Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 04.05.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(36.3) Půjčeno:109x 
BK
Vydání páté
Praha : Portál, 2015
287 stran : ilustrace, portréty ; 22 cm

objednat
ISBN 978-80-262-0871-6 (vázáno)
němčina
Obsahuje bibliografie
001452211
1 Co je psychologie? ...1? // Tato kniha je o nás všech ...15 // Psychologie je věda o prožívání a chování ...15 // Pohled do nitra - sebepozorování: První přístup v psychologii ...15 // Uvolnění pomocí napínání ...16 // Imaginace ...16 // Meditace ...17 // Umění ...17 // Podnětová deprivace ...18 // Sníme každou noc ...18 // Teorie snu ...19 // Srovnávání s ostatními - pozorování: Cesta k vědeckosti ...19 // Dálkově řízené chování ...19 // Slast vyvolaná stisknutím knoflíku? ...20 // Je člověk produktem svých mozkových funkcí? ...20 // Pole mozkové kůry ...20 // Split brain - dva mozky v jedné hlavě ...21 // To, co nás trápí, nám způsobuje nemoc ...22 // EEG elektroencefalogram, obraz mozku ...23 // Stres ...24 // Může duše oslepnout? ...24 // Placebo - domnělé léčení ...25 // Sugesce a hypnóza ...25 // Souvislosti mezi mozkovými procesy a prožíváním ...25 // Je člověk produktem svého okolí? ...26 // Profesionální psychologie ...27 // Co je parapsychologie? ...28 // Kompendium ...30 // Literatura ...31 // 2 Vnímání ...33 // Oko není jako fotoaparát ...33 // Mozek vidí lépe než oko ...34 // Optické diety ...35 // Barva ...35 // Negativní paobraz // Vnímání hloubky // Optické klamy // Konstantní výkony // Neuronové obvody // Laterální inhibice („postranní překážky") ...41 // Senzorické EEG // Gestalt (tvar): Celek je více než suma částí ...44 // Praxe psychologie vnímání ...45 // Jak působí reklama // Rychlost není žádné kouzlo, ale možný problém ...47 // Vliv očekávání na vnímání ...48 // Pygmalion efekt // Slyšet, a přesto přeslechnout ...49 // Kompendium // Literatura // 3 Motivace // Kvůli čemu byste prošli ohněm? ...53 // Etologie (výzkumy chování) ...53 // Má člověk instinkty? ...54 // Co je specificky lidské? ...55 //
Nejen chlebem živ je člověk ...56 // Potřeba - problém závislosti ...56 // Komunikace - vnitřní a vnější svět ...58 // Techniky chování ...61 // Hádanka nazvaná emoce ...61 // „Emoce je obecná aktivace plus dodatečná informace" ...62 // Složky prožívání ...62 // Strach ...63 // Osobnost a úzkostnost ....(A // Modely vysvětlující strach ...65 // Biologické modely ...65 // Psychoanalytické vysvětlení ...66 // Vysvětlení psychologie učení ...67 // Jak se vypořádat se strachem v každodenním životě? ...67 // Agrese // Katalog agresivního chování ...69 // Definice agrese ...69 // Modely vysvětlení agrese ...69 // Nativisticky orientované teorie ...70 // Pudový model Sigmunda Freuda ...70 // Agrese jako explorace ...71 // V perspektivě evoluce: Optimalizace chování pomocí agrese ...71 // Pojetí teorie učení, zdůvodnčné vztahem k prostředí ...73 // Hypotéza frustrace - agrese ...73 // Teorie sociálního učení ...74 // Strategie zvládání agresivity ...75 // Obranné mechanismy, taktiky potlačení ...75 // Metody neškodného odreagování ...75 // Kolektivní a institucializovaná agrese ...76 // Mírový výzkum ...76 // Mírová pedagogika ...80 // Kompendium ...81 // Pod pojmem motivace rozumíme příčinu našeho chování ...81 // Emoce doprovázejí chování nebo jeho motivaci ...81 // Strach, úzkost ...82 // Modely vysvětlující strach a úzkost ...82 // Jak se vyrovnat se strachem v každodenním životě? ...82 // Agrese ...82 // Modely vysvětlení agrese ...82 // Kolektivní a institucializovaná agrese ...83 // Literatura ...84 // 4 Myšlení a řeč ...85 // Opice, které myslí ...85 // Aha - zážitek ...85 // Asociace ...85 // Styly myšlení ...86 // Co je to představa? ...87 // Pojmy ...87 // Myšlení a řeč ...87 // Mohou zvířata mluvit? ...88 // Funkce řeči podle Bühlera ...88 //
