OBSAH // Zacílení monografie 9 // Úvod 11 // 1 Ředitel školy a jeho obecné vymezení 13 // 2 Současná škola 25 // 2.1 Vnější faktory 35 // 2.2 Vnitřní faktory 41 // 2.3 Predikce ve vzdělávání 44 // 2.4 Funkce školy 47 // 2.5 Autonomie školy a vzdělávací programy 55 // Kritéria kvalitní školy pro základní vzdělávání 61 // 1. Koncepce a rámec školy 61 // 2. Pedagogické vedení školy 64 // 3. Kvalita pedagogického sboru 65 // 4. Výuka 67 // 5. Vzdělávací výsledky žáků 69 // 6. Podpora žáků při vzdělávání (rovné příležitosti) 70 // Měření výsledků pedagogického procesu, problematika efektivity 72 // 3 Ředitel školy v českém kontextu 75 // 3.1 Vývoj pojetí ředitele školy 80 // 3.2 Legislativní rámec současné situace 90 // 3.3 Východiska činností ředitele školy 100 // Vlastní výzkumná šetření 110 // 3.4 Vybrané oblasti činností pedagogického vedení 130 // 3.5 Příprava a vzdělávání ředitelů škol 142 // Závěr // 152