OBSAH TABLE OF CONTENTS // Slovo úvodem 11 // Foreword 12 // MARIE VÍTKOVÁ 13 // Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu // pro základní vzdělávání - pátý rok realizace výzkumného záměru // Special Needs of Pupils in Context of the Framework Educational Programme // for Primary Education - Fifth Year of the Research Project // ANOTACE PŘÍSPĚVKŮ Z KONFERENCE S MEZINÁRODNÍ ÚČASTÍ 25 // Abstracts of articles presented at the conference // I. část: Inkluzivní vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole Part I: Inclusive Education of Students with Health Disabilities in Primary School // RŮŽENA BLAŽKOVÁ 27 // Vzdělávání žáků se zdravotním postižením v matematice Education of Students with Health Disabilities in Mathematics // BARBORA BOČKOVÁ, JIŘINA KLENKOVÁ 28 // Přístupy к diagnostice vývoje řeči u dětí a žáků s narušenou komunikační schopností // v předškolním věku a v období zahájení školní docházky // Approaches to Diagnosis of Speech Development of Children and Pupils // with Impaired Communication Ability in Preschool // and at the Beginning of School Attendance // LENKA DOLEŽALOVÁ, JANA LUKÁČOVÁ 29 // Recepce psaného textu u dětí se sluchovým postižením Reception of Written Text by Children with Hearing Impairments // PETR FELKEL, KLÁRA HOLÁ, PAVLINA ŠUMNÍKOVÁ 30 // Poznávejte s Luisou - výukový program pro děti se zrakovým
postižením Learning with Luisa - Educational Program for Children with Visual Impairments // ILONA FIALOVÁ, PETRA SCHUBERTOVÁ 31 // Vliv Vojtovy terapie na edukaci dětí s tělesným postižením // Effects of Vojta Therapy on Education of Children with Physical Disabilities // HANA FILOVA, JIRI HAVEL 32 // Zkušenosti a poznatky učitelů 1. stupně ZŠ z práce s žáky se zdravotním postižením/znevýhodněním // Experience and Knowledge of Primary School Teachers of Teaching Children with Health Disabilities // VERONIKA GIRGLOVÁ, JIŘINA KLENKOVÁ, PAVLA ŠVOJGROVÁ 33 // Vzdělávání žáka s narušenou komunikační schopností v hlavním vzdělávacím proudu Education of Pupil with Impaired Communication Ability in Mainstream School // HANA GRYMOVÁ 34 // Ladislav Havránek, jeho osobnost a učební metody // při práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami // Ladislav Havránek - His Personality and Teaching Methods // in Working with Children with Special Education Needs // KATERINA HÁDKOVÁ 35 // Žáci s kochleámím implantátem a jejich zařazení // do jednotlivých typů základních škol v České republice // Pupils with Cochlear Implants and their Placement to Different Types // of Primary Schools in the Czech Republic // KATEŘINA HÁDKO VÁ, NELA MOHORITOVÁ 36 // Primární prevence užívání návykových látek u žáků a mládeže // ve školách pro sluchově postižené // Primary Prevention of Drug Abuse at the Upper Level
// of Primary Schools for Children with Hearing Impairments // KLÁRA HAMPLOVÁ, ZITA NOVÁKOVÁ 37 // Podpora sociálních a pracovních kompetencí žáků se zrakovým postižením v jejich volném čase // Support of Social and Work Competencies of Students with Visual Impairments in their Free Time // LENKA HRICOVÁ 38 // Projekty zaměřující se na podporu sociální inkluze osob se smyslovým postižením a jejich vliv na inkluzi školskou // Projects Focused on Support of Social Inclusion of Persons with Sensory Impairments and the Influence on School Inclusion // JANA JÍZDNÁ, JIŘINA NOVOTNÁ 39 // Děti s lehkým mentálním postižením a didaktické hry v matematice // Children with Mild Intellectual Disabilities and Didactic Games in Mathematics // PETR KACHLÍK Pes jako fenomén Dog as a Phenomenon // 40 // JIŘINA KLENKO VA, MARIANA KOUTSKA 41 // Zapojení kulturních institucí do vzdělávání neslyšících žáků ZŠ // Involvement of Cultural Institutions in Education of Deaf Pupils in Primary Schools // BLANKA KNOPOVÁ 42 // Činnosti hudebně pohybové - jejich význam pro rozvoj senzomotorických dovedností Importance of Music and Movement Activities for the Development of Sensory-motor Skills // EVA MINÁŘOVÁ 43 // Úloha kreativity ve vyučování slohu při překonávání komunikačních bariér žáků The Role of Creativity in Composition Education * _ // in Overcoming Communication Barriers of Students // JANA NOVÁKOVÁ 44 // Nácvik sociálních
dovedností jako součást inkluzivního vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra // Social Skills Training for Pupils with Autism Spectrum Disorders as a Part of Inclusive Education // DAGMAR OPATŘILOVÁ 45 // Mezinárodní pohled na oblast inkluzivního vzdělávání osob se zdravotním postižením International View on Inclusive Education of Persons with Health Disabilities // DAGMAR OPATŘILOVÁ, VERONIKA VESELÍKOVÁ 46 // Podpora žáka s cystickou fíbrózou v inkluzivním vzdělávání Support of a Pupil with Cystic Fibrosis in Inclusive Education // JARMILA PIPEKOVÁ, LUCIE STRAPÁČOVÁ 47 // Výuka výtvarné výchovy u žáků s poruchou autistického spektra Art Education of Pupils with Autism Spectrum Disorder // LUCIE PROCHÁZKOVÁ 48 // Vliv roztroušené sklerózy na život člověka Influence of Multiple Sclerosis on Person ’s Life // TEREZA PROCHÁZKOVÁ, DAGMAR PŘINOSILO VÁ Projekce charakteristických rysů poruch příjmu potravy (ppp) v arteterapeutické tvorbě hospitalizovaných pacientů s ppp Projection of Characteristic Features of Eating Disorders (ED) in Art-therapy of Patients with ED during Hospitalization // LUCIE PROCHÁZKOVÁ, IVETA ŘEZNÍČKOVÁ Integrativní vzdělávání žáků se spinální svalovou atrofií Integrative Education of Students with Spinal Muscular Atrophy // TÍMEA TRZOS // Nové technologie - podpora specifických přístupů ve výuce New Technologies - Support of Specific Approaches in Teaching
DAGMAR VILÁŠKOVÁ // Strukturované učení ve výuce žáka s těžkým zrakovým postižením a autismem, využití ve výuce angličtiny, naukových předmětech a při práci na počítači Structured Learning in Teaching Student with Severe Visual Impairments and Autism - Use in Teaching English Language, Sciences and Computer Skills // TIBOR VOJTKO // Strukturní komponenty učebnice určených elementární výuce žáků s mentální retardací aneb od textu к obrázku a zpět Structural Components of Textbooks for Elemental Education of Students with Intellectual Disabilities - from Text to Picture and Back // II. část: Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Part II: Education of Students with Special Educational Needs // •■s // KRISTÝNA BALÁTOVÁ // Komplexní diagnostika Specifických poruch učení ve Spojených státech amerických (USA) // Comprehensive Diagnostics of Specific Learning Disabilities in the United States of America (USA) // MIROSLAVA BARTOŇOVÁ // Analýza přínosu učebních opor pro rozvíjení klíčových kompetencí u žáků praktické školy // Analysis of Curriculum Supports for the Development of Key Competencies in Practical School Pupils. // MIROSLAVA BARTOŇOVÁ // Obecné přístupy к žákům se speciálními vzdělávacími potřebami na středních školách General Approaches to Pupils with Special Educational Needs in Secondary Schools // IVANA BERÁNKOVÁ, LUCIE DRAŽILOVA, DIANA HALVOVA,
// ZDENA MICHALOVÁ, ILONA PEŠATOVÁ 60 // Preferované přístupy v inkluzivní základní škole // к žákům se specifickými poruchami učení // Preferred Approaches in Inclusive Elementary School // for Students with Learning Disabilities // DANA BROŽOVÁ, DANUŠE PLATKOVÁ 61 // Sociální prostředí a jeho vliv na kvalitu života jedince s ADHD // Social Environment and its Effect on the Quality Of Life of People with ADHD // MARTIN DOSEDLA 62 // Preference žáků ZŠ praktických při volbě povolání Preferences of Primary School Pupils in Career Choice // LENKA GAJZLEROVÁ . 63 // Integrace digitálních technologií do edukačního procesu - zkušenosti z Německa s využitím počítačů u žáků s mentálním postižením Integration of Digital Technologies to Education - Use of Computers in Educating Students with Intellectual Disabilities in Germany // DAVID KROČA 64 // Kritéria hodnocení přednesu dyslektických žáků Assessment Criteria for Recitation of Pupils with Dyslexia // ALENA MACHULKOVÁ, DAGMAR PŘINOSILOVÁ 65 // Faktory ovlivňující kvalitu života uživatelů domova // pro osoby se zdravotním postižením z pohledu ošetřujícího personálu // Factors Affecting Quality Of Life in Residential Care // for People with Disabilities from the Staff Perspective // MARIE PAVLOVSKÁ, VĚRA VOJTOVÁ 66 // Cílená intervence v praxi internátu základní školy praktické Focused intervention at school practice // PAVLÍNA PINKO VÁ, LENKA
SLEPIČKOVÁ 67 // Překážky zaměstnávání osob se zdravotním postižením na straně zaměstnavatelů Obstacles Limiting Employment of People with Disabilities from the Point of View of Employers // PAVLA PITNEROVA, KATERINA SAYOUD SOLAROVA 68 // Připravenost osob se zdravotním postižením pro uplatnění na trhu práce jako nástroj sociální inkluze // Readiness of People with Disabilities for Success at the Job Market as a tool for Social Inclusion // PAVLA PITNEROVÁ, KATERINA SAYOUD SOLÁROVÁ 69 // Osoby se zdravotním postižením a jejich kompetence potřebné pro trh práce People with Disabilities and their Competences Needed at the Job Market // NADĚŽDA SIEGLOVÁ 70 // Perspektivy žáků s jiným než českým mateřským jazykem v českých školách Perspectives of Children with Foreign Mother Language in Czech Schools // MILENA ŠUBRTOVÁ 71 // František Bakule a jeho metody práce s handicapovanými dětmi ve svědectví bývalých žáků a spolupracovníků // František Bakule and his Methods of Work with Handicapped Children as Witnessed by his Former Students and Fellows // MARIE VÍTKOVÁ 72 // Strategie v přípravě učitelů pro výuku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami // na odborném učilišti a praktických školách // Strategies in Preparation of Future Teachers of Students // with Special Educational Needs in Vocational Education // JITKA ZÍTKOVÁ 73 // Potenciální modelovost reflexe zdravotního postižení v učebnicích
literární výchovy Presentation of Disability in Literature Readers as a Potential Model // Seznam autorů 75 // List of Authors // Příloha CD-ROM - Příspěvky autorů v plném znění Supplement CD-ROM-Full Text Articles