Opice se učí mluvit ...88 // Je řeč verbální chování? ...89 // Je řeč vrozená? ...89 // Sníh není sníh ...90 // Existuji pravá jména? ...90 // Pohlavní rozdíly projevující se v řeči ...91 // Inteligence je to, co je měřeno testy inteligence ...91 // IQ ...92 // Jednotlivé testy - obecná inteligence? ...93 // Trochu lásky a budete chytřejší ...94 // Kompendium ...94 // Představa ...94 // Verbální myšlení ...94 // Inteligence ...95 // Literatura ...96 // 5 Učení ...97 // Funkce učení ...97 // Obsah slova „učení“ ...98 // Oblasti, ve kterých probíhají procesy učení ...98 // Definice učení ...99 // Jak učení probíhá: Teorie učení a záhada zvaná paměť ...99 // Jak si mozek pamatuje? ...99 // Klasické podmiňování ...100 // Učení na základě úspěchu ...102 // Instrumentální podmiňování (E. L Thorndike, 1911) ...103 // Operační podmiňování (B. F Skinner, okolo roku 1950) ...103 // Programové učení ...104 // Sekundární zpevnění a trest ...107 // Učení pozorováním a nápodobou (sociální učení) ...108 // Sociální učení ve škole ...108 // Alternativní styly vyučování ...109 // / učitel se musi učit! ...109 // Verbální učení ...?? // Verbální učení ve škole ...113 // Učení vhledem ...113 // Model průběhu učení vhledem ...114 // Strukturální modely učení vhledem ...115 // Učime se celý život inovační učení ...116 // Interference v procesu učení ...117 // Praxe učení - jak trénovat sám sebe ...118 // 1. Rozpoznat vlastní problém! ...118 // 2. Plánovat! ...118 // 3. Pracovat soustředěně ! ...119 // 4. Učení musí mít výsledky! ...120 // 5. Techniky a triky! ...120 // 6. Cílená příprava na zkoušky! ...122 // Kompendium ...122 // Funkce učení ...122 // Obsah slova učení ...122 // Oblasti učení ...122 // Definice učení ...123 //
Teorie učení ...123 // Klasické podmiňování ...123 // Učení na základě úspěchu ...123 // Učení pozorováním a nápodobou (sociální učení) ...124 // Verbální učení ...124 // Učení vhledem ...125 // Interference v procesu učení ...125 // Literatura ...125 // 6 Vývojová psychologie ...127 // Základní otázky vývojové psychologie // Je vývoj určován vlohami nebo prostředím? // Jsem to ještě já? // Témata vývojové psychologie // Prenatální období vývoje // Vývoj úchopu jako príklad „psychosomatických“ souvislostí // Myšlení dčtí // Význam rodinného prostředí pro vývoj dětí // Z dětského domova do rodiny // Když rodina chybí (formy náhradní rodinné péče) // Když musí být rodiče na určitý čas zastoupení // Když v rodině chybí otec nebo matka // Mateřské školy // Vstup do mateřské školy - požadavky na dítě a pečující osoby Úloha mateřských škol - práce učitelek v mateřských školách Pozorovat stejně - vnímat jinak: Také pozorováním se učíme // (odkazy na pozorování dětí při praxi v MŠ) // Hra - model skutečnosti // Druhy hry // Hračky // Pohlavné specifické chování: Typické dčvče - typický chlapec! // Vývoj svědomí // Dětská kresba - vyjádření dětské duše // Ke vzniku slovní zásoby (sémantická dimenze) // Osvojení gramatických struktur na příkladu trpného rodu (syntaktická dimenze) // Tón tvoří hudbu (pragmatická dimenze) // Podle mluvy poznáš Člověka // Typická matka - typický otec? // Výchovné cíle v různých dobách // Budoucnost patří nám - puberta a adolescence: Krize s budoucí perspektivou // Nevěr nikomu nad třicet? // Příklad I (dům rodičů) // Příklad 2 (škola) // Sexualita // Stát se dospélým - stárnout // Umírání // Kompendium // Pojem vývoj; předmět a úloha vývojové psychologie //
