Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 20.04.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(3) Půjčeno:3x 
BK
Druhé, rozšířené vydání
Praha : Galén, [2016]
451 stran ; 20 cm

objednat
ISBN 978-80-7492-234-3 (vázáno)
Makropulos
Obsahuje bibliografie a bibliografické odkazy
001458604
Obsah // (1) Úvodní kapitola: jestliže - pak / 7 Co obnáší pojem »vlastní národ«? / 8 // Jsem lékař se zájmem o vztah lidského mozku a chování / 8 Bio-psycho-sociální model člověka a jeho možné užití / 8 První důvod / 10 Druhý důvod /11 Jestliže-pak / 11 // Byl bych rád, kdyby tuhle knížku četli mladí lidé, učitelé, všichni, komu není osud českého národa lhostejný / 12 Proč si to necháme líbit? Proč někdo něco neudělá? / 14 Třetí důvod / 17 // Na závěr ještě jedno poselství / 18 Prameny / 19 // (2) Otázky Huberta Cordona Schauera / 21 Jestliže - pak / 21 // Na co se zeptal? / 21 Prameny / 25 // (3) Projev Reinharde Heydricha / 27 Jestliže-pak / 27 // Co Reinhard Heydrich řekl? / 27 Projev Reinharda Heydricha / 29 Jde o zdroje / 40 // Přitom vůbec nemusí jít o přímou genocidu / 41 Nejhorší možný scénář české budoucnosti / 42 Prameny / 44 // (4) Osobnost, stereotypy, národy / 45 Jestliže-pak / 45 // Sebe poznáváme dobře, národy hůře / 45 Lidská osobnost / 45 Osobnost, geny, prostředí / 48 Osobnost - stavba a funkce mozku / 49 // Rysy osobnosti v různých kulturách / 50 Stereotypy / 50 // Od osobnosti ? národním stereotypům: názor se odlišuje od skutečnosti / 50 // Přirozený experiment / 52 // Rusové / 52 // Evropané / 54 // Západ a Dálný východ / 54 // Prameny / 55 // (5) Můj vlastní národ / 59 Jestliže - pak / 59 // Můj vlastní národ / 59 Ethnos a demos / 60 Národní
charakter a identita / 61 Česká národní identita / 64 Prameny / 67 // (6) Evoluční příčiny rozmanitosti lidského chování / 69 Jestliže - pak / 69 // Mayrova úvaha / 69 // Nejdřív několik základních pojmů / 69 // Příklady: dětský pláč, kooperativní chování, lidské uvažování / 70 // Čtyři Tinbergenovy otázky / 71 // Příklad užití čtyř Tinbergenových otázek / 72 // Základní příčiny / 72 // Bezprostřední příčiny / 72 // Současné modely jsou složitější / 73 // Šest současných modelů / 74 // Evoluční psychologie / 76 // Psychologické adaptace / 78 // Ověřování / 79 // Evoluční psychologie - geny a prostředí / 81 // Následný vývoj čtyř původních principů evoluční psychologie / 82 // Současné hodnocení evoluční adaptovanosti a gradualismu / 83 // Současné hodnocení masivní modularity / 84 // Současné hodnocení univerzality lidské nátury / 85 // Lidská behaviorální ekologie / 86 // Kulturní evoluce a teorie koevoluce geny-kultura / 86 // Prameny / 87 // (7) Altruismus / 91 Jestliže-pak / 91 // Hypotéza: jeden z důvodů (nikoli jediný), proč v současnosti jsme, kdo jsme / 91 Stačí uvážit / 93 // Pocity rozšířené v populaci České republiky / 94 // Podstatná část české populace však tyto pocity nemá nebo šije nepřipouští / 97 Renanův výrok / 97 Altruismus a jeho kořeny / 98 Biologický altruismus / 99 // Altruismus se tedy v přírodě netýká výlučně příbuzných
