OBSAH // PŘEDMLUVA // 1. PLURALITA ZPŮSOBU SEGMENTACE SVETA JAZYKEM // 1.1 Názvy barev // 1.2 Názvy věcí // 1.3 Vyjádření lidského pohybu // 1.4 Přemisťování věcí // 1.3 Vyjádření pozice věcí // 1.6 Napevno nebo volně // 1.7 Názvy čísel // 2. CO JAZYK, TO ZPŮSOB CHÁPÁNÍ SVETA? // 2.1 Jazykový determinismus neboli whorfova hypotéza // 2.2 Dokážu rozeznat barvu, když neznám její jméno? // 2.3 Předměty a substance // 2.4 Klasifikátory a chápání předmětů // 2.5 Gramatický rod a příslušnost ? biologickému pohlaví // 2.6 Tomu, kdo umí používat slova pravá a levá, se svět zrcadlově obrací // 2.7 Chápání času // 2.8 Whorfova hypotéza // 3. HLEDÁNÍ JAZYKOVÝCH UNIVERZALlí // 3.1 Univerzalita jazyka // 3.2 Univerzální tendence v pojmenovávání věcí // 3.3 Univerzální rysy ve způsobu pojmenovávání barev // 3.4 Univerzální rysy ve způsobu pojmenovávání pohybu // 3.5 Je víc toho společného, nebo toho odlišného? // 7 // 15 // 15 // 19 // 27 // 30 // 32 // 36 // 37 // 41 // 42 // 43 // 45 // 50 // 53 // 56 // 60 // 62 // 63 // 63 // 64 // 68 // 69 // 71 // 4. JAK SE VYVÍJÍ MYŠLENÍ DETÍ - KDYŽ SI OSVOJUJÍ JAZYK // 4.1 Kategorie vytvořené jazykem // 4.2 Co se změní, když se dítě učí názvy věcí // 4.3 Chápání počtu // 4.4 Jazyk mění pohled na vztahy mezi věcmi // 4.5 Jak jazyk ovlivňuje chápání // 75 // 75 // 79 // 84 // 89 // 95 // 5. JAK JAZYK OVLIVŇUJE CHÁPÁNÍ IO3 // 5.1
Slova mění paměť 103 // 5.2 Slova mění způsob vidění událostí 105 // 5.3 Slova a chápání barev 107 // 5.4 Je možné chápání bez zprostředkování jazykem? 111 // závěr: jazyk a MYŠLENÍ - ? POCHOPENÍ jejich vztahu 113 // DOSLOV 123 // DOSLOV ? ČESKÉMU PŘEKLADU 12 3 // POZNÁMKA PŘEKLADATELKY 13 3 // LITERATURA 1 3 5 // BAREVNÁ PŘÍLOHA 13 9