Předmluva 7 // 1 Vymezení pojmu komunikace 8 // 1.1 Účel lidského komunikování 10 // 1.1.1 Komunikační styly 11 // 1.2 Motivace v komunikaci 14 // 1.3 Komunikační modely a komunikační proces 16 // 1.3.1 Komunikační modely 16 // 1.3.2 Komunikační proces 18 // 1.4 Interpersonální vztahy 24 // 2 Formy komunikace 29 // 2.1 Verbální komunikace 29 // 2.2 Verbální komunikace ve zdravotnictví 31 // 2.2.1 Rozhovor - základ psychosociální komunikace 35 // 2.2.2 Typy rozhovoru v klinické praxi 45 // 2.2.3 Nedirektivní empatický rozhovor 47 // 2.2.4 Typy odpovědí a jejich význam v praxi 49 // 2.2.5 Navázání rozhovoru 51 // 2.3 Neverbální komunikace 54 // 2.4 Neverbální komunikace ve zdravotnictví 56 // 2.5 Paralingvistická komunikace 65 // 3 Sociální komunikace 68 // 3.1 Empatie 70 // 3.2 Interakce ve zdravotnictví 75 // 3.3 Sestra a pacient jako vykonavatelé sociálních rolí 81 // 4 Způsoby chování 85 // 4.1 Pasivní chování 85 // 4.2 Agresivní chování 87 // 4.3 Asertivní chování 87 // 4.4 Manipulativní chování 94 // 5 Komunikace v ošetřovatelské péči 97 // 5.1 Sestra a pacient - aktivní účastníci // komunikačního procesu 101 // 5.2 Překážky v komunikaci mezi sestrou a pacientem 102 // 5.3 Komunikační chyby a omyly v klinické praxi 104 // Závěr 109 // Literatura 110 // Rejstřík 115 // Souhrn 119 // Summary 121