/ 101 // Lidský altruismus / 101 // Altruistické trestání / 103 // Altruistické odměňování / 104 // Silná reciprocita / 104 // Simonova teorie sociální selekce a úspěšného altruismu / 105 // Averze vůči nerovnosti / 107 // Reciproční poctivost / 107 // Evoluční kořeny / 107 // Odlišný výklad / 108 // Prameny / 109 // (8) Kooperace / 113 Jestliže-pak / 113 Lidská kooperace / 113 // Vývoj kooperace je popisován pěti pravidly /114 // Čím se lidská kooperace odlišuje od kooperace jiných druhů? / 116 // Sociální dilemata /118 // Dubreilhova hypotéza /118 // Testování v terénu /119 // Trestání druhou a třetí stranou / 120 // Kritika / 121 // Prameny / 121 // (9) Ženy a muži / 125 JestUže - pak / 125 // Ženyamuži, Česká republika, 1993-2011 / 125 // Některé rozdíly stavby a funkce ženského a mužského mozku / 129 // Učení a paměť / 131 // Emoce, empatie / 135 // Bolest / 135 // Agrese / 137 // Prožitek krásy se u žen a mužů odlišuje / 138 Menší podíl žen v exaktních disciplínách / 139 Ekonomické a sociální rozhodování / 140 Hypotéza genderové podobnosti / 140 // Prameny / 142 // (10) Děti a rodiče / 147 Jestliže-pak / 147 Děti / 147 // O tom, co by snad povinně měli vědět všichni existující a možní rodiče / 149 // Mateřství je hluboce vývojově ukotvené / 150 // Systém orientace a systémy poznávání / 150 // Intuitivní rodičovství / 152 // Vazba / 152 // Typ vazby se projevuje
celoživotně / 156 // Význam obousměrné vazby (attachment) matka-dítě / 157 // Rozšířená vazba / 158 // Prameny / 158 // Dospívání / 161 // Vývoj mozku v adolescenci / 162 // Kontrola poznávacími funkcemi / 163 // Zpracovávání afektivních a sociálních informací / 164 // Systém motivace a odměny / 166 // Prostá otázka na závěr / 166 // Prameny / 167 // (11) Inteligence a vzděláni / 171 Jestliže - pak / 171 // Studenti a absolventi vysokých škol v roce 2010 / 171 Předpoklad a úvaha / 172 PISA 2000-2009 / 174 PISA 2012 / 175 // Výroční zpráva České školní inspekce 2012/2013 / 176 // Co je inteligence? / 179 // Odkud se inteligence vzala? / 180 // Primáti / 180 // Psychometrické vlastnosti inteligence / 182 Inteligence a neurověda / 183 // Prameny / 185 // (12) Tvořivost / 189 Jestliže - pak / 189 Minulost / 189 // A co třeba počet patentů? / 190 Tvořivost / 195 // Torranceův test a investiční teorie tvořivosti / 196 // Dědičnost a gender / 196 // Tvořivost a inteligence / 197 // Existuje tvořivá osobnost? / 198 // Funkční systémy mozku a genetické podklady / 198 // Tvořivost a duševní onemocnění / 199 // Meze tvořivosti / 200 // Prameny /201 // (13) Mocenská a majetková nerovnost jako kulturní nika / 205 Jestliže - pak / 205 // Tvorba nik / 205 // Lidská tvorba nik se tedy podílí na lidské evoluci / 207 Deset důvodů vzniku a vývoje sociální stratifikace / 207 Mocenská a majetková nerovnost jako
kulturní nika / 208 // Prameny / 214 // (14) Nezaměstnanost, chudoba a stres / 217 Jestliže-pak / 217 // Chudoba / 217 Nezaměstnanost / 219 Stres v práci / 222 // Děti ohrožuje ekonomický stres jejich rodičů /223 Socioekonomický status / 224 Glasgow a Ostrava / 225 Povaha stresu / 226 // Nový pojem: alostáza a alostatická zátěž / 228 Alostáza a plasticita mozku / 228 Mechanismus stresu / 230 // V průběhu života ovlivňuje stres mozek různým způsobem / 231 Stres a pracovní paměť / 232 Stres a onemocnění / 233 // Odpověď na stresující podněty je tlumena jedním typem meditace / 234 // Prameny / 234 // (15) Závislosti / 241 Jestliže-pak / 241 // Jednoduchý údaj agentury Bloomberg / 241 Spolehlivost údajů / 242 // Výroční zpráva o stavu ve věcech drog v České republice v roce 2012 / 245 Nadváha a obezita / 247 Společenské náklady / 248 Patologické hráčství / 248 // Proč vlastně lidé pijí alkohol, užívají drogy a kouří tabák? / 249 // Prameny / 252 // (16) Psychopati: neúspěšní a úspěšní / 255 Jestliže-pak / 255 // Psychopatie / 255 Příčiny / 258 // Stavební a funkční odchylky mozku / 259 Psychopati úplní a neúplní / 260 Psychopatie a machiavelismus / 261 Kde se vzali? / 262 // Na psychopatii se významně podílí dědičnost / 263 // Teorie životní historie / 263 // Teorie vyvažujícího výběru / 266 // Následná hypotéza vysvětlující psychopatii / 268 // Úspěšní psychopati / 269
Prameny / 273 // (17) Náboženství a církve / 279 Jestliže - pak / 279 // Populace České republiky: podíly věřících / 279 // Církevní restituce / 280 // Církve, víra, morální chování / 281 // Povaha, vznik a vývoj náboženství / 282 // Evoluce religiozity / 283 // Chceme-li porozumět náboženství / 284 // Normální poznávací procesy mohou vytvořit mimořádné »agenty« / 285 // Proměna »agentů« do nadpřirozených bytostí / 286 // Úspěšný pojem boha a Diův problém / 287 // Víra a oddanost / 288 // Z toho plyne předpověď / 290 // Shrnuto / 291 // Non-religiozita / 292 // Heritabilita religiozity / 294 // Děti, adolescenti, raná dospělost / 294 // Vztah religiozity a inteligence měřené inteligenčním kvocientem / 295 Evoluční hypotézy ateismu / 296 Co říci závěrem? / 299 Prameny / 300 // (18) Pravice a levice / 305 Jestliže-pak / 305 Politická pravice a levice / 305 Konzervatismus / 306 Liberalismus / 307 // Meze současného poznání / 307 Američtí konzervativci a liberálové / 309 Genetický podklad / 309 Neurofyziologické rozdíly / 311 Vpřed-stop! / 312 Citový výraz v pozorované tváři / 312 Sdílená pozornost / 313 Přibliž se! Uteč! / 313 // Zkoumání nových podnětů a ochota riskovat: experiment s »fazolemi« / 314 // Pocit čistoty / 315 // Úspora duševní námahy / 316 // Politická ideologie jako motivované sociální poznávání / 317 Evolučně-psychologický pohled / 318 // Prameny /319
// (19) Optimismus / 321 Jestliže-pak / 321 Optimismus a pesimismus / 321 Možné evoluční kořeny / 322 Cestování v čase / 323 // Představa pozitivní budoucnosti / 324 Dokáže optimismus měnit skutečnost? / 325 Jsem optimista / 326 Prameny / 328 // (20) Smysl českých dějin? / 331 Jestliže-pak / 331 // Spor o smysl českých dějin / 331 // Spor o metodologii / 332 // Jan Žižka / 332 // Bitva u Lipan / 335 // Spor o smysl / 336 // Postoj T. G. Masaryka / 336 // Postoj J. Kaizla / 338 // Postoj J. Pekaře / 339 // Úvaha o metodologii / 340 // Prostý příklad / 341 // Historie jako konstrukt / 342 // Úvaha o smyslu neboli jak dál? / 343 // Nikou lidského druhu je kultura / 344 // Prameny / 348 // (21) Imigrace / 351 Jestliže-pak / 351 // Nevědomé neboli implicitní a vědomé neboli explicitní sociální poznávání / 351 // Sociální hierarchie se internalizuje v raném dětství / 353 // Poznávání ras / 354 // Poznávání ras a rasové stereotypy / 355 // Experiment s fialovou rukou / 356 // Altruismus a kooperace / 357 // Parochiální altruismus / 358 // Patologický altruismus / 359 // Čtyři kategorie sociálních interakcí / 361 // Směs / 362 // Přenos infekčních chorob / 363 Imigrace a zločinnost / 365 Prostá úvaha / 367 // Mezi ekonomickým přijetím a politickým odmítnutím / 367 Může se stát imigrant Čechem? Může národ obohatit? / 369 Neslučitelnost naší kultury s islámem / 370 Šíité a sunnité / 372 // Dvě ilustrující
islamistická prohlášení / 373 // Prameny / 376 // Poznámky / 381 // 1. Úvodní kapitola: jestliže-pak / 381 // 4. Osobnost, stereotypy, národy / 385 // 5. Můj vlastní národ / 386 // 6. Evoluční příčiny rozmanitosti lidského chování / 386 // 7. Altruismus / 395 // 8. Kooperace / 417 // 9. Ženy a muži / 418 // 10. Děti a rodiče / 418 // 13. Mocenská a majetková nerovnost jako kulturní nika / 419 // 15. Závislosti / 420 // 16. Psychopati: neúspěšní a úspěšní / 421 // 17. Náboženství a církve / 426 // 19. Optimismus / 430 // 20. Smysl českých dějin? / 430 // 21. Imigrace / 447 // O autorovi / 451
(OCoLC)958228084
cnb002801654

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC