Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 20.04.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(12.7) Půjčeno:38x 
BK
EB
1. vydání
Brno : Masarykova univerzita, 2016
294 stran : ilustrace, 1 formulář ; 22 cm
Externí odkaz    Plný text PDF 
   Plný text PDF (Bookport) 
   * Návod pro vzdálený přístup 
   * Návod pro Bookport 

objednat
ISBN 978-80-210-8460-5 (brožováno)
ISBN 978-80-210-8770-5 (e-kniha)
200 výtisků
Obsahuje bibliografii na stranách 261-273, bibliografické odkazy a rejstřík
Mezigeneračnost je jedním z nejpřirozenějších aspektů učení, jež nás provází po celý život. Jsme zvyklí, že mezi učícím se a tím, kdo učí, je často výraznější věkový rozdíl. Obecně se předpokládá, že právě tento rozdíl zajistí dostatek informací, podnětů a zkušeností, jež mohou učícího se obohatit. V této knize se snažíme tuto „samozřejmost“ mezigeneračního učení zproblematizovat. Ukazujeme, že učební situace, v nichž se setkávají lidé z odlišných generací, jsou specifické v řadě ohledů: z hlediska obsahů učení, aktivity jednotlivých aktérů při poskytování a přijímání učebních podnětů, různorodostí učebních situací a příležitostí k nim. Aktéři mezigeneračního učení musí čelit různým výzvám, ale zároveň si mohou odnášet specifické benefity. Tuto specifičnost rozkrýváme v rovině teoretické, ale zejména empiricky výzkumem mezigeneračního učení v různých sociálních prostředích: ve škole, na pracovišti a v komunitách..
Anglické resumé
Popsáno podle tištěné verze
001458880
Obsah // Úvod 11 // Kapitola 1 // Konceptuálni rámec mezigeneračního učení 17 // 1.1 Mezigenerační učení jako pojem 17 // 1.2 Mezigenerační učení jako reakce na společenské změny 21 // 1.2.1 Demografické změny spojené se stárnutím populace 22 // 1.2.2 Proměny tradiční rodiny 23 // 1.2.3 Proměny směrem ke společnosti vědění 24 // 1.3 Mezigenerační učení jako setkávání generací 25 // 1.3.1 Generace jako subjektivní kategorie 27 // 1.4 Mezigenerační učení jako proces informálního učení 29 // 1.5 Mezigenerační učení jako proces uvědomované změny 32 // 1.6 Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích 35 // Shrnutí 37 // Kapitola 2 // Metodologické aspekty výzkumu mezigeneračního učení 41 // 2.1 Smíšený výzkumný design ve výzkumu mezigeneračního učení 42 // 2.2 První fáze: Analýza dostupných teoretických a empirických poznatků k tématu 43 // 2.3 Druhá fáze: Kvalitativní výzkum situací mezigeneračního učení 43 // 2.3.1 Vstup do terénu a sběr dat v druhé fázi šetření 44 // 2.3.2 Analýza dat 45 // 2.4 Třetí fáze: Kvantitativní šetření pomocí dotazníku 46 // 2.4.1 Tvorba a pilotáž výzkumného nástroje 47 // 2.4.2 Výběr výzkumného souboru a struktura vzorku 52 // 2.4.3 Analýza kvantitativních dat 59 // 5 // 2.5 Čtvrtá fáze: Design případové studie 60 // 2.5.1 Volba případů v jednotlivých prostředích 60 // 2.5.2 Sběr a analýza dat v rámci případových studií 61 // 2.6 Pátá fáze: Sumarizace dat 62 // 2.7 Limity popsaného výzkumného postupu 62 // Shrnutí 65 // Kapitola 3 // Škola jako specifický prostor pro mezigenerační učení 67 // 3.1 Podpora mezigeneračního učení v českých školách 67 // 3.2 Obsahy mezigeneračního učení mezi učiteli 69 // 3.2.1 Věcný rozměr obsahu 69 // 3.2.2 Typy obsahů podle způsobu jejich konstrukce 72 //