„Fáze“ vývoje // Zpomalení a poruchy vývoje // Prenatální „fáze“ a první rok života // Tělesný vývoj // Psychický vývoj // Rané dětství a předškolní věk // Tělesný vývoj // Psychický vývoj // Školní věk // Psychický vývoj // Puberta a adolescence // Tělesný vývoj // Puberta jako psychosociální fenomén // Dospělost // Stáří // Literatura // 7 Psychologie osobnosti // Co je to osobnost? // Konstantnost nebo změna ...182 // Identita ...183 // První přístupy k osobnosti ...184 // Naivní teorie osobnosti ...184 // Zdroje zkreslení při posuzování osobnosti ...184 // Atribuční chyba ...184 // Haló efekt // Pygmalion efekt (Rosenthalův efekt) ...184 // Projekce ...185 // Kategorizace (stereotypy) ...185 // Maska, kterou nemůžeme sundat ...185 // Typologie osobnosti ...189 // Čtyři temperamenty ...189 // Typologie podle tělesné stavby (Kretschmer) ...!.. 189 // Extraverze nebo introverze (C. G. Jung) ...190 // Modely osobnosti ...191 // Psychoanalytické modely osobnosti a příbuzné prístupy ...191 // Psychoanalýza Sigmunda Prenda - osobnost jako dynamická struktura ...191 // Nevědomí ...192 // Objevení dětské sexuality - vývoj libido ...192 // Fixace libido ...193 // Psychický* aparát - Freudův strukturální model ...194 // Sen ...195 // Úzkost a obranné mechanismy ...195 // Co je neurotické? Freudova teorie neurózy ...197 // Techniky psychoanalýzy ...198 // Freudovižáci ...199 // Hlubinně psychologické školy ...199 // C. G. Jung- Analytická psychologie ...200 // A If red A dier - Individuální psychologie ...201 // Neopsychoanalýza ...201 // Nová vídeňská škola ...202 // Přístup psychologie učení - osobnost jako výsledek procesů učení ...202 // Behaviorální terapie ...203 // Humanistické - fenomenologické modely osobnosti ...204 // Maslowova teorie seberealizace ...205 //
Rogersův na klienta orientovaný přístup ...205 // Systemické přístupy - osobnost jako propojený systém ...206 // Statistické přístupy - osobnost jako kombinace faktorů ...206 // Vlivy působící na osobnost ...206 // Vlohy a prostředí ...206 // Nadaný otec - nadaný syn: Je nadání dědičné? ...207 // Výzkumy dvojčat ...207 // Výzkumy adoptovaných děti ...208 // Stres v těhotenství ...208 // Sociální kontext ...209 // Rozdíly mezi pohlavími ...209 // Mužské a ženské vnímání (sebeporozumění): Pohlavní stereotypy ...210 // Identifikace s vlastním pohlavím ...211 // Poruchy osobnosti - psychoterapeutické metody ...212 // Léčení duševních poruch - rady, krizové intervence, terapie ...214 // Posuzování osobnosti - psychologická diagnostika ...215 // Pozorování chování ...215 // Test - společenská hra? ...215 // Projektivní testy ...215 // Posuzovacíškály ...219 // Interview (diagnostický rozhovor) ...221 // Dotazník ...221 // Kompendium ...222 // Pojem osobnost ...222 // První přístupy k osobnosti ...222 // Typologie osobnosti ...222 // Modely osobnosti ...223 // Psychoanalytické modely osobnosti a příbuzné přístupy ...223 // Model osobnosti v teorii učení ...224 // Humanistické (fenomenologické) modely osobnosti ...225 // Systemické přístupy ...225 // Statistické přípěvky ...225 // Vlivy působící na osobnost ...225 // Vlohy a prostředí ...225 // Rozdíly mezi pohlavími ...225 // Poruchy osobnosti ...226 // Posuzování osobnosti - psychologická diagnostika ...226 // Pozorování chování ...226 // Testy ...226 // Posuzovací škály ...227 // Interview (diagnostický rozhovor) ...227 // Dotazník ...227 // Literatura // 8 Sociální psychologie // Skupina ...229 // Primární skupina - malá skupina ...229 // Rodiče ...229 // Sourozenci ...231 // Skupina vrstevníků ...231 //
Sekundární skupiny ...232 // Skupinová dynamika ...232 // Cvičná (tréninková) skupina (T-skupina) ...233 // Struktura skupiny ...235 // Počet členu ...235 // Interakce ve skupině ...235 // Vztahová struktura - sociometrie ...235 // Pozice ...236 // Skupinové cíle ...237 // Normy ...238 // Pozice skupin - minorita / majorita ...239 // Jednotlivec ve skupině ...240 // Komunikace ...240 // Já jsem v pohodě - ty jsi v pohodě ...240 // Model komunikace ...241 // Jedna zpráva - mnoho sdělení ...241 // Důvody nedorozumění ...241 // „ ...pochopil!" - chování, které napomáhá rozhovoru ...242 // Porozumění ...242 // Ocenění ...242 // Opravdovost ...242 // Aktivní naslouchání ...242 // Pravidla pro diskusi ve skupině ...242 // O konfliktu ...244 // Průběh konfliktu ...244 // Strategie řešení konfliktu ...246 // Role ...247 // „Italové jsou emocionální“ ...248 // „Milerovi drží vždycky při sobě“ ...249 // „ ...ten má ale dobrou pozici!“ ...249 // Hraní role ...250 // Postoje a jejich změna ...250 // Postoje - máte nějaké? ...250 // Postoj změní chování, nebo chování změní postoj? ...250 // Moc a manipulace ...251 // Za jakých okolností jsme snadno manipulovatelní? ...251 // Moc a manipulace na přikladu masmédií ...252 // Mediální konzum ...253 // Základní prvky filmové tvorby ...254 // Organizace ...255 // Organizace jako formální struktura ...255 // Systém Štáb - linie: Rozšířený model organizační hierarchie ...256 // Organizace jako neformální struktura ...257 // Implicitní modely osobnosti v různých teoriích organizace ...257 // Social man (sociální člověk) ...257 // Economic man (ekonomický člověk) - teorie X (podle McGregora) ...257 // Complex man (komplexní člověk) - teorie Y (podle McGregora) ...258 // Vedení organizace ...258 //
Styl řízení orientovaný na věcné úkoly a orientovaný na pracovníky ...258 // Participující styl řízeni: Týmová práce ...258 // Řízení spolupracovníků ...259 // Manažer: Na prvním místě zisk, nebo harmonie? ...259 // Třináctero! ...260 // Kompendium ...262 // Skupina ...262 // Primární skupina - malá skupina ...262 // Sekundární skupina ...262 // Skupinová dynamika ...262 // Elementy skupinové struktury ...263 // Komunikace ...264 // O konfliktu ...265 // Role, pozice, status ...265 // Přejímání roli ...266 // Hraní role ...266 // Postoje a jejich změna // Změní postoj chováni, nebo chovaní změní postoj? // Moc a manipulace // Moc a manipulace na príkladu masmédií // Mediální konzum // Organizace // Implicitní modely osobnosti v různých teoriích organizace // Řízení organizace // Literatura // 9 Základní pojmy a metody psychologie ...269 // Předmět psychologie a vztah psychologie k filozofii ...269 // Vztah duše a těla ...269 // Psychologie jako věda a její hranice ...271 // Dva směry v psychologii ...271 // Humanistická psychologie ...271 // Behaviorismus ...272 // Psychologie a pomocné vědy ...273 // Metody psychologie jako empirické vědy ...275 // Sebepozorování a pozorování druhých ...275 // Příklady pozorování ...276 // Experiment ...276 // Jak probíhá experiment v praxi? ...277 // Test ...m // Rozhovor ...279 // Formulování hypotéz (indukce) ...279 // Statistické vyhodnocení pozorovaných dat ...280 // Přechod k filozofii ...282 // O vědeckých poznatcích ...282 // Tematické omezení ...282 // Metodická abstrakce ...283 // Kauzalita v psychologii ...283 // Kompendium ...285 // Pozorování druhých (pozorování chování) ...285 // Sebepozorování (introspekce) ...286 // Metodické postupy v psychologii ...286 // Literatura ...287
(OCoLC)920662127
cnb002699999

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC