I. Malé ohlédnutí do minulosti a vymezení tématu -- čeština jako tzv. druhý jazyk, pojetí učiva v dosavadních učebnicích -- pro výuku cizinců; cíle výuky v přípravném ročníku a požadavky laděné tvorbě učebnic; komentář k bibliografiím -- II. Úkoly kladené vstupní etapě jazykové přípravy -- obecné úvahy, projekt vstupního kursu jeho cíle a charakteristika učiva; nácvik zvukové stránky promluvy, texty a slovní zásoba, gramatické učivo -- III. Didaktický popis češtiny pro výuku cizinců -- minulá řešení a jejich dobové hodnocení; kritéria výběru jazykových prostředků, uspořádání mluvnických jevů v popisu, doplnění a přestavba popisu -- IV. Organizace gramatického učiva v základním kursu -- výběr učiva a jeho členění, zásady pro stanovení posloupnosti jevů, kritéria uspořádání učiva, řešení vztahu „forma funkce"; ukázky zpracování učiva -- V. Podání základní gramatiky v jednotných učebnicích -- volba metodických přístupů a způsobů prezentace; podání učiva bez zprostředkovacího jazyka, stanovení doprovodné terminologie; výstavba výkladu, ukázky zpracování učiva -- VI. Stručná rekapitulace řešení, závěry a výhledy