3.3 Formy interakce při mezigeneračním učení mezi učiteli 74 // 3.3.1 Zjevné formy interakce 75 // 3.3.2 Skryté formy interakce 82 // 3.3.3 Zastoupení jednotlivých forem interakce v učitelských sborech 87 // 3.4 Typy mezigeneračního učení mezi učiteli 89 // 3.4.1 Přijímající mezigenerační učení 90 // 3.4.2 Hledající mezigenerační učení 91 // 3.4.3 Přetvářející mezigenerační učení 92 // 3.4.4 Inspirující se mezigenerační učení 93 // 3.5 Mezigenerační učení podle počtu zapojených učitelů 95 // 3.6 Mezigenerační učení v kontextu školy 99 // 3.6.1 Mezigenerační učení v Malé škole 100 // 3.6.2 Mezigenerační učení v Rozklížené škole 102 // 3.6.3 Mezigenerační učení ve Stabilní škole 104 // 3.6.4 Mezigenerační učení v Dynamické škole 107 // 3.6.5 Odraz kontextu školy na realizaci mezigeneračního učení 109 // 3.7 Diskuse 111 // Shrnutí 112 // 6 // Kapitola 4 // Pracoviště jako specifický prostor pro mezigenerační učení // 4.1 Pracoviště jako místo k učení // 4.1.1 Roviny učení na pracovišti // 4.2 Mezigenerační učení ve velkém výrobním podniku // 4.2.1 Kontext podpory mezigeneračního učení // 4.2.2 Příležitosti k mezigeneračnímu učení mezi pracovníky // 4.2.3 Obsahy mezigeneračního učení // 4.2.4 Přístup starší generace pracovníků k mezigeneračnímu učení // 4.3 Mezigenerační učení v rodinných firmách // 4.3.1 k rodinnému podnikání // 4.3.2 Mezigenerační učební interakce // 4.3.3 Obsahy mezigeneračního učení // 4.3.4 Incentivy ke vzniku mezigeneračních učebních interakcí // 4.3.5 Organizační kultura rodinného podniku // 4.4 Generační složení pracoviště a mezigenerační učení // 4.5 Diskuse // Shrnutí /
Kapitola 5 // Komunity jako specifický prostor pro mezigenerační učení 157 // 5.1 Definování komunity 158 // 5.2 Mezigenerační programy jako specifické komunitní uspořádání.160 // 5.2.1 Mezigenerační programy jako předmět výzkumného zájmu.162 // 5.2.2 Typologie mezigeneračních programů 164 // 5.3 Mezigenerační programy třikrát jinak 167 // 5.3.1 Mezigenerační učení jako přidaná hodnota: program Pomocník 168 // 5.3.2 Mezigenerační učení jako prostředek ke snazšímu dosažení cíle: program Počítač 174 // 7 // 5.3.3 Mezigenerační učení jako cíl sám o sobě: program Dílna 181 // 5.3.4 Co se účastníci v mezigeneračních programech učí 186 // 5.4 Mezigenerační učení v rámci zájmových a volnočasových aktivit 189 // 5.4.1 Motivace pro vstup do komunity 189 // 5.4.2 Obsahy mezigeneračního učení 191 // 5.4.3 Vztahy a osobní blízkost členů komunity 193 // 5.5 Diskuse 199 // Shrnutí 201 // Kapitola 6 // Mezigenerační učení napříč prostředími 203 // 6.1 Četnost zapojování do mezigeneračního učení 204 // 6.1.1 Mezigenerační učení a generační příslušnost 209 // 6.1.2 Mezigenerační učení a pohlaví 211 // 6.1.3 Mezigenerační učení a vzdělání 212 // 6.1.4 Mezigenerační učenia pozice v organizaci 213 // 6.2 Mezigenerační učební interakce 214 // 6.3 Vliv kontextu na mezigenerační učení 218 // 6.3.1 Organizační podmínky 218 // 6.3.2 Sociální podmínky 225 // 6.4 Model vlivu podmínek na četnost mezigeneračního učení 236 // 6.5 Diskuse 240 // Shrnutí 242 // Závěr: Mezigenerační učení v otázkách a odpovědích 243 // V čem je mezigenerační učení vlastně specifické? 243 // Je mezigenerační učení jev neutrální, či pozitivní? 244 // Děje se mezigenerační učení přirozeně? 246 //
Jak je možno mezigenerační učení podpořit? 246 // Přináší mezigenerační učení stabilitu, nebo inovaci? 248 // Kam je možno výzkum mezigeneračního učení směřovat dál? 248 // Summary: Intergenerational learning in questions and answers 251 // What makes intergenerational learning specific? 254 // Is intergenerational learning a neutral, or a positive phenomenon? 255 // Is intergenerational learning occurring naturally? 256 // What support can we give to intergenerational learning? 257 // Does intergenerational learning bring stability, or innovation? 258 // Where else can intergenerational learning research go? 259 // Literatura 261 // Jmenný rejstřík 275 // Příloha č. 1 // Kvalitativní fáze výzkumu - přehled respondentů 281 // Příloha č. 2 // Kvantitativní fáze výzkumu - dotazník pracoviště 285
(OCoLC)1017005132
cnb002885461

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC