Úplné zobrazení záznamu

Toto je statický export z katalogu ze dne 04.05.2024. Zobrazit aktuální podobu v katalogu.

Bibliografická citace

.
0 (hodnocen0 x )
(8) Půjčeno:24x 
BK
První vydání
Praha : Informatorium, 2015
285 stran : ilustrace ; 25 cm

objednat
ISBN 978-80-7333-107-8 (brožováno)
Chybné datum vydání (datum dotisku), správně má být: 2014
Obsahuje bibliografie
Popsáno dle dotisku z roku 2015
001473057
PŘEDMLUVA ...7 // I ÚVOD DO PEDAGOGIKY ...9 // II PEDAGOGIKA VOLNÉHO ČASU ...25 // III PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ...95 // IV SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA ...157 // V VYBRANÉ KAPITOLY Z DĚJIN PEDAGOGIKY .. 235 // 10 I Úvod do pedagogiky // OBSAH // 1 PEDAGOGIKA ...11 // Vznik pedagogiky ...11 // Kdo byl a je pedagog? ...11 // 2 VÝCHOVA ...13 // Jak můžeme chápat výchovu? ...13 // Názory na výchovu ...13 // 3 VZÁJEMNÝ VZTAH PEDAGOGIKY A VÝCHOVY ...15 // 4 SOUSTAVA PEDAGOGICKÝCH DISCIPLÍN ...16 // Základní pedagogické disciplíny ...18 // Hraniční pedagogické disciplíny ...// Aplikované pedagogické disciplíny ...// Další pedagogické disciplíny ...// 5 PRÁCE S ODBORNOU PEDAGOGICKOU LITERATUROU ...21 // Informační (inspirativní) zdroje při studiu pedagogiky ...21 // Anotace ...21 // Odborná kartotéka studenta ...22 // Nejčastější otázky při zkoušení ...24 // Doporučená literatura // K hlubšímu poznání vědy pedagogiky ...24 // 1 PŘEDMĚT PEDAGOGIKY VOLNÉHO ČASU ...28 // 2 VÝZKUM A TEORIE VOLNÉHO ČASU ...29 // Pojem volný čas ...29 // Výpočet volného času ...29 // Měřítka volného času ...30 // Kdo má vliv na trávení volného času dětí a mládeže? ...31 // 3 VÝCHOVA MIMO VYUČOVÁNÍ ...33 // Funkce výchovy mimo vyučování ...33 // Pedagogika volného času a další disciplíny ...34 // Nejčastější otázky při zkoušení ...34 // 4 OBSAH, VZTAHY A PROSTŘEDÍ VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍCH AKTIVIT PRO KULTIVACI A TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU // DĚTÍ A MLÁDEŽE ...36 // Obsah výchovy mimo vyučování ...36 // Únava ...36 // Odpočinkové činnosti ...38 // Rekreační činnosti ...39 // Zájmové činnosti ...39 // Sebeobslužné činnosti ...42 // Veřejně prospěšné činnosti ...42 // Příprava na vyučování ...43 // Nejčastější otázky při zkoušení ...44 // Hra ...46 //
Obecně o hře ...46 // Hra pro naše studijní účely ...47 // Názory na dětskou hru ...47 // Co hrou dítě získává? ...48 // Znaky (dětské) hry ...49 // Aspekty hry ...49 // Třídění her pro školní a mimoškolní prostředí ...49 // Pedagogické třídění her ...50 // Psychologický pohled na hru ...54 // Hračka ...55 // Obecně o hračce ...55 // Hlavní požadavky na výrobu hračky ...55 // Funkce hračky ...56 // Nej častější otázky při zkoušení ...56 // Vztahy při výchově mimo vyučování ...58 // Nej frekventovanější vztahy při výchově mimo vyučování ...58 // II Pedagogika volného času 27 // Nejčastější otázky při zkoušení ...59 // Prostředí pro volnočasové aktivity ...60 // 5 ŠKOLSKÁ A JINÁ ZAŘÍZENÍ ZABEZPEČUJÍCÍ VÝCHOVU, VZDĚLÁVÁNÍ A ZÁBAVU VE VOLNÉM ČASE ...61 // Požadavky na realizaci výchovy mimo vyučování ...61 // Školní vzdělávací program a školská zařízení ...62 // Dělení volnočasových institucí ...62 // Školská zařízení pro zájmové vzdělávání ...63 // Školská výchovná a ubytovací zařízení ...68 // Nejčastější otázky při zkoušení ...70 // Instituce a sdružení zájmového vzdělávání ...70 // Komerční organizace ...72 // Nejčastější otázky při zkoušení ...73 // 6 PREVENTIVNĚ VÝCHOVNÁ PÉČE, ÚSTAVNÍ A OCHRANNÁ VÝCHOVA ...75 // Obecně o rodině ...75 // Typy rodin ...75 // Základní funkce rodiny ...76 // Typy rodinné výchovy ...77 // Typy nesprávného rodinného výchovného působení ...79 // Nejčastější otázky při zkoušení ...79 // Práva dítěte ...79 // Úmluva o právech dítěte ...80 // Preventivně výchovná péče o dítě ...81 // Preventivně výchovnou úlohu naplňují ...81 // Okamžitou pomocí s problémy dětí a mládeže se zabývají ...82 // Nejčastější otázky při zkoušení ...84 //
Náhradní rodinná péče ...84 // Svěření do péče jiné osoby než rodiče ...84 // Adopce (osvojení) ...84 // Pěstounská péče ...85 // Hostitelská péče (zástupná péče) ...86 // Ústavní výchova a ochranná výchova ...87 // Zařízení ústavní výchovy ve zdravotnictví ...87 // Zařízení ústavní a ochranné výchovy ve školství ...87 // Nejčastější otázky při zkoušení ...92 // 7 MODERNÍ TRENDY PEDAGOGIKY VOLNÉHO ČASU ...93 // Streetworker, sociální asistent ...93 // Nejčastější otázky při zkoušení ...93 // Doporučená literatura k hlubšímu studiu pedagogiky volného času ...93 // 96 III Předškolní pedagogika // 1 PŘEDMĚT PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKY ...98 // 2 DRUHY ZAŘÍZENÍ PRO PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVU ...99 // Mateřská škola (MŠ) ...99 // Speciální mateřská škola ...99 // 3 CÍLE PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ ...101 // Cíl výchovného působení obecně ...101 // Současné cíle předškolního vzdělávání ...101 // Záměry a cíle předškolního vzdělávání ...102 // Záměr předškolního vzdělávání ...102 // Obecné cíle předškolního vzdělávání ...102 // Dílčí cíle předškolního vzdělávání ...103 // Nejčastějši otázky při zkoušení ...105 // 4 OBSAH VÝCHOVNÉHO PŮSOBENÍ V MATEŘSKÉ ŠKOLE ...106 // Obsah vzdělávání obecně ...106 // Obsah předškolního vzdělávání ...106 // Dítě a jeho tělo ...108 // Dítě a jeho psychika ...110 // Dítě a ten druhý ...116 // Dítě a společnost ...118 // Dítě a svět ...120 // Zjednodušené shrnutí pěti oblastí předškolního vzdělávání .. 122 // Nejčastější otázky při zkoušení ...124 // 5 ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM A JEHO HODNOCENÍ ...125 // Kdo zpracovává školní vzdělávací program ...125 // Systém hodnocení výchovně vzdělávacích výsledků ...125 //
Pedagogická evaluace ...126 // Pedagogická diagnostika ...126 // 6 PODMÍNKY VÝCHOVNÉHO PŮSOBENÍ V MATEŘSKÉ ŠKOLE ...128 // Podmínky výchovy obecně ...128 // Podmínky výchovy v mateřské škole (vnější podmínky) ...128 // Věcné podmínky ...129 // Životospráva ...129 // Psychosociální podmínky ...130 // Organizace chodu MŠ ...130 // Řízení MŠ ...131 // Ill Předškolní pedagogika 97 // Personální a pedagogické zajištění ...131 // Spoluúčast rodičů ...131 // Nejčastějši otázky při zkoušení ...132 // 7 VÝCHOVNÉ A VZDĚLÁVACÍ METODY ...133 // Výchovně vzdělávací metoda obecně ...133 // Dělení metod ...133 // Výchovné metody ...134 // Vzdělávací metody ...137 // Volba metody v mateřské školce ...140 // 8 VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ ZÁSADY ...141 // Nejčastějši otázky při zkoušení ...144 // 9 MOTIVACE DĚTÍ V MATEŘSKÉ ŠKOLE ...145 // Několik rad, jak motivovat dítě v MŠ ...146 // Nejčastějši otázky při zkoušení ...147 // 10 OSOBNOST UČITELKY MATEŘSKÉ ŠKOLY ...148 // O učiteli obecně ...148 // Typologie učitele ...148 // Učitel z hlediska obsahu výchovy ...149 // Učitel podle přístupu k vedení dětí ...149 // Učitel podle vztahu ke své výchovně vzdělávací práci ...150 // Učitelka mateřské školy ...150 // Vzdělávání a sebevzdělávání učitelky MŠ ...150 // Vlastnosti učitelky MŠ ...151 // Pracovní povinnosti učitelky MŠ ...151 // Co a kdo od učitelky MŠ očekává ...153 // Nejčastějši otázky při zkoušení ...155 // Doporučená literatura k hlubšímu studiu předškolní pedagogiky ...155 // 158 IV Speciální pedagogika // 1 PŘEDMĚT, ZÁKLADNÍ POJMY A OBORY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY ...161 // Základní pojmy ve speciální pedagogice ...161 // Obory speciální pedagogiky ...162 // Vznik poruch vývoje ...163 //
Genetická podmíněnost ...163 // Prenatální poruchy (ohrožení během těhotenství) ...163 // Perinatální poruchy (ohrožení při porodu) ...164 // Postnatální poruchy a handicapy (pozdější poškození) ...164 // Nejčastější otázky při zkoušení ...166 // 2 PSYCHOPEDIE ...167 // Mentální postižení a příčiny jeho vzniku ...167 // Mentální retardace ...167 // Demence ...167 // Projevy mentálního postižení ...168 // Stupně mentálního postižení ...168 // Slaboduchost ...168 // Lehká duševní zaostalost ...169 // Středně těžká duševní zaostalost ...169 // Těžká duševní zaostalost ...170 // Hluboká duševní zaostalost ...170 // Downův syndrom ...170 // Zásady práce s jedincem s mentálním postižením ...171 // Instituce pro jedince s mentálním postižením ...172 // Nej častější otázky’ při zkoušení ...172 // 3 SOMATOPEDIE ...174 // Zdravotní oslabení ...174 // Vadné držení těla ...174 // Ortopedické vady páteře ...175 // Ploché nohy ...175 // Alergie ...175 // Dlouhodobá onemocnění ...175 // Epilepsie ...175 // Tělesné postižení ...176 // Dětská mozková obrna (DMO) ...177 // Zdravotní ohrožení ...178 // Tělesně postižené dítě ve škole i doma ...178 // Instituce pro výchovu a vzdělávání dětí s tělesným postižením ...178 // Nejčastější otázky při zkoušení ...180 // IV Speciální pedagogika 159 // 4 TYFLOPEDIE ...181 // Druhy zrakových vad a poruch ...181 // Poruchy úplného vidění ...181 // Refrakční vady ...182 // Stupně zrakových vad a poruch ...183 // Slabozrakost ...183 // Zbytky zraku ...183 // Nevidomost ...184 // Výchova a vzdělávání dětí se zrakovým handicapem ...184 // Kompenzační činnosti ...185 // Braillovo písmo ...185 // Nevidomý a společnost ...186 // Organizace, které pomáhají nevidomým ...186 // Nejčastější otázky při zkoušení ...187 //
5 SURDOPEDIE ...189 // Stupně sluchových vad a poruch slyšení ...189 // Nedoslýchavost - částečná ztráta sluchu ...189 // Zbytky sluchu ...190 // Úplná ztráta sluchu ...190 // Fomiy komunikace neslyšících ...191 // Výchova a vzdělávání dětí se sluchovým handicapem ...191 // Kompenzační činnosti ...192 // Prevence před ohluchnutím ...193 // Výchovně vzdělávací instituce ...193 // Organizace, které pomáhají neslyšícím ...193 // Nejčastějši otázky při zkoušení ...193 // 6 LOGOPEDIE ...195 // Poruchy řeči ...195 // Vývojové poruchy řeči ...195 // Poruchy zvuku řeči ...196 // Poruchy tempa řeči ...196 // Neurózy řeči ...196 // Výchova a vzdělávání dětí s řečovým postižením ...198 // Prevence vzniku poruch řeči ...198 // Odborná pomoc ...198 // Nejčastějši otázky’při zkoušení ...200 // 7 SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA OSOB S DÍLČÍMI DEFICITY ...201 // Žáci s výukovými problémy ...201 // Školní zralost ...201 // Školní připravenost ...202 // Vstup dítěte do školy ...203 // Školní úspěšnost ...203 // Školní neúspěch ...204 // Žáci s poruchami školní přizpůsobivosti ...204 // Lehká mozková dysfunkce ...205 // 236 V Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky // OBSAH // 1 PŘEDMĚT DĚJIN PEDAGOGIKY ...238 // 2 PRAVĚK - POČÁTKY VÝCHOVY ...240 // 3 VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ VE STAROVĚKU ...241 // Čína ...241 // Řecko ...241 // Spartská výchova ...242 // Athénská výchova ...242 // Řím ...243 // Nejčastější otázky při zkoušení ...244 // 4 VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ VE STŘEDOVĚKU ...245 // Dělení škol ...246 // Katechumenské školy ...246 // Katechetské školy ...246 // Farní školy ...246 // Klášterní školy ...246 // Katedrální školy ...247 // Středověké univerzity ...247 // Nejčastější otázky při zkoušení ...250 //
5 VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V NOVOVĚKU ...251 // Změny doby ...251 // Zámořské objevy ...251 // Renezance a humanizmus ...251 // Refonnace ...252 // Školství ...252 // Myšlenky na změny školství ...252 // Jezuitské školy ...253 // Nejčastějši otázky při zkoušení ...254 // 6 JAN AMOS KOMENSKÝ (1592-1670) ...256 // Životopisná data a místa působení J. A. Komenského ...256 // Období po smrti J. A. Komenského ...258 // Dílo J. A. Komenského ...258 // Velká didaktika ...258 // Informatorium školy mateřské ...259 // Komenského názory na výchovu ...259 // Nej častější otázky při zkoušení ...260 // V Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky 237 // 7 DĚJINY PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKY ...262 // Názory na výchovu a vzdělávání v předškolním věku ...262 // Platón ...262 // Jan Amos Komenský ...262 // Instituce pro předškolní výchovu a vzdělávání v 17. až 19. století .263 // Kindergarten ...264 // Reformátoři předškolního vzdělávání 19. a 20. století ...265 // Socialistická mateřská škola ...266 // Mateřská škola po roce 1989 ...267 // Nejčastější otázky při zkoušení ...268 // 8 TRADIČNÍ PEDAGOGIKA ...270 // Dělení pedagogiky podle Herbarta ...270 // Praktická pedagogika ...270 // Význam Herbarta ...274 // Herbartisté ...274 // Nejčastější otázky-při zkoušení ...276 // 9 REFORMNÍ PEDAGOGIKA ...277 // Co refonnátoři kritizují? ...277 // Některé myšlenky reformních pedagogů ...278 // Reformní pedagogické hnutí ...279 // Waldorfská škola ...280 // Daltonský plán ...281 // Freinetovská škola ...281 // Jenský plán ...282 // Montessoriovská škola ...282 // Shrnutí hlavních myšlenek a cílů reformní pedagogiky ...283 // Nejčastější otázky při zkoušení ...285 // Doporučená literatura k hlubšímu studiu dějin pedagogiky a reformních proudů pedagogiky ...285
(OCoLC)886602196
cnb002573191

Zvolte formát: Standardní formát Katalogizační záznam Zkrácený záznam S textovými návěštími S kódy polí MARC