.1 Úvod 449 // 13.2 Definice a terminologie 450 // 13.3 Historické pozadí a současné zázemí 451 // 13.4 Dělení zooterapie 452 // 13.5 Hiporehabilitace 453 // 13.5.1 Historie hiporehabilitace 453 // 13.5.2 Rozvoj hiporehabilitace ve světě 454 // 13.5.3 Rozvoj hiporehabilitace v Čechách 454 // 13.5.4 Symbolika koně 455 //
13.5.5 Základní pojmy a rozdělení hiporehabilitace 456 // 13.5.6 Česká terminologie a její anglické ekvivalenty v hiporehabilitaci 458 // 13.5.7 Hiporehabilitační tým 458 // 13.5.8 Výběr koně pro hiporehabilitaci 459 // 13.5.9 Hiporehabilitační středisko 461 // 13.5.10 Hipoterapie 462 // 13.5.11 Aktivity s využitím koní (AVK), terapie s využitím koní pomocí // psychologických prostředků (TVKPP) 471 // 13.5.12 Parajezdectví 475 // 13.6 Canisterapie 475 // 13.6.1 Canisterapie - terminologické vymezení 475 // 13.6.2 Historie canisterapie 476 // 13.6.3 Stručný vývoj canisterapie v ČR 477 // 13.6.4 Metody a formy canisterapie 478 // 13.6.5 Účastníci canisterapie 480 // 13.6.6 Zkoušky canisterapeutického týmu 483 // 13.6.7 Využití psa ve zdravotně-sociální oblasti 483 // 13.6.8 Indikace a kontraindikace v canisterapii 484 // 13.6.9 Využiti canisterapie u jednotlivých skupin postižení 484 // 13.6.10 Fáze canisterapie 486 // 13.6.11 Části canisterapie 486 // 13.6.12 Cíle canisterapie 487 // 13.6.13 Zásady canisterapie 487 // 13.6.14 Techniky canisterapie 488 // 13.7 Felinoterapie 489 // 13.7.1 Terminologické vymezení 489 // 13.7.2 Historie felinoterapie : 489 // 13.7.3 Felinoterapie ve svétě 490 // 13.7.4 Felinoterapie v České republice 490 // 13.7.5 Metody felinoterapie 490 // 13.7.6 Účastníci felinoterapie 491 // 13.7.7 Výběr koček pro felinoterapii 491 // 13.7.8 Indikace a kontraindikace felinoterapie 492 // 13.7.9 Cíle felinoterapie 492 // 13.7.10 Význam felinoterapie u seniorů 492 // 13.8 Využití dalších zvířecích druhů v zooterapii 493 // Doporučená a použitá literatura 494 // Summary 497 // Rejstřík jmenný 498 // Rejstřík věcný 501
(OCoLC)879564479
cnb002541909

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC