Předmluva (Martin Strouhal, Stanislav Štech) 7 // Otokar Chlup (1875-1965). Nástin života a díla (Růžena Váňová) 18 // „Mezi učené s tebou“. Alegorie vzdělanosti v Komenského Labyrintu (Jan Hábl) 31 // Vzdělání v konfrontaci s přirozeným světem a vědou (Jaroslav Kota) 42 // „Mezi Ifigenií a Asterixem“. K problematice kulturního aristokratismu a relativismu ve vzdělávání (Martin Strouhal) 58 // Vznik modernej univerzity - Newman vs. Humboldt (Zuzana Danisková) 83 // Produkcia a reprodukcia vedenia v neoliberálnych univerzitách ( Ondrej Kasčák) 106 // Metaforický svět učení (Roman Švaňček, Ingrid Čejková) 124 // Akademické cíle základního vzdělání v 21. století (Dominik Dvořák) 146 // Škola na kruhovém objezdu aneb Když se to vezme kolem a kolem (Tomáš Janík) 163 // Velká regrese? Proměny vzdělávání mezi hlasy politiků, expertů a rodičů (Stanislav Štech) 179 // Závěr aneb obtížná obhajoba autonomie školního vzdělávání // (Martin Strouhal, Stanislav Štech) 202 // Summary. Education today. Pedagogical, philosophical, historical and social perspectives 209 // Résumé. Éduquer aujourd’hui. Perspectives pédagogiques, philosophiques, historiques et sociales 211 // Medailony autorů 213 // Věcný rejstřík 219 // Jmenný rejstřík 222